• Vitaälgen

    Vad ska jag göra?

    Ligger här och mår skit. Frun har en så kallad 40årskris där hon nästan bara bryr sig om sig själv. Idag ska hon hit och i morgon dit. Mina känslor bara skrattar hon bort känns det som????

    Hon jobbar som lärare och gör i stort sett som hon vill. Åker dit hon vill och får hon nej på ledighetsansökningar blir hon arg och säger på att hon behöver ha frihet, hag har inget emot detta och hon inkluderar hela familjen i dessa resor. Hon har alltid varit aktiv och tränat men började träna extremt mycket för ett år sedan. Jag har ALDRIG klagat om hennes träning och hon har mått bra av det och gått ner en del i vikt.

    Till saken hör att vår lästa dotter har mått dåligt psykisktde senaste åren och varit väldigt deprimerad, många gånger har frun hotat med att flytta PG av detta. Nu på slutet har krisen slagit igenom med full kraft med att hon påpekar att hennes PT och andra ger henne komplimanger om att hon är vacker hela tiden vilket måste vara kul för henne att höra, men samtidigt pratar hon om vad snyggt det är att se en hårlös bringa ( jag rakade mig omgående) att man inte ska ta något för givet, att hon är 40 år och gör precis som hon vill och diverse pikar till mig. Jag gör verkligen allt för henne jag fixar veden, städar, diskar, dammsuger, tvättat, fixar med bilen, ja precis allt jag kan tänkas hinna med då hon tränar 5 dagar i veckan på annan ort. För några veckor sedan berättade hon om sin kris och var ärlig och berättade att hon inte visste vad hon ville men efter några dagar kändes det bättre sa hon. Efter en sådan käftsmäll börjar man ju att tänka om lite så jag gör allt för henne just nu och överöser henne med komplimanger och hon säger att hon älskar mig men jag kan inte sluta tänka på det. Jag själv har börjat träna för att få en snyggare kropp för att få henne att tycka att jag blir sexigare. Jag tränar ju självklart för min egen skull med. På kvällarna när det piper till i telefonen känns det som att hon smiter upp ut sängen och iväg på toan där hon sitter en stund och när jag konfronterat henne med detta blir hon arg på mig och säger att hag inte litar på henne men hon förstår ju inte att jag är orolig och mår dåligt av det, ikväll la hon sig på soffan. Jag menar det verkligen när jag säger att jag älskar henne men är så jävla rädd att förlora henne efter 23 år tillsammans. Alla minnen när vi rest mm. Och va fan ska jag göra sedan. De vänner vi har är hennes barndomsvänner med familj mestadels. Normalt sett tycker jag att vi har det hyfsat bra men vad vet jag då allt snurrar just nu. Känns som att jag gräver ner mig redan innan hon ska berätta att hon vill flytta och då vet hag bara inte hur jag ska hantera det utan att skita i allt. Vet att det är fel att tänka så vi har ju trots allt två underbara barn ihop som jag älskar. Jag har svårt att prata känslor av någon konstig anledning men skriker efter råd vad jag ska göra eller hur jag ska hantera saken här på forumet

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Brunhilde

    Det trista är att du kan faktiskt inte göra så mycket mer än vänta och se vad som händer. Det är hon som måste bestämma sig för vad hon vill med sin framtid. Försöker du för mycket kan det ha rakt motsatt effekt, det enda du kan göra är att visa att du finns där om hon vill och behöver.

  • Vitaälgen

    Ska försöka göra som du säger. Vi är på väg att sälja huset och flytta till annan ort så nu ska jag försöka förbereda mig på att det går åt skogen och gör det inte det får jag det som en bonus. Men Gud vad jobbigt det känns just nu????

  • Anonym (Var där också)

    Jag har väl inte några direkta råd att ge dig TS. Kanske ska du göra saker för din egen skull i större utsträckning. Du blir inteessantare för din fru då och om det skiter sig har du i alla fall utvecklat dig själv och dina intressen.

    Jag var där du är för ca 10 år sedan. Det blev skilsmässa. Klart det var jobbigt. Men sen några år har jag en ny sambo, villa, båt, gemensamma intressen, djupa samtal och trivs bättre än nånsin. Barnen är vuxna nu och har inte tagit skada. Tvärtom vill jag påstå. Jag kan inte förstå idag vad jag såg hos mitt ex som var så värdefullt. Hon är/var otrogen, falsk, självisk och manipulativ. Men det såg jag inte då. Märkligt!

    Försök inte reparera det som inte kan repareras är väl mitt råd.

  • Vitaälgen

    Har haft en givande och lugn diskution ikväll.

    Har lovat att ge henne mer space och vi ska beställa tid på en familjerådgivning. Jag berättade att det är hennes val och att om hon redan bestämt sig så skulle hon berätta direkt. Som tur var hade hon inte bestämt sig så hon får fundera vidare så får vi se. Skönt att jag var stark ikväll och inte grät hela tiden.

  • NisseSwe

    Är precis där du är. Samma situation, samma problem, även om jag kanske är den som satt ner foten i och med att vi inte kan fortsätta som vi gjort.

    Jag har haft nytta av sidorna:
    divorcesupport.about.com/od/isdivorcethesolution/f/midlifecrisis.htm
    divorcesupport.about.com/od/isdivorcethesolution/a/get_a_life.htm

    Jag är inte på nåt vis igenom, utan är fortfarande långt ner, men det finns en väg. Sätt dina egna gränser, försök bli den människa du vill vara. Oavsett om relationen håller eller ej, så är du mer sann mot dig själv. I slutet på resan måste du ändå kunna se dig själv i spegeln o säga till dig själv att du gjort någorlunda rätt.

    Håll ut.
    /N

  • Anonym (Anna)

    Jag var som din fru för ett par år sedan. Hade en tydlig livskris och även min man var i kris. Vår relation höll inte för det trots att vi försökte båda två med bl.a. Familjerådgivning osv. Vi båda förändrades under den här tiden och jag vet att vi båda idag är mer nöjda med livet än var vi var då. Vi har två älskade barn ihop och det har inte varit enkelt.

    Vad du behöver tänka på nu är att inte få panik. Försök hitta tryggheten i dig själv. Var är du, oavsett henne? Vad är dina behov? Hur vill du leva? Vad vill du förändra? Det här är frågor dom kommer trigga din egen krus, var beredd på det ;)

    Superbra att du tränar! Fortsätt med det! Kan ni träna ihop? Kan du utmana henne i bänkpress, snabbast på 5 km eller flest burpees på 5 min?;) lek med varandra - såsom ni troligen gjorde när ni var nykära?!

    Om du älskar henne så visa och säg henne det, men glöm inte att du också ska få tillbaka detsamma. Prata med varandra, om tiden när ni träffades, om vad ni såg i varandra och vad ni uppskattar hos varandra idag.

    Önskar dig lycka till!

  • Kriya

    När jag läser trådstarten får jag ett intryck av att du och din fru har ett enda gemensamt intresse - fixering vid henne

    Den utseendefixering du beskriver och den självcentrering hon ägnar sig åt är mycket destruktiv för hela familjen. Nu när er dotter är deprimerad borde hon väl fokusera lite mer på dottern och familjen än sig själv? Självfixeringen beror självfallet på att hon är rädd för att inte duga och ytterst rädd för att bli ensam - hon är inte alls så självsäker i er relation som hon vill ge ett sken av.

    Jag tycker att du ska ta avstånd från egoismen, uppmana henne att arbeta lika mycket med sitt inre som med sitt yttre. Vägen ur krisen ligger INTE i att fortsätta vara fokuserad vid sitt utseende - tvärtom behöver sådan fixering ersättas av själsliga mål för att hon ska börja må bra. Vägra vara "mesig" och sopa undan hennes smulor från golvet. Börja inte tävla mot henne om era yttre egenskaper - håll dig för god för det. Om du tränar så gör det för din egen hälsas skull och inget annat. Kom ihåg att det är attraktivt med åsikter och viljestyrka, såvida man kräver sunda, rimliga förändringar. Gör revolt och förklara att du och dottern tänker börja leva ett liv i omtanke, kärlek, glädje och med andliga målsättningar, med eller utan henne = ni förkastar de ytliga och materiella målen som din fru står för. Hur din fru än väljer att förhålla sig till detta, så kommer du må mycket bättre än i dag om du vågar stå upp för dina känslor och åsikter. Var 100 % säker på att hon kommer befinna sig i "40-årskris" så länge som hon fokuserar vid ytliga värderingar som inte tål en djupare granskning. Om du verkligen älskar henne så slutar du backa upp hennes förfall.

    Hon kommer naturligtvis att protestera mot varje revolt från din sida, för hon har ju skaffat sig en mängd privilegier och förmåner i familjen som ingen annan av familjemedlemmarna åtnjuter. Denna position kommer hon inte vilja förlora frivilligt. Stå på dig då och kräv en jämlik relation i alla avseenden. Om hon väljer att göra slut på grund av så rimliga krav från din sida, så må det väl ändå vara hänt? Du och er dotter förtjänar bättre än att leva i kölvattnet av hennes egokriser som hon inte själv verkar göra något adekvat åt. Eller hur? 

    Kram o lycka till!

  • Vitaälgen

    Det har varit lättare att prata med henne nu och vi för diskussioner. Det tunga är att det hennes 15 år yngre PT som satt griller i hennes huvud. Visst det hade säkert kommit förr eller senare men i allafall är hon attraherad av honom säger Jon ena stunden och andra är de kompisar. Till helgen ska hon till Göteborg med några vänner på fitnesmässa och där är HAN. Hon säger att hon ska ut och bjuda honom på en öl som tack för all hjälp och jag hoppas verkligen att hon orkar hålla sig från ett engångsligg där nere. Han ska flytta utomlands under vintern och reser om en månad så jag sa till henne att hon får försöka hålla sig tils han kommer hem så vi får en chans under vintern med par terapi. Hoppas kan man ju. Hon säger att hon älskar mig i grunden men tappat attraktionen för mig så det kanske är kört i alla fall. Frågan är om man ska skita i terapin och göra slut på pinan?

  • Vitaälgen

    Det ligger mycket i det du skriver KYRIA. Istället för att berätta för mig flydde hon till gymmet och slumpen hittade denna PT åt henne. Att hitta någon borde hon inte ha problem för hon är vacker. Resten du skriver köper jag helt. Det går säkert över som för alla andra om det tar slut men jag är gift med (tro det eller ej) den enda kvinnan jag haft i mitt liv. Därför har jag en fruktansvärd ångest hur jag ska klara mig om hon sticker. Det har alltid varit hennes väg eller ingen och det är både på jobbet och hemma så jag har flutit med i alla år och det har jag inte haft några egentliga problem med. Till råga på allt har vi ett berg med krediter som hon tagit både med och utan min vetskap till resor och annat strunt hon ska ha innan vi sparat ihop till det. Vem vet. Det kanske är bra det som är på väg att hända?

  • Anonym (Var där också)

    Ju mer jag läser desto mer känner jag igen min egen situation för 10 år sedan. Min fd fru hade också dragit på oss en massa skulder. Skilsmässan kostade mig hela min del av vårt hus. (1,7 mille gick upp i rök) Inte en jävla spänn blev kvar till mig. Ändå hade jag byggt det fina huset helt själv med mina bara händer. Inte en enda möbel behöll jag. Båda bilarna försvann. Jag lyckades behålla mina verktyg. Det var allt. Satan vilken dyr smäll det blev.

    Men, TS. Det var värt varenda öre! Jag har det bättre än nånsin på alla, alla, alla sätt i dag.

    Jag hade heller inte haft nån annan innan henne. Vi var gifta i 28 år. Allt var på hennes villkor. Jag menar verkligen allt. Jag var en marionett som hon kunde göra hur som helst med. Men till slut fick jag nog. Hon var otrogen en gång för mycket. Hon försökte inte ens dölja det. Då, först då, satte jag ned foten och bad henne fara åt helvete. Hon blev förvånad och fattade nog inte vad som sen hände. När vår äldsta dotter gifte sig några år senare träffades vi för första gången efter skilsmässan. Min nuvarande fru var med och exet höll på att svimma när hon såg henne. Min fru är mycket klok och vacker. Jävlar vilken skön revansch! Exet trodde hon ägde mig till och med efter skilsmässan. Men icke!  

Svar på tråden Vad ska jag göra?