• kma

    Åka bil med två kattungar. Elakt att ha dem i bur under en lång tid? Har två katter på 8 mån och 13 veckor

    Hej

    Ska åka och hälsa på mina föräldrar nästa vecka och ska ha med mig mina katter. Vi kommer åka ca 30 mil. Jag har åkt flera gånger med min större katt och hon tycker det är okej med bil. Hon jamar i början men sen äf hon tyst och ligger snällt på samma ställe.

    Grejen är den att jag brukar ha henne lös i bilen. Jag vet att det är extremt farligt men jag tycker det är så taskigt att ha katter instängda i bur under så lång tid.

    När jag hämtade den nya katten så skrek hon rätt mycket men efter ett tag låg hon lugnt i buren och nästan sov. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag måste köpa en till bur i alla fall så dom har en varsin men ska jsg verkligen ha dom instängda hela tiden i 3-4 timmar? :(

  • Svar på tråden Åka bil med två kattungar. Elakt att ha dem i bur under en lång tid? Har två katter på 8 mån och 13 veckor
  • MTL

    Om du inte har någon som kan passa dom tror jag att de nog känner större trygghet i buren iom det trånga utrymmet, så den biten ska du nog inte oroa dig över :)

  • Anonym (vänta)
    Tycker inte man utsätter en liten kattunge för en långresa efter bara några dagar i sitt nya hem (utgår ifrån att den varit hos dig max en vecka eftersom den bara är 13 veckor). Kattungen bör vara hemma för att i lugn och ro få vänja sig vid dig och sitt nya hem. Den bör absolut inte utsättas för ytterligare stressmoment. Tycker du ska vänta med resan. 
  • Majsan70

    Är kattungen på 13 veckor inte född hemma hos er så skall den absolut inte iväg på nån resa alls.
    Om född hemma hos er så ja då an de väl följa med även om det för mig inte är den bästa lösningen. 
    Har du med dem i bilen skall de självklart vara instängda i bur. Det finns större burar att köpa och sätta fast i bilen precis som för hund. 

    Men rent spontant tänker jag kiattvakt!

  • carrolinea
    Majsan70 skrev 2014-11-21 15:59:48 följande:

    Är kattungen på 13 veckor inte född hemma hos er så skall den absolut inte iväg på nån resa alls.
    Om född hemma hos er så ja då an de väl följa med även om det för mig inte är den bästa lösningen. 
    Har du med dem i bilen skall de självklart vara instängda i bur. Det finns större burar att köpa och sätta fast i bilen precis som för hund. 

    Men rent spontant tänker jag kiattvakt!


  • Dexter dot com

    Jag skulle köpa en rejält stor  hundbur så en mindre kattlåda får rum om du nu måste åka. En så ung kattunge kan knappast hålla sig så många timmar och självklart ska katterna åka säkert i en bur. Bäst är ju naturligtvis att inte åka alls med en så ung katt.

  • nemo1

    Absolut inte ta med en så liten så långt, den har ju inte ens boat in sig hos dig. Om du hade barn, hade de också fått sitta lösa i bilen? Mycket oansvarigt.. Du får nog skippa denna resa för kattvakt anser jag inte heller är något alternativ när du precis fått hem den lille och en sån liten måste ha en kattvakt som är där större delen av dygnet då mycket kan hända som att den gör sig illa eller blir sjuk.

Svar på tråden Åka bil med två kattungar. Elakt att ha dem i bur under en lång tid? Har två katter på 8 mån och 13 veckor