• Styrkeprov

    Fler som funderar på surrogat?

    Vi hade en väldigt händelserik första, och sista, förlossning som bl a ledde till en borttagen livmoder för min del. Dock är äggstockarna kvar och jag har varit hos gynekolog som sett fina äggblåsor via ultraljud samt mätt mitt AMH till 4,1. Så chanserna för att plocka välmående ägg är stor och vi har inte riktigt släppt tanken på ett biologiskt syskon till plutten. (Vi ville ha sex barn innan jag blev av med livmodern)

    Är det någon annan som funderar på surrogat? Har egna erfarenheter av det? Har du koll på hur utredningen kring surrogatmödraskap fortlider i Sverige? Vet bara att det är tänkt att det ska utredas, och det sas i somras så den kanske redan är på G. :)

  • Svar på tråden Fler som funderar på surrogat?
  • Styrkeprov

    Som jag förstått debatten har SMER, statens medicinsk-etiska råd, öppnat upp för möjligheten till altruistiskt surrogatmödraskap och att utredningen ska vara färdigställd i vår. Det som talar emot är att med altruistiskt SM förskjuts värderingarna och kommersiellt SM ses som mer okej, vilket det finns många som är emot.

    Har ni någon i er närhet som kanske vill vara SM? Vi har nog inte det, så för egen del spelar inte utredningen här i Sverige så stor roll. Men då det kan vara aktuellt om några år att vi vänder oss till circlesurrogacy som är altruistiskt SM är det värdefullt om vindarna i Sverige blåser lite mer positivt. Framförallt att inte SM förbjuds som kvinnolobbyn förespråkar.

  • Styrkeprov

    Vore ju förstås bra om det förenklas för andra också även om vi inte påverkas. Lät lite egocentriskt såg jag.

  • Gathenhielm

    Läser fan i kors idag, tolkade titeln först som Fler som funderar på snorungar?


    Reasons... we all have them, at times.
  • dianass

    Jo vi har en nära vän till min sambo som har erbjudit sig, men man har ju inte riktigt tagit det seriöst eftersom det inte varit någon ide. eftersom det är olagligt just nu. Men blir det lagligt blir det ju intressant. Efter nyår ska vi påbörja vår 4:e IVF- omgång. (4:e utplocket) 

    Allt ät lite hopplöst men det är bara att kämpa vidare. 

  • Styrkeprov

    Hoppas det tar sig den här gången! Förstår att det inte riktigt varit aktuellt innan med den lagstiftning som råder just nu. Är i och för sig inte olagligt, men väldigt juridiskt besvärligt och alla parter är rätt utsatta. Fint av vännen att ha erbjudit sig.

    Jag har läst en del trådar av er som kämpar och kan inte sätta mig in i den psykologiska terror det måste innebära. Jag blev ju av med livmodern så har ju aldrig funnits någon minsta chans att bli gravid igen. Skickar all styrka till er!

  • Babysnow

    Man kan göra surrogat i Sverige. finns många som gör detta.

    Sjukhusen får ej hjälpa till med ivf utan det gör man utomlands.

    Och pengar får ej vara inblandad.

    Då bebis är född så tar får ju de tilltänkta föräldrar ta bebis direkt på bb. Ni får stanna nån dag om ni vill.

    Eftr ni alla är redo så får sm och fader ordna så fader får ensam vårdnad. Efter den är godkänd så får mamman göra en närstående adoption . Flyttanmälan kan ordnas direkt så bebis står på faderns adress. ,oxh vårdnaden fixas i hans hem kommun då bebis står på samma adress som honom.

    Adoptionen göra i samma kommun.

    Men lär känna varandra noga innan!

    Skulle sm ångra sig så har hon all rätt till bebis då hon räknas som mamman enligt den svenska lagen.

    Och ni kan ej komma och prata om surrogat ,det hjälper ej i tvisten.

    Men surrogat går att ordna i Sverige!

  • Babysnow

    Glömde. .Om sm är gift så måste hennes man skriva på att han avsäger sig ansvar med, då han räknas som fader till bebis.. Pga att han är gift med sm.

    Men är sm ej gift så kan sm och tilltänkta fader skriva på faderskapsbekräftelse innan födsel.

Svar på tråden Fler som funderar på surrogat?