• Snällspiken

    Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!

    Detta önskar jag mig i julklapp, åt alla i hela världen och kanske i synnerhet mina barn:

    - Att ni slutar acceptera att era pojkar slåss, knuffas och brölar som djur, bara för att de är pojkar. 

    - Att ni slutar köpa aggressiva pojkkläder med överdrivet tuffa och våldsamma motiv på (Hallå! Det är dagis och skolan ni klär dem för, inte ett krig). 

    - Att ni inte låter småkillar på 6-7 år kolla på våldsamma spel och skitfilmer som Batman och Legofilmerna. För ni begriper väl att de blir påverkade? Världen behöver inte fler våldsbenägna grabbmonster. 

    - Att ni slutar pådyvla era pojkar er egen ruttna världsbild som går ut på att tjejer är försiktiga, ömtåliga, långsamma, svaga eller rentav fega (jag vet inte hur många gånger min egen dotter har fått höra detta från pojkar på sitt i övrigt jättefina montessoridagis med idel akademikerföräldrar men ändå ?  man undrar ju var de får det ifrån?)

    - Att vi alla slutar fokusera så ensidigt på de stora kedjornas flickkläder, Barbie, rosafärgat o s v för att det skulle göra våra tjejer till passiva offer. För vad är det vi till varje pris måste skydda dem ifrån? Just det! Aggressiva, sexistiska pojkar. I aggressiva tröjor med monster på. Som så småningom blir aggressiva, sexistiska män. Världen behöver inte fler såna. 

  • Svar på tråden Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!
  • konichiwa

    Jag har två gossar och jag håller fullständigt med! Grannen har också en pojke och när deras barn leker med min äldsta så låter de dem brottas osv för att "boys will be boys", blir galen! 

    Mina barn får inte leka lekar där man skadar varandra och får inte titta på massa skit på TV. Så god jul TS :)

  • Konservativ

    Jag önskar att vissa slutar skuldbelägga pojakr och män för allt dåligt i världen. Jag önskar också att man inte tar ifrån pojkar aggressivitet, vilket rätt använt är en styrka och tillgång. Legofilmer är just filmer, precis lika oskadliga som Tom och Jerry. Jag har hört samma gnällande från feminister sen 70-talet och det var lika fel då. 

  • cosinus
    Snällspiken skrev 2014-11-21 10:37:19 följande:

    Detta önskar jag mig i julklapp, åt alla i hela världen och kanske i synnerhet mina barn:

    - Att ni slutar acceptera att era pojkar slåss, knuffas och brölar som djur, bara för att de är pojkar. 

    - Att ni slutar köpa aggressiva pojkkläder med överdrivet tuffa och våldsamma motiv på (Hallå! Det är dagis och skolan ni klär dem för, inte ett krig). 

    - Att ni inte låter småkillar på 6-7 år kolla på våldsamma spel och skitfilmer som Batman och Legofilmerna. För ni begriper väl att de blir påverkade? Världen behöver inte fler våldsbenägna grabbmonster. 

    - Att ni slutar pådyvla era pojkar er egen ruttna världsbild som går ut på att tjejer är försiktiga, ömtåliga, långsamma, svaga eller rentav fega (jag vet inte hur många gånger min egen dotter har fått höra detta från pojkar på sitt i övrigt jättefina montessoridagis med idel akademikerföräldrar men ändå ?  man undrar ju var de får det ifrån?)

    - Att vi alla slutar fokusera så ensidigt på de stora kedjornas flickkläder, Barbie, rosafärgat o s v för att det skulle göra våra tjejer till passiva offer. För vad är det vi till varje pris måste skydda dem ifrån? Just det! Aggressiva, sexistiska pojkar. I aggressiva tröjor med monster på. Som så småningom blir aggressiva, sexistiska män. Världen behöver inte fler såna. 


    Att barn slåss eller bråkar är aldrig ok. Däremot tycker jag att barn oavsett kön ska få lov att ha spring i benen och överskottsenergi och även leka brottningslekar. Jag  älskade såna lekar som liten flicka. Det viktigaste är att alla är med på det och att man inte försöker göra illa varandra. Sen kan saker gå över styr av misstag, men man kan halka och bryta armen i kurragömma med dunk också. Så länge det är på lika villkor och med omdömme tycker jag fysiska lekar är ok. För alla barn.

    Det finns många osmakliga tryck på barnkläder, tycker det gäller bägge sidor. Samtidigt tycker jag inte man behöver bli rabiat. Jag ogillar döskallar så det har aldrig mina haft men min 6-åriga killer kör allt från lego starwars tröjor till leggins med hela mussefamiljen som bebisar (givetvis från flicksidan). Barnen gillar tryck så ibland ger jag med mig även om jag tycker enfärgat/randigt är snyggast.

    Jag kan tycka att så länge man håller sig till åldersgränserna så är det ok. Sen kan man variera filmutbudet. Mina ser på allt från barbieälvor till lego-schima för att från 7 års ålder ungefär snöat in mer på dokumentärer och annat där man faktiskt lär sig saker.

    Har aldrig hävdat och kommer aldrig hävda att tjejer är försiktiga och ömtåliga. Mina ungar är rätt stolta över sin galna mamma som klättrar upp på skoltak och ber skolungdommar som inte borde vara där på kvällstid att kliva ner, som klättrar upp och hämtar bollar som hamnat högt upp i ett fönster via brädorna på gympahallsväggen o s v. Däremot är mina egna tjejer försiktigare än mina egna söner. Jag jobbar aktivt på att peppa dem att våga saker. Men killarna är mer lika mig i sättet och döttrarna är genomgående rätt lika sin försiktige far. Men allt kan förbättras och ingen i familjen tror iaf att det hänger ihop med könet.

    Jag tycker alla barn ska få ha alla kläder och det har mina barn. Alla har haft princessperioder, alla har gillat traktorer som tvååringar och förr eller senare börjar de fållas mer in efter vad kompisar tycker men 6.5-åringen är inte där än. Han är superstolt över både rosa och tjejmotiv på kläder samtidigt som han tycker det kan vara coolt med ett monster. Jag tror inte monstret kommer göra honom till en aggresiv man. Det är trots allt bara kläder. Men om man för ensidigt tror att pojkar måste kläs på ett visst sätt speglas det ju av sig i övriga uppfostran och det är där problemet sitter.
  • Snällspiken

    Konservativ: Vem skuldbelägger pojkar? Det är föräldrarnas fel. Hur kan du INTE tro att barn inte påverkas av vad de ser, på film eller i verkligheten? Utveckla gärna. 

  • Konservativ
    Snällspiken skrev 2014-11-21 14:02:56 följande:

    Konservativ: Vem skuldbelägger pojkar? Det är föräldrarnas fel. Hur kan du INTE tro att barn inte påverkas av vad de ser, på film eller i verkligheten? Utveckla gärna. 


    När jag skrev skuldbelägger menar jag den eviga ramsan om att allt dåligt är den vite mannens fel, vilket det förstås inte är. Jag tror att barn kan må illa av att se för mycket eller för kraftigt våld på film. Däremot tror jag inte att någon mår illa av att se legofilmer. (Okej, någon kanske men det gäller ju allting.)
    Att pojkar skulle bli mer aggressiva av föräldratryck eller av filmer jämfört med flickor tror jag inte alls på. Pojkar är av naturen mer aggressiva (naturligtvis finns det indidviduella variationer) än flickor. Jag vet att feminister inte vill höra det men så är det.. 
  • Tow2Mater

    Köp Legofilmer, Batmanfilmer och Spindelmannenfilmer till dina döttrar! Klart de blir ömtåliga, långsamma, svaga och fega om de aldrig får ta del av pojkars värld! Ge dem även ett xbox med lite roliga actionspel, en fotboll och en pilbage så de kan spela och leka tillsammans med pojkar, och inte bara klä på och av sina barbies i oändlighet.

Svar på tråden Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!