• anas998

    8åring kissar fortfarande i sägen hjälp!

    Hej, (varning för lång text)
    Jag är bonusmamma till en supergullig pojke på 8år som just nu bor hos oss varannan helg har planer för att han ska vara hos oss varannan vecka.

    Vi har bara ett problem han kissar i sängen. Pojken har haft lite problem med att han kissar i sängen i perioder. Han slutade med blöja på natten precis innan han fyllde 4 med bara enstaka olyckor. När han blev 5/6 år så började han kissa i sängen nästan varje natt och det pågick fram tills han var 7,5. Vi flyttade till hus i mars och han har fram tills för 1månad sedan kissat i sängen 2ggr. Men nu har han gjort det båda helgerna han har varit hos oss.

    Hans mamma sa till oss när hon lämnade honom att han tar tabletter för det, och jag och min man stod som 2 frågetecken för han hade ju inte kissat i sängen hos oss. Men visst han hade inte hunnit fram till toaletten och det råkade komam lite i kalsongerna men det är ju ingen större fara, det är ju bara på morgonen.

    Sen vi fick tabletterna så har han börjat kissa i sängen. Hans mamma säger att han saknar ett hormon eller något sånt. Men han har ju varit helt fri från att kissa i sängen i mer än 6månader förr... Vi tror inte att det är det och pojken vill inte ta tabletterna så vi låter honom slippa eftersom vi ändå anser att de inte hjälper.

    Obs! han har haft lite förändrade familjesituationer med nya familjemedlemmar hos sin mamma under åren.

    Nu till mina frågor. Gör vi fel som låter honom välja om han vill ta tabletterna eller inte? Och vad kan vi göra för att underlätta för honom och oss. Han skäms ju för att han kissar i sängen.


    Jag bäddar med dubbla lakan så det går ju fort att "byta" om när han kissat. Han går in i duschen och jag tar bara av yttersta lagret sängkläder.

    Tack för hjälpen och sorry för långt inlägg.

  • Svar på tråden 8åring kissar fortfarande i sägen hjälp!
  • Mittimittliv

    Jag var själv sängvätare när jag var barn. Det varade fram tills att jag var ca 9 år gammal. mina föräldrar bråkade mycket och skildes när jag var 6 år gammal. Bråken upphörde inte och de hade problem att ens se varandra. Pappa träffade en ny kvinna och vi barn bodde hos mamma. Genom barndomen hamnade vi små i kläm och min teori om mina blöta lakan är att jag var ett stressat och oroligt barn. Jag kanske är helt ute och cyklar... Men det kanske skulle gå att prata med pojken och fråga hur hans vardagar ser ut osv. Det skulle ju kunna vara någonting som tynger honom.

    Vad gäller tabletterna skulle jag nog ringa vårdupplyssning och rådfråga med dem..


    Tove
  • cosinus

    Min 8-åring är också sängvätare.

    Tabletterna du pratar om är förmodligen Minirin. Såna har min son också. De koncentrerar urinen. Ibland räcker det, ibland inte. Min son kissar mindre pölar med minirin men har inte slutat helt.

    För 1 månad sen var han på återbesök och då gjordes ett UL av hans tarm. När han var yngre så hade han problem med förstoppningar. Det har vi sen inte märkt av och han har sagt att han bajsat varje dag. UL-et visade iaf att hans ändtarm var rätt mycket förstorad och låg och retade urinblåsan.

    Vi fick utskrivet movicol junior och sonen fick order om att bajsa så ofta han kunde och föra bok över hur ofta han bajsat och vilka dagar han druckit movicol.

    De första dagarna bajsade han 3-4 ggr om dagen. Nu är han nere på 1-2 ggr de flesta dagar och efter 3 veckor började det hända saker. Han har den senaste veckan varit torr 5 av 7 nätter. Då har vi inte blandat in minirin för det tyckte läkaren vi kunde prova utan.

    Så mitt bästa tips om nu inte minirin räcker är att utreda om han har en förstoppning ni inte märker av.

    Annat som är viktigt vid sängvätning är ju goda kissvanor och dryckesvanor. Dricka mycket och kissa ofta på fm för att sen dricka mindre mot kvällen.

    Vad gäller minirinet så hjälper det inte så spelar det ju ingen större roll om han skippar det hos er, men han blir ju iaf mindre blöt om han tar det.

  • anas998

    Mittimittliv - Tack för svaret :) Vi pratar jättemycket med honom och han är väldigt uppriktig och berättar att det är jobbigt hemma för den lilla bebisen skriker mycket och de bor väldigt litet så han kan inte sova. Han sa också i samband med att det började igen att han vill bo hos oss mer. Vilket vi såklart kommer att lösa så att han bor varannan vecka from. januari (jag får nytt jobb som ger möjligheter till att hämta och lämna på skolan, min man söker fortfarande efter nytt jobb, eftersom han jobbar konstiga tider, men de växer inte på träd)

    Flicka­n och kråkan - Jag kan bara inte förstå hur det kan vara hormonellt när det har försvunnit en gång och sedan kommer tillbaka i perioder? Och vem har sagt att min man inte är delaktig?? Han pratar mycket med sin son och de har en jättebra relation. Han har också ifrågasatt saker till mamman men han får inte en syl i vädret så det är lite svårt att försöka prata om saker, vilket innebär att han inte får reda på vem hon har pratat med... Om vi nu framöver kan ha pojken varannan vecka så kommer min man att få chansen att påverka lite mer och ta med honom till en läkare.


    cosinu­s - Aha, ojdå. Ja det kanske man ska kolla upp. Det är ju jättejobbigt för barnen, de är ju rädda för att kissa i sängen också eftersom de skäms.. vilket jag också tror gör det värre.

    Ingen som har tips på vad man kan göra annars. Typ tips på några hjälpmedel? Har laken med plast på undersidan men det kan vara så mycket att jag måste tvätta hela kudden och täcket. Tack för tips! :)

  • Flickan och kråkan
    anas998 skrev 2014-11-21 14:33:50 följande:

     Och vem har sagt att min man inte är delaktig?? Han pratar mycket med sin son och de har en jättebra relation. Han har också ifrågasatt saker till mamman men han får inte en syl i vädret så det är lite svårt att försöka prata om saker, vilket innebär att han inte får reda på vem hon har pratat med... Om vi nu framöver kan ha pojken varannan vecka så kommer min man att få chansen att påverka lite mer och ta med honom till en läkare.


    Jag pratar inte om pappans och barnets relation, utan att ni verkar okunniga vad gäller just sängvätning. Eftersom han inte verkar ha en aning om vare sig att han fått tabletter, vad det är för tabletter (vilket han borde tagit reda på kan jag tycka), blivit utredd etc så har väl knappast varit särskilt delaktig vad gäller just detta?
  • anas998

    Jo han vet vad det är för tabletter, minirin, Vi har läst på massor om det men jag tänkte att vi kanske kunde få tips från andra som har varit eller är i samma situation. Jag vet inte varför du skulle börja "klanka" ner på min man. du känner inte till hela situationen. Därför bad jag ingen berätta för mig hur vi är med pojken. Utan jag ville bara helt enkelt få lite tips från folk som har gått igenom samma sak.

    Vi fick reda på för 1 månad sen att han skulle ta de tabletterna för att han börjat kissa i sängen igen, vilket han inte hade gjort hemma hos oss. Det är väl ändå mammans ansvar att meddela pappan om att hon har tagit med sonen till läkaren och fått dessa tabletter av denna anledningen. Ska min man ringa till mamman varje dag och fråga om de gjort något utöver det vanliga?

    Som sagt det var inget problem hos oss (denna gången) innan hon stod i dörren för 1 månad sedan och sa att han börjat på dessa tabletter igen.

    Jag vet inte vad det är du vill med dina svar? Du ger inga tips eller råd till oss utan du bara "klankar" ner på oss (ja, min man mest men..) Tycker att det är lite tråkigt, jag bad inte om din åsikt bara om råd! Tack!

  • Flickan och kråkan
    anas998 skrev 2014-11-21 16:17:08 följande:

    Jo han vet vad det är för tabletter, minirin, Vi har läst på massor om det men jag tänkte att vi kanske kunde få tips från andra som har varit eller är i samma situation. Jag vet inte varför du skulle börja "klanka" ner på min man. du känner inte till hela situationen. Därför bad jag ingen berätta för mig hur vi är med pojken. Utan jag ville bara helt enkelt få lite tips från folk som har gått igenom samma sak.

    Vi fick reda på för 1 månad sen att han skulle ta de tabletterna för att han börjat kissa i sängen igen, vilket han inte hade gjort hemma hos oss. Det är väl ändå mammans ansvar att meddela pappan om att hon har tagit med sonen till läkaren och fått dessa tabletter av denna anledningen. Ska min man ringa till mamman varje dag och fråga om de gjort något utöver det vanliga?

    Som sagt det var inget problem hos oss (denna gången) innan hon stod i dörren för 1 månad sedan och sa att han börjat på dessa tabletter igen.

    Jag vet inte vad det är du vill med dina svar? Du ger inga tips eller råd till oss utan du bara "klankar" ner på oss (ja, min man mest men..) Tycker att det är lite tråkigt, jag bad inte om din åsikt bara om råd! Tack!


    Jag klankar inte på din man, men det du skrev inledande i ts lät lite märkligt om man har en sängvätande 8-åring, inte mer än det. Vad man gör är att man tar kontakt med vården. Där får man råd om medicinering, andra hjälpmedel samt får tips och råd. Så det är mitt konkreta råd. Eftersom barnet redan har varit hos barnläkare och blivit utredd så kontaktar man den specifika läkaren. 
  • anas998
    Nu till mina frågor. Gör vi fel som låter honom välja om han vill ta tabletterna eller inte? Och vad kan vi göra för att underlätta för honom och oss. Han skäms ju för att han kissar i sängen.

    Jag bäddar med dubbla lakan så det går ju fort att "byta" om när han kissat. Han går in i duschen och jag tar bara av yttersta lagret sängkläder.

    Tack för hjälpen och sorry för långt inlägg.


    Detta är vad min fråga var. Vet inte om du läste allt men jag uppskattar inte när du skrivet att min man inte är delaktig för det är han.

    Vården är ju redan kontaktad och allt sånt så det är inte det det handlar om utan mer om jag kunde få tips för att underlätta när han kissar i sängen eller andra saker som folk gjort för att underlätta.
  • Flickan och kråkan
    anas998 skrev 2014-11-21 16:39:42 följande:
    Detta är vad min fråga var. Vet inte om du läste allt men jag uppskattar inte när du skrivet att min man inte är delaktig för det är han.

    Vården är ju redan kontaktad och allt sånt så det är inte det det handlar om utan mer om jag kunde få tips för att underlätta när han kissar i sängen eller andra saker som folk gjort för att underlätta.
    Ja, men utifrån det du skriver så verkar han inte ha varit särskilt delaktig vad gäller just utredningen av sängvätningen. "Hans mamma säger att ha saknar något hormon eller något sånt". 

    Har pappan pratat med läkaren som utrett pojken? Det är väl i samtal med läkaren som medicineringens vara eller inte vara bör tas, eller hur? Vården brukar vara väldigt bra på att ge just konkreta tips och råd kring sådant du efterfrågar.
  • cosinus
    anas998 skrev 2014-11-21 14:33:50 följande:

    cosinu­s - Aha, ojdå. Ja det kanske man ska kolla upp. Det är ju jättejobbigt för barnen, de är ju rädda för att kissa i sängen också eftersom de skäms.. vilket jag också tror gör det värre.

    Ingen som har tips på vad man kan göra annars. Typ tips på några hjälpmedel? Har laken med plast på undersidan men det kan vara så mycket att jag måste tvätta hela kudden och täcket. Tack för tips! :)


    Vi har engångsskydd också som suger upp bra. Vi klarar kudden i 99 % av fallen.

    Däremot måste ju underlakan, täcke och påslakan åtgärdas.

    Min son skäms inte, han är rätt obrydd vilket jag tycker är bra. Man märker ju nu när det börjar funka att han tycker det är skönt men vi har aldrig gjort någon större sak av det och han vet att han inte styr över det själv så det har gått bra.

    På resor handtvättar vi i duschen om vi inte har tvättmaskin eller packar med så gamla lakan att vi kan slänga eller helt enkelt bara så många att de räcker över vistelsen. Vi har alltid med eget täcka när vi reser så han inte kissar ner någon annans.
  • anas998

    Åh, det måste vara skönt för honom.


    Min bonus han vill knappt väcka oss när det händer och det händer att han gråter för att han tycker att det är så jobbigt. Men vi har heller aldrig gjort en stor gjej av det utan han får hoppa in i duschen så fixar vi resten. Och när vi pratar om det tycker han att det är jobbigt men vi vill förklara för honom att vi vet att han inte gör det med vilje och att vi absolut inte blir arga för det. Vi brukar säga att vi har ju en tvättmaskin och det är ju bara till att släng ain tvätten där och sen är det rent, som om inget har hänt.


    Jag funderade lite på att köpa fler såna lakan med plast på undersidan och sy ihop dem till ett påslakan så att man inte behöver tvätta täcket. Men det känns kanske lite onödigt när det bara hänt 1 gång att han kissade så att det kom in på täcke och kudde.


    Tusen tack för tipsen och råden! :)

  • cosinus
    anas998 skrev 2014-11-21 17:29:34 följande:

    Åh, det måste vara skönt för honom.


    Min bonus han vill knappt väcka oss när det händer och det händer att han gråter för att han tycker att det är så jobbigt. Men vi har heller aldrig gjort en stor gjej av det utan han får hoppa in i duschen så fixar vi resten. Och när vi pratar om det tycker han att det är jobbigt men vi vill förklara för honom att vi vet att han inte gör det med vilje och att vi absolut inte blir arga för det. Vi brukar säga att vi har ju en tvättmaskin och det är ju bara till att släng ain tvätten där och sen är det rent, som om inget har hänt.


    Jag funderade lite på att köpa fler såna lakan med plast på undersidan och sy ihop dem till ett påslakan så att man inte behöver tvätta täcket. Men det känns kanske lite onödigt när det bara hänt 1 gång att han kissade så att det kom in på täcke och kudde.


    Tusen tack för tipsen och råden! :)


    Min son vaknar aldrig när han kissar så för han blir det inte jobbigt att behöva stiga upp mitt i natten, han rullar i sömnen till en torr del av sängen och fortsätter sova.

    Sen tror jag också det i sammanhanget är en fördel för honom att han aldrig varit torr. Han har kissat i sängen minst 9 av 10 nätter så länge han kan minnas, det är liksom normalläget för honom.

    Hoppas han får bukt med det snart
Svar på tråden 8åring kissar fortfarande i sägen hjälp!