• lill grodan

    Hur kan detta räknas som normalt!

    Ibland kan man ju verkligen undra hur vissa läkare tänker! Min första förlossning för snart 9år sedan var en 2 dygn lång mardröm som inte slutade så himla bra för min del. Dottern föddes efter 4 timmar med krystvärkar och med sugklocka som släppte 9ggr innan  hon var ute.Dessutom med yttre press från 2 bm. Jag tappade drygt 1 1/2liter blod och fick en grad 3 bristning och en lättare sf ruptur. Jag var fortfarande  sängliggande 1 dygn efter förlossningen och fick blodtransfusioner pga farligt lågt hb. Dottern hade ett stort sår på huvudet efter sugklockan,så hon fick smärtstillande redan 3 timmar efter fl.Efter detta har jag fortfarande stora problem med underlivet och toalettbesöken. Så nu när vi ska ha vår andra dotter så var vi och träffade en förlossningsläkare för att få diskutera ett ev snitt. Då läser hon igenom journalen och säger att detta var en heeelt normal förlossning för en förstföderska. Ja jag kan ju säga att om detta är normalt skulle det nog inte finnas särskillt många barn här i världen. Hon skickade iaf iväg oss till aurora,men det jag hänger upp mig på är att hon var så himla arrogant och inte lyssnade på oss utan hon sa bara gång på gång att förra fl var helt normal. Är det verkligen så eller vad har ni andra för erfarenheter?!

  • Svar på tråden Hur kan detta räknas som normalt!
  • Nyfiken gul

    tja i sjukhusvärlden så har ordet "normal" lite annan betydelse än vad vi själva tycker.  

    Även om man anser att förlossningen var traumatisk kan den ändå anses vara fullt normal om man ser till själva förloppet. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Isse81

    Jag har liknande erfarenhet av förlossningen för 3 år sedan. läkaren sa att det var normalt. Nu jag jag ha nr 2 i februari och ska nästa vecka på opelia samtal. Vill verkligen inte uppleva samma sak igen, det var en blev chockande upplevelse. Snitt eller vaginalt, känns som pest eller kolera vilket som.


    Molly 111102 bf 150216
  • Dimisi

    Det låter inte alls som en normal förlossning! Den enda förklaringen jag kan tänka mig att hon själv hade en svår förlossning, då kan man tycka att allt som inte är värre är normalt.

    Eller så ljuger hon för att försöka spara pengar. Vaginal förlossning är väl billigare än snitt, antar jag.

  • Lavish

    Kan känna igen mig i det du skriver även om ditt låter värre då det inte blev någon sugklocka och inte riktigt lika allvarlig bristning.

    Men dock tre dygns förlossning, krystade i tre timmar, förlorade som du 1,5 liter blod, moderkakan kom inte ut av sig själv utan två barnmorskor stod och hoppade på magen, de körde i mig en massa sprutor medan de sprang runt i panik för att stoppa blodflödet. Fick kateter eftersom jag hade typ 2 liter urin i blåsan jag inte kunde kissa ut när de var klara. Sprack mycket men på flera ställen istället för en stor spricka, tog dock lång tid att sy. Tog tre dagar innan jag kunde stödja på benen och flera veckor innan jag kunde gå någon längre strecka obehindrat. 

    När jag nu sökt hjälp hos aurora inför nästa förlossning så har också alla jag fått möta hittills sagt att "detta var ju en helt normal förlossning du hade tidigare" och "Ja men det gick ju bra förra gången så varför skulle det inte göra det nu?" och liknande. Känns inte jättekul att höra att det tydligen var normalt och rentav lyckat, för då är det väl just det man har att vänta sig igen. 

    Min misstanke är väl att de kallar allt som i slutändan inneburit att mamma och barn klarade sig utan permanenta fysiska/medicinska skador för "normalt" och "gick bra". Eventuella psykiska skador är skitsamma och likaså att man upplever sig ha problem med underlivet så länge inte vården håller med om att man har det... 

  • Yonndax

    Hade en liknade förlossning för snart 4½ år sedan. Tappade inte så mycket blod men hade verka i 30 timmar, krystade aktivt i 4 och sprack mycket med en total sf ruptur grad 4. De fick använda sugklocka och sonen var väldigt trött och medtagen i nått dygn. Fick bli sondmatning på honom till sist. Kan säga att det inte är en normal förlossning att spricka så mycket eller förlora så mycket blod att man behöver blodtransfusion. Inte heller att det att har värka i över 20 timmar (även om man är förstföderska) eller att behöva krysta aktivt i 3-4 timmar. Att använda sugklocka eller tång kan diskrediteras om det är normalt eller inte men det beror lite på hur förlossningen i övrigt har varit. Stå på er om ni vill ha ett snitt. De försöker spara pengar när de säger att era förlossningar är normala. Googla runt lite och läs om hur en förlossning ser ut så kommer ni ser att även om det kan ta lång tid som tex förstföderska så finns det ändå en gräns för vad som kan anses normalt, samma med att spricka mycket eller förlora blod.

  • Malin8903

    Jag båda min förlossningar har jag spruckit mycket, första fick bli med tång(vilket de sa är bättre för barnet men blir mer skador på mamman) och andra förlossningen fick de klippa lite så det blev nedsövning när jag skulle sys och en ruptur grad 3.

    Har inge bestående men efter det, men efter andra förlossningen sa läkaren redan på bb innan jag skulle hem om vi ville ha ett tredje barn att vi skulle tänka på att överväga ett planerat snitt efterso jag spruckit 2 gånger redan och en tredje gång ärför riskabelt.

    Tänker även att du ar fortfarande problem, har du sökt för det?för det borde väl nästan fixas på något sätt, till mig så sa de att om jag fortfarande har problem med toabesök o dyl efter 6 månader så skulle jag kontakta de igen...

    Men om man skulle svara på din fråga så: Nej de kan nog inte räknas som normal i mitt tycke....Eller så kanske det är så att det inte vidtar åtgärder förrens man har spruckit 2 gånger eller något, men dina psykiska men bör väl också spela roll tänker jag.

    Kankse skulle be om ett ill utlåtande från en annan läkre om det finns?

Svar på tråden Hur kan detta räknas som normalt!