• Äldre 21 Nov 11:14
    2696 visningar
    10 svar
    10
    2696

    Vad beror homosexualitet på?

    Vi har fått i uppgift från skolan att ha en undersökning och vi har valt att fråga er vad ni tror homosexualitet beror på då detta är ett väldigt aktuellt ämne.

    Vi har gjort en enkät som ni väldigt gärna får svara på.

    sv.surveymonkey.com/s/XM5PYNM

    Denna länk funkar nu!!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad beror homosexualitet på?
  • Äldre 21 Nov 11:19
    #1

    Homosexualitet är utbrett i djurvärlden +-8% . Jag ska försöka hitta dem, men det finns studier som visar på att homosexuella(och bisexuella) par bland fåglar har en större andel avkomma som når vuxen ålder.


    Säger lite vad jag vill.
  • Anonym (Klok)
    Äldre 21 Nov 12:35
    #2
    +1

    Homosexualitet beror inte på nåt. Det är lika normalt som heterosexualitet. Alla är vi olika och alla tycker om olika. Problemet är när man ser ett heterosexuellt par så tänker man direkt kärlek men när man tittar på homosexuellt par så tänker man direkt på vad de gör bakom stängda dörrar. Man är homosexuell pga något utan man föds så precis som man föds heterosexuell, blåögd eller mörkhårig. 

  • Anonym (Margo­t)
    Äldre 21 Nov 13:49
    #3
    -1 +1

    Livet är inte statiskt för då är det inte liv!
    Livet är en resa, ena dagen kanske man tycker man är superhetero för att senare i livet träffas av blixten när någon av samma kön dyker upp. Det är inget man föds som eftersom begreppet homo/hetero/bi är ett påfund utav makteliten.

  • Anonym (Törnr­osa)
    Äldre 22 Nov 13:15
    #4
    Anonym (Klok) skrev 2014-11-21 12:35:42 följande:

    Homosexualitet beror inte på nåt. Det är lika normalt som heterosexualitet. Alla är vi olika och alla tycker om olika. Problemet är när man ser ett heterosexuellt par så tänker man direkt kärlek men när man tittar på homosexuellt par så tänker man direkt på vad de gör bakom stängda dörrar. Man är homosexuell pga något utan man föds så precis som man föds heterosexuell, blåögd eller mörkhårig. 


    Bra svarat! Att skolan ger elever i uppgift att ta reda på vad homosexualitet beror på är skrämmande. Om vi ska komma nånstans så borde eleverna fått i uppgift att ta reda på vad heterosexualitet beror på och förhoppningsvis skulle de då inse hur skruvat det är att ställa samma fråga om homosexualitet!
  • Äldre 22 Nov 13:25
    #5
    -1 +1
    Anonym (Margot) skrev 2014-11-21 13:49:03 följande:

    Livet är inte statiskt för då är det inte liv!
    Livet är en resa, ena dagen kanske man tycker man är superhetero för att senare i livet träffas av blixten när någon av samma kön dyker upp. Det är inget man föds som eftersom begreppet homo/hetero/bi är ett påfund utav makteliten.


    Man föds absolut med sin sexualitet, men olika personer har olika flytande sexualitet. Hör talas om Kinsey's skala? Väldigt få är superhetero (eller superhomo), men de allra flesta är hyfsat sin ände av skalan. De flesta är 0-1, ett stort antal är 2-4, ett "fåtal" är 5-6. En handfull är X. Kvinnor sexualitet är mer flytande än mäns.

    Begrepp hittas på av människor, ja, men inte naturfenomen. Sexualitet är naturfenomen, ord hittar vi på. Språk är naturfenomen. 
  • Äldre 22 Nov 14:43
    #6
    -1
    Aniiee skrev 2014-11-22 13:25:50 följande:
    Man föds absolut med sin sexualitet, men olika personer har olika flytande sexualitet. Hör talas om Kinsey's skala? Väldigt få är superhetero (eller superhomo), men de allra flesta är hyfsat sin ände av skalan. De flesta är 0-1, ett stort antal är 2-4, ett "fåtal" är 5-6. En handfull är X. Kvinnor sexualitet är mer flytande än mäns.

    Begrepp hittas på av människor, ja, men inte naturfenomen. Sexualitet är naturfenomen, ord hittar vi på. Språk är naturfenomen. 
    Jag vill ytterligare en gång berömma dig för hur du beskriver saken. Ja jag förstår i alla fall vad du menar, men vill ändå påpeka att svaret mycket beror på hur vederbörande vill se det. Ur naturlig reproduktions synpunkt så kan det nog t ex lite svårt att se att det skulle vara normalt. Trots att homosexualitet alltid är något som funnits. I antiken så var det t ex vanligt att man beskrev bisexuella såsom en mer fulländade människa. Och varför skulle inte detta kunna vara sant?
  • Anonym (Homo)
    Äldre 22 Nov 14:49
    #7
    Anonym (Klok) skrev 2014-11-21 12:35:42 följande:

    Homosexualitet beror inte på nåt. Det är lika normalt som heterosexualitet. Alla är vi olika och alla tycker om olika. Problemet är när man ser ett heterosexuellt par så tänker man direkt kärlek men när man tittar på homosexuellt par så tänker man direkt på vad de gör bakom stängda dörrar. Man är homosexuell pga något utan man föds så precis som man föds heterosexuell, blåögd eller mörkhårig. 


    Va? Nu har du väl ändå snubblat? Homosexualitet är ju inte alls lika normalt som heterosexualitet. Heterosexualitet är majoriteten av läggningarna på jorden.
    Jag är homosexuell, men kallar mig för den sakens skull inte "normal". Jag vet att naturen hade gått under om varenda människa plötsligt blivit homosexuell. Men inte mår jag det minsta dåligt utav att konstatera den sanningen. Jag mår snarare mer dåligt över personer som ska pådyvla mig att jag är "normal".
  • Anonym (Klok)
    Äldre 23 Nov 20:46
    #8
    +1
    Anonym (Homo) skrev 2014-11-22 14:49:48 följande:

    Va? Nu har du väl ändå snubblat? Homosexualitet är ju inte alls lika normalt som heterosexualitet. Heterosexualitet är majoriteten av läggningarna på jorden.

    Jag är homosexuell, men kallar mig för den sakens skull inte "normal". Jag vet att naturen hade gått under om varenda människa plötsligt blivit homosexuell. Men inte mår jag det minsta dåligt utav att konstatera den sanningen. Jag mår snarare mer dåligt över personer som ska pådyvla mig att jag är "normal".


    Jag tycker det är väldigt beklagligt att du inte anser att du är normal. Bara för att man är homosexuell så innebär ju inte det att man inte kan få barn. Bara för att majoriteten av människor är hetero så är det INGET fel att vara homo. Jag är hetero och jag är definitivt inte mer normal än du. Du är lika mycket människa som jag och om du nu föredrar partner av samma kön så är du inte ett dugg sämre än mig som väljer en partner av annat kön. Anledningen till att du inte känner dig normal är tack vare de okunniga människor som inte vet bättre än att kalla det de inte förstår för onormalt.
  • Äldre 22 Mar 10:24
    #9

    Alla är lika mycket värda oavsett sexuell läggning men att påstå att allt annat än hetro är normalt det köper jag inte i så fall skulle ju alla sexuella avarter vara normala.

  • Anonym (Duff)
    Äldre 22 Mar 14:39
    #10
    Anonym (Klok) skrev 2014-11-23 20:46:33 följande:

    Jag tycker det är väldigt beklagligt att du inte anser att du är normal. Bara för att man är homosexuell så innebär ju inte det att man inte kan få barn. Bara för att majoriteten av människor är hetero så är det INGET fel att vara homo. Jag är hetero och jag är definitivt inte mer normal än du. Du är lika mycket människa som jag och om du nu föredrar partner av samma kön så är du inte ett dugg sämre än mig som väljer en partner av annat kön. Anledningen till att du inte känner dig normal är tack vare de okunniga människor som inte vet bättre än att kalla det de inte förstår för onormalt.


    'Normal' kan ha en ganska bred mening.

    Räknar oftast 'normal' till majoriteten, därav ser jag homosexualitet som onormalt, inget negativt med det.

    Varför ser du onormal som något negativt?
Svar på tråden Vad beror homosexualitet på?