• Anonym (?)
    Äldre 21 Nov 14:07
    32470 visningar
    336 svar
    336
    32470

    När är det verkligen befogat att åka ambulans till akuten?

    Ska en person som kan gå fullt för egen maskin och som är helt klar i huvudet verkligen få åka ambulans till akuten?

    Jag kollar ofta på TV programmet 112 på Liv och död och jag blir lika förundrad varje gång.

  • Svar på tråden När är det verkligen befogat att åka ambulans till akuten?
  • guchi
    Äldre 21 Nov 14:27
    #1

    Befogat, ambulans, akuten... min vän får inte det även om han skulle behövda, av VA menar jag.

  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Äldre 21 Nov 14:51
    #2
    guchi skrev 2014-11-21 14:27:37 följande:

    Befogat, ambulans, akuten... min vän får inte det även om han skulle behövda, av VA menar jag.


    Vad är VA?
  • Ambula­nsliv
    Äldre 21 Nov 15:14
    #3

    När man har ett medicinskt VÅRDBEHOV vid akut sjukdom eller skada. Dvs behöver smärtlindring, hjälp med sin andning, vätska. Alt behöver en snabb transport till sjukhus vid ex stroke.

  • guchi
    Äldre 21 Nov 16:39
    #4
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-11-21 14:51:47 följande:
    Vad är VA?
    Vård amatörerna Skrattande
  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Äldre 21 Nov 16:41
    #5
    guchi skrev 2014-11-21 16:39:50 följande:
    Vård amatörerna Skrattande
    Ok!
    Och varför anser du att din kompis har ett behov av att åka ambulans?
  • guchi
    Äldre 21 Nov 16:42
    #6
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-11-21 16:41:58 följande:
    Ok!
    Och varför anser du att din kompis har ett behov av att åka ambulans?
    OM han skulle behöva göra det så går det inte vad det gäller honom tydligen..
  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Äldre 21 Nov 16:45
    #7
    guchi skrev 2014-11-21 16:42:49 följande:
    OM han skulle behöva göra det så går det inte vad det gäller honom tydligen..
    Och du har tydligen ingen lust att utveckla det mer heller? Så vi andra förstår vad du menar?
  • Anonym (Pette­r)
    Äldre 21 Nov 16:46
    #8

    När man inte kan ta sig dit själv. Om du har ett enormt sår som det blöder ur och du kommer ta stor skada om du inte får hjälp snabbt så ring en ambulans.
    Du bryter något och ingen kan skjutsa dig, ring ambulans.

    Ambulans ska vara sista utvägen och ska inte ses som ett alternativ till taxi.

  • guchi
    Äldre 21 Nov 16:49
    #9
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-11-21 16:45:18 följande:
    Och du har tydligen ingen lust att utveckla det mer heller? Så vi andra förstår vad du menar?
    Om han har hjärtproblem eller fysiska skador så måste han själv transportera sig till närmaste sjukhus då VA inte kan ge honom någon akut vård och eftersom han är en VA patient så hänvisas han också därmed dit i första hand. Under tiden denna byråkrati hinner han förmodligen mista sitt liv om det var aktuellt för akut vård. 
  • Ambula­nsliv
    Äldre 21 Nov 16:59
    #10
    Anonym (Petter) skrev 2014-11-21 16:46:15 följande:

    När man inte kan ta sig dit själv. Om du har ett enormt sår som det blöder ur och du kommer ta stor skada om du inte får hjälp snabbt så ring en ambulans.
    Du bryter något och ingen kan skjutsa dig, ring ambulans.

    Ambulans ska vara sista utvägen och ska inte ses som ett alternativ till taxi.


    Om man bryter fingret/handleden och ingen kan skjutsen än? Är då ambulans ett alternativ till taxi?
Svar på tråden När är det verkligen befogat att åka ambulans till akuten?