• Svar på tråden Måste alla barn gå heltid?
  • Natulcien

    Var hör du de alla de rösterna? Endast två namn nämns i blogginlägget..?
    Jag känner inte igen det du skriver riktigt.
    Däremot tycker jag att både blogginlägget och B Svenssons krönika verkar helt insnöade på kvinnorna. Men männen då? Är det inte bättre att fler män också jobbar deltid än att oja sig över att kvinnor gör det?

    I vår familj har både jag och min sambo valt att jobba deltid för att vi sätter livskvalitet och tid med sonen före allt annat. Och nej, vi kommer inte att klaga sedan. Vi sätter undan pensionspengar privat.

    Jag har, för övrigt, inte sett ett enda höjt ögonbryn eller hört en enda kritisk röst gällande våra val. Alla verkar tycka att det är bra.

  • Penida
    Natulcien skrev 2014-11-21 16:38:36 följande:

    Var hör du de alla de rösterna? Endast två namn nämns i blogginlägget..?
    Jag känner inte igen det du skriver riktigt.
    Däremot tycker jag att både blogginlägget och B Svenssons krönika verkar helt insnöade på kvinnorna. Men männen då? Är det inte bättre att fler män också jobbar deltid än att oja sig över att kvinnor gör det?

    I vår familj har både jag och min sambo valt att jobba deltid för att vi sätter livskvalitet och tid med sonen före allt annat. Och nej, vi kommer inte att klaga sedan. Vi sätter undan pensionspengar privat.

    Jag har, för övrigt, inte sett ett enda höjt ögonbryn eller hört en enda kritisk röst gällande våra val. Alla verkar tycka att det är bra.


    Håller helt med!

    Undrar förövrigt över detta som jag fetmarkerar:
    "Vi glömmer liksom helt bort de biologiska skillnaderna dessutom ? för biologi och skillnader mellan könen har blivit tabu. Men det går aldrig att komma ifrån att det ÄR kvinnan som bär på barnet under nio månader ? och det tar på kroppen både fysiskt OCH psykiskt. Därför ska man naturligtvis visa respekt och ha förståelse för att det inte bara är att köra på i 180 för alla mammor. Vilken lösning man ska välja under småbarnsåren beror helt och hållet på hur graviditeten och den första tiden med barnet varit."

    Menar ni att anledningen till att kvinnor i mycket högre uträckning arbetar deltid kan förklaras med att de har gått igenom en graviditet långt, långt tidigare? Att kvinnan ska ha någon slags förtur till deltidsarbete p.g.a. av detta? Om kvinnan så långt efter födseln lider psykiska eller fysiska men som begränsar hennes arbetsförmåga av den orsaken borde hon väl snarare vara sjukskriven? 
    Jag vet inte jag, det känns mest som ett dåligt försök att rättfärdiga denna snedfördelning vi ser. Pappor är fullt kapabla de också faktiskt även om de inte uppmärksammas som likvärdiga på ert forum. Det biologiska kortet kan inte dras så långt som ni där gör försök till.
    Avskyr CIO-metoder
  • En blå giraff

    På min yngsta sons förskola är det bara ett fåtal barn som går heltid. De flesta är lediga någon dag per vecka iallafall eller har kortare dagar. Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt. Bor i en lite mindre stad, kanske är det fler barn i storstäder som går heltid.

  • modsey

    känner väldigt få barn som går heltid, de flesta trixar och går lite omlott för att korta ner dagarna .

  • Natulcien
    En blå giraff skrev 2014-11-21 17:17:07 följande:

    På min yngsta sons förskola är det bara ett fåtal barn som går heltid. De flesta är lediga någon dag per vecka iallafall eller har kortare dagar. Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt. Bor i en lite mindre stad, kanske är det fler barn i storstäder som går heltid.


    Jag tror inte heller att det är så många som går heltid, d.v.s 40 timmar. Vår son går på storbarnsavdelning (4-6 år) men trots det går väldigt få barn heltid. Vår son har lite udda tider p.g.a. mitt schema då han ibland börjar sent och slutar sent. Och de gånger jag hämtar 16:30 är han ofta ensam kvar eller så är de max 2-3 barn. Jag blev lite förvånad över det, faktiskt. Jag trodde att fler barn gick långa dagar. Vi bor i en mellanstor stad.
  • Alexi

    Men alltså 40 timmar går väl de flesta barn med föräldrar som arbetar kontorstider och inte bor precis bredvid jobbet (dvs många, många i storstäderna). Hur skulle man få ihop något annat? Vi arbetar båda två deltid och vi går omlott men det är omöjligt att få ihop en vettig vardag och ändå ha kortare dagar än 8 timmar.

  • fluu

    Var har du hört alla de rösterna? Jag hör då bara tvärtom.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie
    Hemmaföräldern skrev 2014-11-21 14:32:18 följande:

    Jag tycker fler röster hörs om att barn ska gå långa dagar och föräldrar ska arbeta heltid? 


    var hör du dessa röster? 
  • glassen

    Du hänvisar till ett blogginlägg. Men för övrigt då? Jag tycker det är ovanligt med föräldrar till småbarn som arbetar heltid. Vanligare med föräldrar som väljer att fortsätta arbeta deltid under hela barnens uppväxt. Men jag bor i en mindre stad. Ni storstadsbor kanske gör andra prioriteringar.

  • Penida
    fluu skrev 2014-11-22 19:13:48 följande:
    Tokar inte det som "flera röster".
    Nej, inte jag heller.
    Avskyr CIO-metoder
  • En blå giraff
    Alexi skrev 2014-11-22 13:57:14 följande:

    Men alltså 40 timmar går väl de flesta barn med föräldrar som arbetar kontorstider och inte bor precis bredvid jobbet (dvs många, många i storstäderna). Hur skulle man få ihop något annat? Vi arbetar båda två deltid och vi går omlott men det är omöjligt att få ihop en vettig vardag och ändå ha kortare dagar än 8 timmar.


    Men är det vanligt att båda föräldrarna jobbar dagtid heltid? Jag känner inte så många med småbarn som gör det.
  • Alexi

    Jag vet ett antal familjer i vårt område och på mitt jobb där båda jobbar heltid. Och som sagt, även många som jobbar deltid får inte ner tiderna på dagis så mycket om man både vill sköta sitt jobb och har en bra bit att pendla.

  • Flygfotogen

    Jag som jobbar inom förskolan har inte direkt hört såna röster och vi har faktiskt inte SÅ många barn i huset som går heltid eller mer. 40 procent av dem kanske?

  • Yonndax

    Sonen går  8½ timme om dagen. Vi bor 500 m från dagis och det tar kanske maken 15 min att gå till jobbet. Jag är egen företagare men kan tyvärr inte dra ner på tiden så att sonen får kortare dagar. Det är rätt många barn när maken lämnar kvart i 8 men han är alltid ensam kvar kvart över 5. När vi nån gång kan hämta tidigare typ kvar över 4, halv 5 så är det max 2-3 barn kvar på hela förskolan med 4 avdelningar med ca 18-20 barn per avdelning. Vi bor i en stad med ca 50 000 invånare. Känner inte heller igen att det ska vara så många som jobbar heltid och där barnen går 40 timmar i veckan 

  • gbgumman
    modsey skrev 2014-11-22 08:59:40 följande:

    känner väldigt få barn som går heltid, de flesta trixar och går lite omlott för att korta ner dagarna .


    Så tycker jag också det är.
Svar på tråden Måste alla barn gå heltid?