• pappa13

    Skapa rutiner vid 1,5 år?

    Hej,

    vårt barn har i princip alltid somnat på mammas bröst på kvällarna, vilket har inneburit att det inte varit fasta tider och dessutom ganska sent för ett litet barn. När mamman började jobba och jag började min pappaledighet trodde vi att det skulle lösa sig genom att mamman måste lägga sig tidigare för att hon ska upp och jobba nästa dag. Men i stället utvecklades ett beteende där dottern vill smutta litet på mamma i sängen och sedan busa, fast mamma vill sova. Så då får jag ta upp dottern igen. Efter något tag springer hon till sovrummet igen för att ammas. Ibland somnar hon då, men rätt ofta är hon inte "redo" förrän i tolv-ett-tiden.

    Hur bryter vi detta?

    Man är så avundsjuk på alla som lägger sina barn klockan 7 och som sedan sover till 7 på morgonen, om än med avbrott. De har ju hela kvällen kvar tills man själv ska lägga sig. Nu blir det ofta så att jag sitter uppe flera timmar efter midnatt för att hinna med allt man inte hunnit med vare sig dagtid eller kvällstid. Men mamman ville inte veta av någon "femminutersmetod" eller vad det nu var som krävdes för att natta dottern ett visst klockslag i egen säng. Å andra sidan har många kunnat lägga sina barn från första början, så vi hade inte direkt samma förutsättningar heller.

    Men vad kan vi göra nu? Jag har i alla fall identifierat att när hon somnar så sent på kvällen och ändå vaknar vid 8-9 så behöver hon sova igen närmare 12 så det håller jag i alla fall på nu. Men det har inte påverkat kvällarna. Tacksam för tips.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-21 14:41
    Glömde skriva att dottern är snart 14,5 månader, så 1,5 år var i och för sig i överkant men snart är hon ju där å andra sidan.

  • Svar på tråden Skapa rutiner vid 1,5 år?
  • En blå giraff

    Det låter ju hemskt jobbigt för dig att behöva gå upp med barnet sent på kvällen på det viset. Låter som om mamman måste välja mellan att antingen fortsätta amma - och då själv ta hand om henne på kvällarna då hon vill tutta. Eller sluta amma så ni lättare kan få bättre läggningsrutiner. Amning är jättebra men för oss har det varit så att pappan haft svårt att kunna få barnen att komma till ro så länge jag ammat dem. 

  • Flickan och kråkan

    Problemet är väl att ni har ett förskjutet dygn, eller rättare sagt er dotter har det. Hon somnar sent och vaknar sent.

    Min yngsta är inte så mycket äldre (17 månader) och har sovit likadant sedan han var runt 13 månader. Han somnar vid 20-tiden på kvällen och vaknar vid 06. Han sover vanligtvis middag en timme vid 10-tiden.

    Och han har rejält aktiva dagar, då han har två äldre bröder. 

    Jag tror inte att det är amningen som är problemet. Jag slutade amma för en dryg månad sedan. De påverkade inte sömnen. Det enda som hände var att han somnade liggandes på min eller pappas mage eller bredvid istället för vid bröstet. Ert barn myssnuttar när mamma går ochl ägger sig, men somnar inte för att hon inte är trött. Sådär beter sig barn på kvällen när de inte är trötta .

    Jag hade i ert läge försökt få en bättre dygnsrytm. Jag hade väckt barnet tidigare på morgonen, tidigarelagt dagsvilan och därmed få ett mer kvällstrött barn. Men somnar de tidigt så får man oftast försona sig med att de knatar upp med tuppen också. Man brukar inte både kunna äta och behålla kakan .

  • mammalovis

    Att alla 1,5-åringar sover 7 till 7 är inte sant.

    Vi lägger vår dotter vid 20, ibland lite tidigare om hon verkar trött och hon väcks vid halv 7 på morgonen av att det blir ljust i rummet av taklampan. På dagen sover hon ca 1 timma på förskolan efter 12. När vi är lediga sover hon oftast längre på mornarna och ibland uppåt 2-2,5 timmar på dagen. Beroende på när vi får lunchen på bordet vid ca 12-13 somnar hon lite olika. Däremot försöker vi hålla på läggningen om vi inte är på kalas förstås.

    Vi har en tydlig rutin strax innan 8 med d-droppar, tandborstning, blöjbyte, pyjamas, kramar till övriga familjemedlemmar, sedan lägger jag eller pappan henne varannan kväll var. Sedan några veckor sjunger vi när hon ligger i sängen med snutte och tutte. Jag kör på trollmors 11 små troll och blinka lilla stjärna plus någon/några sånger hon visar med tecken. Oftast visar hon tecknet för hoppa som betyder Här hoppar den lilla grodan, klappar med händerna eller små fingerrörelser som visar starten på Imse vimse spindel. Sedan säger vi god natt och släcker lampan och lämnar dörren med bara en minimal glipa. Dock har hon varit lättlagd länge då hon leker tills hon somnar i spjälsängen. Den dagen kommer då hon klättrar ur sängen, då blir det tuffare igen.

    Efter maten säger vi att vi ska gå och tvätta henne och att hon sedan ska sova. Hon kan då mycket väl hämta tutte och snutte själv om hon vet var de finns. Barnet är fött i juni 13.

    I ert läge är frågan hur länge mamman tänkt amma? Det är ju rimligt att borsta tänderna efter sista maten på ett så gammalt barn. Ska mamman fortsätta amma när barnet vill kan hon ju också ta kvällarna/nätterna om hon inte accepterar din inställning.

    I övrigt hade jag väckt barnet kanske vid 7, låtit det sova kanske en timma vid 12/13 och försökt lägga det vid 20 senast.

    Samsover ni eller sover barnet självt i spjälsäng? Släck ner i hela lägenheten en stund innan tänkt läggning och gör livet så tråkigt som möjligt, då är det lättare att känna sig trött för barnets del. Sedan behöver man inte köra 5-minutersmetoden. En del väljer ju att sitta bredvid och hålla handen eller ägna sig åt något annat, men finnas där.

  • pappa13

    Mamman tar nätterna då det blir kortast sömnavbrott då: när dottern väl har somnat och sedan vaknar på natten somnar hon om lätt på tutten.

    Det är samsovning men om dottern hamnat i djupsömn och mamman inte somnat försöker hon lägga över henne i spjälsängen bredvid med tre väggar (alltså öppen mot vår säng).

    Somna av sig själv av lek har hon aldrig gjort. Hon kan somna på mamma, mot min axel eller i barnvagn/bilstol. Vid totalt två tillfällen (tror jag) har hon somnat i matstolen, en gång med en majskrok i handen/munnen, vilket gav hopp, men det är 1,5 månad sen nu igen.

    Att "göra livet så tråkigt som möjligt" gör att hon bara ställer sig vid mammas säng och gråter. Nej, jag måste få henne på andra tankar. Däremot släcker jag ner i lägenheten ibland för att markera att det är natt, men då händer det att vi springer i mörkret och jagar varandra tills hon verkar trött. Hon tycks alltså inte ha något behov av att varva ner för att kunna somna utan blir snarare "redo" efter litet spring.

    Sen måste jag tillägga att det inte alltid är så här, men att hon somnar i sängen före 22 är nog ytterst ovanligt.

    Men man kanske ska väcka henne tidigare på morgnarna då...

    Fråga: gör vi henne en otjänst som låter henne ha den här dygnsrytmen ett tag till eller är det som en del säger, att när hon börjar på dagis då "ordnar det sig" och ingen "skada" är skedd egentligen?

  • pappa13
    mammalovis skrev 2014-11-21 17:49:15 följande:

    (...) Jag kör på trollmors 11 små troll och blinka lilla stjärna plus någon/några sånger hon visar med tecken. Oftast visar hon tecknet för hoppa som betyder Här hoppar den lilla grodan, klappar med händerna eller små fingerrörelser som visar starten på Imse vimse spindel. (...)


    Ojdå, men hon är kanske äldre än 15 månader?

    Samsover ni eller sover barnet självt i spjälsäng? Släck ner i hela lägenheten en stund innan tänkt läggning och gör livet så tråkigt som möjligt, då är det lättare att känna sig trött för barnets del. Sedan behöver man inte köra 5-minutersmetoden. En del väljer ju att sitta bredvid och hålla handen eller ägna sig åt något annat, men finnas där.

    Vår dotter ska bara ställa sig upp i spjälsängen då (eller klättra över i vår säng då sängarna står ihop - och sedan springer hon tvärs över sängen så man måste flytta till rätt ände och fånga upp henne). Ligga ned gör hon som tur är oftast på skötbordet men även där reser hon sig efter ett tag.
  • Flickan och kråkan
    pappa13 skrev 2014-11-23 02:14:24 följande:

    Mamman tar nätterna då det blir kortast sömnavbrott då: när dottern väl har somnat och sedan vaknar på natten somnar hon om lätt på tutten.

    Det är samsovning men om dottern hamnat i djupsömn och mamman inte somnat försöker hon lägga över henne i spjälsängen bredvid med tre väggar (alltså öppen mot vår säng).

    Somna av sig själv av lek har hon aldrig gjort. Hon kan somna på mamma, mot min axel eller i barnvagn/bilstol. Vid totalt två tillfällen (tror jag) har hon somnat i matstolen, en gång med en majskrok i handen/munnen, vilket gav hopp, men det är 1,5 månad sen nu igen.

    Att "göra livet så tråkigt som möjligt" gör att hon bara ställer sig vid mammas säng och gråter. Nej, jag måste få henne på andra tankar. Däremot släcker jag ner i lägenheten ibland för att markera att det är natt, men då händer det att vi springer i mörkret och jagar varandra tills hon verkar trött. Hon tycks alltså inte ha något behov av att varva ner för att kunna somna utan blir snarare "redo" efter litet spring.

    Sen måste jag tillägga att det inte alltid är så här, men att hon somnar i sängen före 22 är nog ytterst ovanligt.

    Men man kanske ska väcka henne tidigare på morgnarna då...

    Fråga: gör vi henne en otjänst som låter henne ha den här dygnsrytmen ett tag till eller är det som en del säger, att när hon börjar på dagis då "ordnar det sig" och ingen "skada" är skedd egentligen?


    Det kommer ju att "ordna" sig den dag ni väcker henne lite tidigare - oavsett orsak. Vaknar hon tidigare på morgonen, så kommer hon att vilja/behöva sova middag tidigare och även bli tröttare och somna tidigare på kvällen.

    Det var ju för att du verkade uppleva det hela som jobbigt som jag föreslog en annan dygnsrytm. Du kan dock knappast förvänta dig att hon i den åldern ska sova lika länge på morgonen och samtidigt somna tidigt på kvällen

    Jag skulle nog inte vänta tills första förskoledag dock. Det är ju mycket intryck och jobbigt på många sätt för barnet ändå med inskolning så att börja med ett trött barn som man väckt från sen kväll känns inget vidare. Lite osjusst kan jag tycka. Fast kommer hon inte att börja förrän vid låt oss säga 10-tiden så kan hon ju fortsätta att somna sent och sova till 9-tiden.

    Allt handlar ju om hur er vardag ser ut, eller hur? Jag är föräldraledig och kommer att vara det länge till, men jag har ett skolbarn som ska till skolan som börjar 8.00 och en 5-åring som vissa dagar ska till förskolan. För oss förenklar det om alla går upp relativt tidigt och så är det skönt att alla även somnar tidigt på kvällen. 
Svar på tråden Skapa rutiner vid 1,5 år?