• pappa13

    vällingpulver som gröt?

    Hej,

    finns det några risker med att ge barn gröt gjord på vällingpulver?

    Mamman ger dottern gröt på vällingpulver, som hon rör ut till grötkonsistens, vilket jag (pappan) är tveksam till, då det på de vällingpaket jag tittat på stått betonat att det är viktigt att ta rätt proportioner pulver/vatten och följa instruktionerna, ungefär som att det var en hälsofara att avvika. Så när jag har gjort välling har jag följt instruktionerna, dvs blanda pulver med kallvatten och sedan upphetta.

    Vi har slutat ge välling på kvällarna utan ger bara gröt, då dottern många gånger inte ville ta vällingflaskan, eller bara lekte med den så vällingen åkte ut överallt. Men vi har kvar två förpackningar välling, som vi fått av någon annan, som i sin tur fått dem som gratisprov (konstigt, då det är stora paket). Dessutom har bäst före-datum precis passerat. Men mamman insisterar på att blanda ut detta vällingpulver till grötkonsistens när det ska ges gröt. Jag har i stället påbörjat nästa grötpaket. Jag brukar visserligen ta bäst före-datum med en nypa salt, men när det nu är till vår dotter + innebär att vi går på tvärs mot uttryckliga rekommendationer på paketen på flera sätt, och dessutom rör sig om paket vi fått gratis, tycker jag att det går för långt.

    Tror ni det finns några risker med att använda vällingpulvret till gröt (bortsett från bäst före-datum)?

  • Svar på tråden vällingpulver som gröt?
  • estettjej
    pappa13 skrev 2014-11-21 15:01:59 följande:

    Hej,

    finns det några risker med att ge barn gröt gjord på vällingpulver?

    Mamman ger dottern gröt på vällingpulver, som hon rör ut till grötkonsistens, vilket jag (pappan) är tveksam till, då det på de vällingpaket jag tittat på stått betonat att det är viktigt att ta rätt proportioner pulver/vatten och följa instruktionerna, ungefär som att det var en hälsofara att avvika. Så när jag har gjort välling har jag följt instruktionerna, dvs blanda pulver med kallvatten och sedan upphetta.

    Vi har slutat ge välling på kvällarna utan ger bara gröt, då dottern många gånger inte ville ta vällingflaskan, eller bara lekte med den så vällingen åkte ut överallt. Men vi har kvar två förpackningar välling, som vi fått av någon annan, som i sin tur fått dem som gratisprov (konstigt, då det är stora paket). Dessutom har bäst före-datum precis passerat. Men mamman insisterar på att blanda ut detta vällingpulver till grötkonsistens när det ska ges gröt. Jag har i stället påbörjat nästa grötpaket. Jag brukar visserligen ta bäst före-datum med en nypa salt, men när det nu är till vår dotter + innebär att vi går på tvärs mot uttryckliga rekommendationer på paketen på flera sätt, och dessutom rör sig om paket vi fått gratis, tycker jag att det går för långt.

    Tror ni det finns några risker med att använda vällingpulvret till gröt (bortsett från bäst före-datum)?


    Jag vill minnas att det finns risk för förstoppning om man inte följer det som står på paketet men jag kan ju ha fel.. Har inte barn själv dock..
  • En blå giraff

    Ja jag tror också det kan leda till förstoppning att göra så. Skulle inte ha gjort det.

  • nozpa

    Men shit, bara kasta skräpet liksom.

    Läste någon tråd för längesedan om någon som gjorde gröt på ersättningspulver då det var nyttigare. Detta är nog inte lika galet dock. Men man blir ju förvånad över vilka genier det finns alltså.

  • winnethepooh

    Att inte respektera proportionerna mellan vatten och pulver kan i värsta fall leda till dödlig förstoppning, skulle inte ta den risken.

  • Natulcien

    Usch nej, det där är en riktigt dålig idé. Ert barn kan få förstoppning av att äta så hårt koncentrerat vällingpulver. Är barnets mamma väldigt snål? Barnets hälsa måste ju vara viktigare än att spara ett par kronor?
    Släng du de gamla paketen med gott samvete.

  • pappa13

    Tack för svaren. Förstår inte riktigt hur det kan leda till förstoppning då det blir som typ gröt, men nån skillnad måste det ju vara på grötpulver och vällingpulver. De senaste grötportionerna har jag gjort så det förklarar kanske att bajset var mjukare än "vanligt".

  • pappa13
    Natulcien skrev 2014-11-21 19:19:17 följande:

    Usch nej, det där är en riktigt dålig idé. Ert barn kan få förstoppning av att äta så hårt koncentrerat vällingpulver. Är barnets mamma väldigt snål? Barnets hälsa måste ju vara viktigare än att spara ett par kronor?
    Släng du de gamla paketen med gott samvete.


    Egentligen är jag den som är snålast men hon har nog tagit efter mig och kan då gå till överdrift i fel situation. Men nu är vi överens om att inte göra gröt på vällingen i alla fall ;)
Svar på tråden vällingpulver som gröt?