• Lko
    Äldre 21 Nov 15:02
    13972 visningar
    16 svar
    16
    13972

    Har min son lymfom? Är livrädd!!

    Hej alla här!

    För tre veckor sen upptäckte jag två knölar på min sons hals, han är 20 månader. De sitter mer mot nacken under hårfästet ungefär. Precis bredvid varandra tätt. Den ena är större än den andra, 2-3 cm. Han har inte alls ont i dem. Reagerar inte när vi tar på dem. Ca 2-3 veckor innan hade han feber i 1-2 dagar utan övriga symtom. Och ca 4-5 dagar efter upptäckten blev han snorig/lite hostig. Knölarna är rörliga och "halvmjuka".

    Vi var på vc där de gjorde massor av blodprover, alla såg bra ut. Men det behöver ju inte betyda att det inte är något allvarligt!! :( Nu har vi fått en remiss till barnmottagningen på tisdag för vidare bedömning och ev punktering för vävnadsprov.

    Nu är ju jag såklart livrädd!! Hans död och begravning spelas upp i mitt huvud dagligen! Tänk om det är lymfom han har?? :,( Läkaren kan ju inget säga. Han sa att vid förkylning då körtlarna är svullna brukar de ha en annan placering än vad hans har.

    Någon mer som varit med om detta? Hur har det gått? Jag har sån panik!

    Tacksam för svar!! <3

  • Svar på tråden Har min son lymfom? Är livrädd!!
  • Lko
    Äldre 21 Nov 15:19
    #1

    Ingen? :(

  • Äldre 21 Nov 15:48
    #2

    Ta det lugnt och andas. Jag förstår att man blir jätteorolig när ens barn är sjukt men det är troligtvis inget farligt. 
    Jag tycker att det ser ut och låter som helt vanliga förstorade lymfkörtlar (lymfadenit) Men det är ju jättebra att läkarna tar det på allvar och att ni fått tid för ordentliga tester.

    Här är en bra länk om du inte redan har läst den: www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/knol-pa-halsen/

    Hoppas allt blir bra och att ni får snabbt svar.
    Kram

  • Anonym (m)
    Äldre 21 Nov 16:26
    #3

    Hej! Jag har själv haft (dem är kvar) förstorade lymfkörtlar, dem uppkom helt utan anledning, ingen förkylning eller infektion alls. Togs massa blodprover och punktion av en av dem men det var inget!

    Och eftersom din sons prover var bra så är risken ytterst liten att det är något farligt!! Hur är det med hans tänder? Sånt kan också påverka.

  • Äldre 21 Nov 18:19
    #4

    Vår son fick kraftigt förstorade lymfkörtlar vid en förkylning och ficka ligga på sjukhus och få antibiotika intravenöst.

    Fortfarande har han som kulor i nacken.

    Hoppas inte det är något annat, utan bara svullna körtlar.

  • Äldre 21 Nov 18:50
    #5

    Vid lymfom brukar blodbilden avvika. Blodbilden ser man på ett blodprov som heter blodstatus och det kan jag nästan lova att dom tagit på din son. Är som ett rutinprov.

    undvik att känna på knölarna. De brukar bli större då

  • Lko
    Äldre 21 Nov 19:41
    #6
    ssa123 skrev 2014-11-21 18:50:39 följande:

    Vid lymfom brukar blodbilden avvika. Blodbilden ser man på ett blodprov som heter blodstatus och det kan jag nästan lova att dom tagit på din son. Är som ett rutinprov.

    undvik att känna på knölarna. De brukar bli större då


    Så där det säkert må ga gånger, men till och med läkaren sa att blodproven kan vara bra fast man har lymfom tex! :(
  • Anonym (Först­år dig)
    Äldre 22 Nov 20:30
    #7

    Hej!

    Bra att läkaren har tagit tag i detta, nu är bollen i rullning så att säga. Knölar ska ALLTID kollas upp oerhört noga. Försök att tänka positivt (jätte svårt, jag vet!!) Jag har själv varit under utredning för lymfom förra året och vet hur svårt det är att trycka bort dem skrämmande tankarna, men försök. Knölarna kan bero på vad som helst, det behöver inte vara cancer :)

    Mina knölar dök upp lite här och var på kroppen tre månader efter en hemsk luftrörskatarr. Hade en stor knöl på höger sida av halsen och i ljumskarna. Var under utredning väldigt länge, biopsier, blodprover, röntgen och tillslut operation för att kunna utesluta non-hodgkins. Och jag var frisk. Lättnad. Dock så hade en läkare på vc ringt mig fredag den 13e förra året och sagt exakt såhär "Vi misstänker STARKT att det är lymfom" och så var det inte det, så jäkla korkat. På telefon dessutom lagom till helgen...

    Lita på läkarna, din son är i trygga händer nu!! Dem är proffs :) Ta inte ut något i förskott. Lycka till!

  • Lko
    Äldre 23 Nov 20:10
    #8

    Ingen mer som varit med om det här? Är så galet rädd och orolig!! :(

  • Anonym (min son)
    Äldre 23 Nov 20:24
    #9

    Min son hade i två års åldern en knöl på halsen. Typ mitt mellan axeln och hårfästet om du förstår vart jag menar.

    vi blev skickad från vc till barnkliniken och läkare där.

    Det togs en del blodprov, minns inte vilka, men allt såg bra ut och vi skulle avvakta. Knölen krympte med tiden men länge länge efteråt syntes den när han böjde huvudet så huden sträcktes där den satt. Säkert ett halvår efter om inte mer.

    Fick aldrig veta vad det eg var men sonen är idag en frisk nio åring

  • Anonym (min son)
    Äldre 23 Nov 20:25
    #10

    Sitter den ganska jämte senan man har där på halsen?

  • Lko
    Äldre 23 Nov 20:52
    #11
    Anonym (min son) skrev 2014-11-23 20:25:21 följande:

    Sitter den ganska jämte senan man har där på halsen?


    Det är med en bild i mitt första inlägg! :) Svårt att förklara exakt..
  • Anonym (min son)
    Äldre 23 Nov 21:01
    #12

    Jo jag såg bilden. Sonens knöl satt typ en cm från den där senan iaf, bakåt mot nacken

  • Lko
    Äldre 23 Nov 22:03
    #13
    Anonym (min son) skrev 2014-11-23 21:01:24 följande:

    Jo jag såg bilden. Sonens knöl satt typ en cm från den där senan iaf, bakåt mot nacken


    Okej! Jo men det gör nog hans också..

    Hade din son ont när ni tog på knölen? Gled den runt eller var fast?
  • Anonym (min son)
    Äldre 23 Nov 22:11
    #14

    Nix den gjorde inte ont och den var lös. Den var lite ojämn också. Liksom små knölar runt om kanten på den stora. Försöker komma på ett föremål som kan beskriva strl på den men kommer inte på nått. Som en jordgibbe kanske.

  • Fri 29 Sep 2023 14:25
    #15

    Hur har det gått för er? Sitter i samma situation :(

  • Thu 21 Mar 17:59
    #16

    Puffar 
    Hur har det gått för er?

Svar på tråden Har min son lymfom? Är livrädd!!