• Anonym (?)
    Äldre 21 Nov 15:23
    7067 visningar
    46 svar
    46
    7067

    Jag har 8 kr kvar på kontot. Hur leva?

    Asså... Jag har inga pengar för stt köpa mat längre. Jag har exakt 8 kr på kontot kvar. Allt är slut. Jag har haft ganska tuffa månader senaste tiden och därför har jag inte kunnat jobba så mycket. Nu är det 4 dagar kvar till löning. Vad fan ska jag göra? Egentligen hade jag 8 kr redan för några dagar sedan, men jag hade ju mat hemma då för att kunna klara mig på det, men nu är all mat slut. Har bara ett smörpapper kvar, mjölk och juice.

    Vad fan gör jag? 8 kr? Kan man leva på det på 4 dagar?

    Jag har ingen kontat med familj, och jag har inga nära vänner, så att låna pengar könns ganska hopplöst. De "vänner" jag har är det fråga om ytlig kontakt-Facebook, ett hej på stan osv. Det är alltså inga umgängesvänner, så där känns det pinsamt att fråga om pengar. Vad slankas göra? Kan jag gå till kommun? Kyrkan? Vad som helst.

  • Svar på tråden Jag har 8 kr kvar på kontot. Hur leva?
  • Anonym (billi­gt.)
    Äldre 21 Nov 15:28
    #1

    Nudlar. Vatten i massor. Potatis. Är frysen helt tom? Sitter själv och funderar hur jag ska trolla med knäna tills makens lön kommer i mitten av nästa månad. 9000 på kontot. Ca 14.000 in o h räkningar på ca 21.000. Ja ja det som inte dödar en härdar. Lycka till.

  • liveto­day
    Äldre 21 Nov 15:35
    #2

    Det brukar funka att ta ut 100:- i bankomaterna även att man bara har några kr på kortet

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Nov 15:59
    #3
    livetoday skrev 2014-11-21 15:35:58 följande:

    Det brukar funka att ta ut 100:- i bankomaterna även att man bara har några kr på kortet


    Haha va? Nej? Det har jag försökt med tiotal gånger
  • dirty8­8
    Äldre 21 Nov 15:59
    #4

    Ta sms-lån på nån hunka. Skitsmidigt och enkelt

  • Anonym (Xxxx)
    Äldre 21 Nov 16:02
    #5

    Sälja något? Pantbanken? Letar pantburkar?

  • lilith­88
    Äldre 21 Nov 16:03
    #6

    Finns det inte nåt som heter "matkassen" via Internet? Facebook? Där man kan få hjälp av privatpersoner som köper till en.

    Annars: Kontakta kyrkan, Frälsningsarmén. Jag tycker också att du ska kontakta Soc. Det är inte säkert att du är berättigad till hjälp från dem (det beror ju på din inkomst, skulder mm). Men det kan vara värt ett försök. "Lyx" kan man inte kräva, men mat ska man inte behöva vara utan.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Nov 16:04
    #7
    dirty88 skrev 2014-11-21 15:59:59 följande:

    Ta sms-lån på nån hunka. Skitsmidigt och enkelt


    Jo jag kanske borde. Men helt ärligt så vill jag inte göra detta till en vana som jag kan vända mig till alltid. Jag har redan dålig ekonomi så det vore hemskt att trösta mig med "ähh.. jah tar sms lån om det krisar". Sms lån är opersonligt och det är lättare att låna därifrån, än om jag lånar från en person etc, för då känner man ett personligt ansvar
  • dirty8­8
    Äldre 21 Nov 16:10
    #8
    Anonym (?) skrev 2014-11-21 16:04:38 följande:
    Jo jag kanske borde. Men helt ärligt så vill jag inte göra detta till en vana som jag kan vända mig till alltid. Jag har redan dålig ekonomi så det vore hemskt att trösta mig med "ähh.. jah tar sms lån om det krisar". Sms lån är opersonligt och det är lättare att låna därifrån, än om jag lånar från en person etc, för då känner man ett personligt ansvar
    Hej det är jag igen!

    Är du en svagsint person utan omdöme så kanske du borde hålla dig borta från sms-lån, ja. Folkets gemensamma åsikt om sms-lån kommer från lyxfällan där dom visar upp blekfeta idioter som tar sms-lån för att köpa motorcyklar varje månad.

    Bli inte en sån.

    Gör vad du vill. Du kan ju banta i tre dagar tills du får pengar igen. Då blir du smal och sexig.
    Eller så tar du sms-lån och budgeterar nästa månad lite klokare. 

    Jag älskar dig oavsett.
  • Anonym (B)
    Äldre 21 Nov 16:12
    #9

    Ut och leta pant
    Sälj saker på FB
    Gå till mataffären och kolla om dom har smakprov
    Titta om det finns nåt jippo på stan där dom bjuder på korv typ bilhandlare
    Åk och hälsa på nån och hoppas dom bjuder på något
    köp billig pasta och några potatisar

  • Anonym (4 dar)
    Äldre 21 Nov 16:35
    #10

    Det är bara fyra dagar, du kommer inte att svälta ihjäl :)  

    För 8 kr skulle jag antingen köpa potatis (blir ca 1½kg potatis i min affär det) eller ett paket billig pasta, typ Euroshoppers spaghetti. Och så skulle jag äta det dom här dagarna. Vatten finns gratis i kranen.

    Om du har vetemjöl kan du göra någon typ av bröd med, t.ex. något sconesaktigt.

Svar på tråden Jag har 8 kr kvar på kontot. Hur leva?