• Stiffin

    Underhållsbidrag OCH underhållsstöd

    Hej!
    Min man har två barn med en annan kvinna sedan tidigare och de har kommit överens om att han ska betala 4000:- i underhåll per månad för dem (alltså 2000:- per barn). Häromdagen fick han hem brev från Försäkringskassan med krav på att han ska betala underhållsstöd eftersom han enligt uppgift från mamman aldrig betalat något underhåll (vilket är skitsnack).
    Underhållsstödet ligger på 1273:-/månad och barn. Min fråga är om han kan bli tvungen att betala underhållsstöd och underhållsbidrag? På Försäkringskassans hemsida står det ju att u-stöd och u-bidrag är två helt skilda saker men att u-stöd bara kan betalas ut om föräldern inte betalar eller betalar för lite.

    Någon som har koll på detta?

  • Svar på tråden Underhållsbidrag OCH underhållsstöd
  • Tow2Mater

    Jag hoppas han har bevis på att han betalat underhållsbidrag till mamman? Han har val inte bara gett henne pengar i handen, så hon kan ljuga och säga att hon aldrig fått några pengar?

  • Stiffin
    Tow2Mater skrev 2014-11-21 18:18:54 följande:

    Jag hoppas han har bevis på att han betalat underhållsbidrag till mamman? Han har val inte bara gett henne pengar i handen, så hon kan ljuga och säga att hon aldrig fått några pengar?


    Han har fört över pengar till hennes konto så ja, det finns att bevisa att han betalat.


    Jag misstänker att hon tror att hon ska få både underhållsbidrag (4000 OCH underhållsstöd. Idiot.

  • Alexi

    Det är bara meddela fk att han betalar varje månad, hur mycket och säga att han har kontobevis på det. Ustöd är bara om man inte betalar ubidrag varje månad på minst 1273.

  • hrewak

    Är det uppenbart att pengarna avser underhållsbidrag för barnen? Vad står t.ex. i banköverföringarna? Bevisbördan hamnar på din sambo, så det vill till att han kan visa att överföringarna gäller just underhåll :/

    Låter han det gå via Försäkringskassan så behöver han ju bara betala max 1273 kr/barn och månad (ev 1573 kr om nya budgeten går igenom) och då måste han inte betala något mer till mamman.

  • Aumeå
    hrewak skrev 2014-11-21 20:43:38 följande:

    Är det uppenbart att pengarna avser underhållsbidrag för barnen? Vad står t.ex. i banköverföringarna? Bevisbördan hamnar på din sambo, så det vill till att han kan visa att överföringarna gäller just underhåll :/

    Låter han det gå via Försäkringskassan så behöver han ju bara betala max 1273 kr/barn och månad (ev 1573 kr om nya budgeten går igenom) och då måste han inte betala något mer till mamman.


    Finns ingen bevis börda han behöver visa, han behöver bara visa att dom 2000 kr per barn går över till hennes konto, det räcker.
    Försäkringskassan ringer och vill helst att man betalar underhållet direkt till förälder istället för att gå via dom.
    Skillnaderna mellan underhållsstöd och underhållbidrag är, har personen låg inkomst och inte kan betala 1273 er månad o barn så går FK in och betalar så det blir 1273:- total beloppet blir aldrig högre ändå.
  • hrewak
    Aumeå skrev 2014-11-22 08:42:35 följande:
    Finns ingen bevis börda han behöver visa, han behöver bara visa att dom 2000 kr per barn går över till hennes konto, det räcker.
    Försäkringskassan ringer och vill helst att man betalar underhållet direkt till förälder istället för att gå via dom.
    Skillnaderna mellan underhållsstöd och underhållbidrag är, har personen låg inkomst och inte kan betala 1273 smile6.gif er månad o barn så går FK in och betalar så det blir 1273:- total beloppet blir aldrig högre ändå.
    Det är han som har bevisbördan. Omfamnar säger att de pengarna inte är underhåll måste han kunna visa att det är just det.

    Hon skulle kunna hävda att pengarna är till något annat.

    Men absolut kommer Försäkringskassan försöka få honom att betala direkt till mamman. Det är ju egentligen, precis som du säger, bara om man inte har råd att betala 1273 kr per barn och månad som det skall skötas via Försäkringskassan så barnet ändå får de pengar de har rätt till.

    De 1573 kr per barn och månad jag pratar om är eventuellt det nya underhållsstödsbeloppet som kan börja gälla från nästa år. Men det är ju inte beslutat och klart ännu..
  • Aumeå
    hrewak skrev 2014-11-22 11:28:02 följande:
    Det är han som har bevisbördan. Omfamnar säger att de pengarna inte är underhåll måste han kunna visa att det är just det.

    Hon skulle kunna hävda att pengarna är till något annat.

    Men absolut kommer Försäkringskassan försöka få honom att betala direkt till mamman. Det är ju egentligen, precis som du säger, bara om man inte har råd att betala 1273 kr per barn och månad som det skall skötas via Försäkringskassan så barnet ändå får de pengar de har rätt till.

    De 1573 kr per barn och månad jag pratar om är eventuellt det nya underhållsstödsbeloppet som kan börja gälla från nästa år. Men det är ju inte beslutat och klart ännu..
    Jag har gått igenom det med FK för ett halvår sedan, räckte att jag berättade hur mycket jag betalade,  sedan var saken ur världen, var inte svårare än så, annars får ex driva det via tingsrätt ifall hon uppfattade att pengarna var för annat än underhåll.
Svar på tråden Underhållsbidrag OCH underhållsstöd