• Baxig

    Graviditet vid 20 års ålder.

    Hejsan! Jag är en 20 åring tjej (1994) och har en liten fråga till er som är lite mer allmän bildade inom detta, kanske nån som går igenom samma som har tips.


    Att skaffa barn är helt självklart för mig, min dröm när jag var liten var att bli en mamma. Nu har jag nyligen fyllt 20 år och anser mig själv vara väldigt ung, har inget jobb för tillfället men har en egen lägenhet och har bott själv i ett år nu (novmber). Jag tycker att jag är lite för ung för att skaffa barn just nu, och jag och min pojkvän har bara varit ihop sen april -14. Vi har inte diskuterat barn eller att ens flytta ihop, vi sa nyss att vi älskade varandra. Så inget bråttom på den sidan.


    Men jag va väldigt ung o dum när jag var yngre, var 11 år när jag förlorade oskulden (ja frivilligt) och hade inget preventivmedel fören jag var 14 1/2, då började jag med p-piller. Hade väldigt mycket sex under den tiden jag inte gick på ppiller men vart aldrig gravid, slutade med ppillrerna när jag fyllde 16 för gick upp så fruktansvärt mycket i vikt. Provade med kondom men efter 3 sjukhusbesök så fick jag veta att jag är väldigt känslig (allergisk) mot kondomer.. Så det blev uteslutet. Jag har inte käkat ppiller den dess, haft 3 pojkvänner sen dess plus min nuvarande. Och jag har aldrig blivigt gravid. Varje gång jag varit hos gynekologen (rutin koll) så har hon bara sagt att allt ser bra ut (har ju inte bett henne kolla efter något speciellt), men sitter och funderar på varför jag inte har blivigt gravid?


    En kompis till mig som är 2 barns mamma i dagens läge berättade att hon fick beskedet av sin läkare att hon hade en cysta (?) på äggstocken när hon var 18 och därför inte skulle kunna bli gravid. Hon fick nå ppiller men slutade äta efter ett halvår. sen vart hon gravid direkt.


    Funderar på om det kanske är samma sak för mig, men borde inte gynekologen ha sätt det isf? hon har gjort utraljud genom underlivet.  Men det kanske inte syns på sånt? Jag är överviktig, 110 kg. Gick upp från 80 kg till 120kg dom 2 senaste åren, men har har gått ner från 120 kilo till 110 nu. Har vikten mycket med att göra om att kunna bli gravid?


    Kan man vända sig nånstans om en utredning varför det är så här för mig?.

    Mycket text jag vet, men blir lite orolig ändå. Tack på förhand för svar! :)

  • Svar på tråden Graviditet vid 20 års ålder.
  • Nyfiken gul

    det kan helt enkelt vara så att du inte har ägglossning så ofta och det är det som gör att du haft turen att inte bli gravid fast du haft sex oskyddat. 

    Vikten påverkar fertiliteten helt klart . 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Kondomer i plast)

    Jag vet att det inte var detta du frågade om, men det finns kondomer i plast. Jag är känslig, dock inte allergisk, mot latexkondomer pga känsliga slemhinnor men på Apoteket finns plastkondomer som funkar på mig. I dagsläget kanske du inte vill börja med kondom, men om du fortsätter att gå ner i vikt kanske du behöver skydda dig mot graviditet.

    Är du mycket orolig kan du alltid göra VUL för att kolla äggblåsor kring ägglossningen. Har du regelbunden menstruation?

  • Baxig

    Ja jag får kolla på det där med plastkondomer! :) Vad är en VUL?

    var på ungdoms mottagningen för en vecka sen och hon sa att hon inte kunde göra mycket fören man försökt i ett år typ. Men hon rekommenderad att jag skulle ringa kvinnokliniken för att få en gynundersökning o se att allt är okej. Så Ska ringa imorgon o hålla tummarna!! För är det något fel så vill jag gärna veta det som tidigt o kunna behandla om det är nått sånt :)

  • Anonym (jga)

    Hej! Jag är 19 år och har försökt bli gravid med min pojkvän men misslyckats 5 gånger. Man får alltid höra så mycket om att det ska vara svårt att bli gravid när man är äldre så jag antog att jag skulle bli gravid direkt eftersom jag är ung. 

    Kontaktade UMO men de sa samma sak till mig, att man skulle ha försökt bli gravid i ett år innan de gjorde en utredning. Men man kan alltså testa sig på kvinnokliniken? Berätta gärna sen hur det gick :) 

  • Anonym (Kondomer i plast)

    VUL är vaginalt ultraljud. Förlåt, så van på de här forumen att skriva med förkortningar. ;)

Svar på tråden Graviditet vid 20 års ålder.