• Anonym (Kaffedraken)

    Hoppa av utbildning eller ej..socialt arbete

    Jag går på ett program som heter internationellt socialt arbete, har gått snart 3 terminer och det är 7 terminer. Jag tycker en del av kurserna är intressanta rent teoretiskt men jag tror inte det passar mig eller att jag vill jobba med människor så som socionomer gör(vilket är den svenska examen man får). Det var snarare just den internationella inriktningen som lockade mig och jag hade aldrig sökt det vanliga socionomprogrammet, men nu börjar jag inse att det är ju i princip samma jobb oavsett inriktning. Jag funderar dagligen fram och tillbaka på om jag ska hoppa av, ändrar mig fram o tillbaka hela tiden och det känns så jävla jobbigt. Är 27 år och har redan tidigare hoppat av sjuksköterskeprogrammet för att jag kände att det inte passar mig att jobba med människor, så på sätt o vis känns det som ett mysterium för mig själv att jag påbörjat nåt som också involverar människor i denna utsträckning...

    Jag undrar om det finns några socionomer (eller andra) som vet om det finns alternativ till alla de vanliga arbetsplatserna som man får behörighet att arbeta på? T ex kan man jobba utan den dagliga kontaken med människor? Politiskt? Med naturen involverad på nåt sätt ( jag är mycket intresserad av naturen)?

  • Svar på tråden Hoppa av utbildning eller ej..socialt arbete
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag inte nånstans skrivit hur mycket lån jag har tagit, jag har kanske inte behövt ta så mycket lån? Jag måste i vilket fall utbilda mig till nånting för att få något jobb överhuvudtaget, så skulle jag hoppa av så skulle jag börja nån annan utbildning, om jag kommer in på nån.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Boka tid hos SYV på din högskola. de brukar vara jätteduktiga på att lotsa en rätt! :D Jag bytte program tre gånger innan jag träffade en och därefter kom jag in på rätt bana och idag har jag färdig utbildning och ett jobb som jag älskar :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Scoops skrev 2014-11-21 21:36:32 följande:

    Boka tid hos SYV på din högskola. de brukar vara jätteduktiga på att lotsa en rätt! :D Jag bytte program tre gånger innan jag träffade en och därefter kom jag in på rätt bana och idag har jag färdig utbildning och ett jobb som jag älskar :)



    Ja jag borde kanske göra det, känner mig bara så uppgiven och dum att jag inte fattade att det är mycket i denna utbildning som inte passar mig. Jag har inte mycket annan inkomst till maj om jag inte får studiebidrag så jag kommer gå 2 år och det känns dumt att inte gå klart åtminstone när man bara har 1,5 år kvar, även om jag förmodligen vill gå nåt annat efter. Det låter skönt att det löste sig så för dig!
Svar på tråden Hoppa av utbildning eller ej..socialt arbete