• Almina

    Ger ni era barn russin?

    Låter ni era barn äta russin? Väljer ni i så fall ekologiska?

    Jag tycker själv att det skulle kännas olustigt att ge sonen icke-ekologiska russin eftersom de innehåller så mycket gifter:

    www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Russin/

    Men än så länge brukar han inte få russin alls (han är bara 1,5 år).

  • Svar på tråden Ger ni era barn russin?
  • MallaL

    Mina barn tyckte inte om russin... Jag tyckte det skulle vara utmärkt snabb energi på utflykter etc. Men de tyckte inte om dem, så jag slapp fundera på problemet. Men du har rätt, druvor är bland det mest besprutade man kan äta, så man bör välja ekologiska om man äter ofta i alka fall.

  • pigglet

    Ja, vi äter russin. Till mat, i musli, i glögg osv. Ekologiska.

    50 gram/dag, vem kommer upp i sådana mängder?

  • Almina
    Charlotte N skrev 2014-11-21 21:20:47 följande:

    Nej, det är jättedåligt för tänderna att gå runt och äta russin jämt.


    Det är iofs också sant! Men man behöver ju inte äta dem jämt!
  • Dixie
    Charlotte N skrev 2014-11-21 21:20:47 följande:

    Nej, det är jättedåligt för tänderna att gå runt och äta russin jämt.


    Men det var väl inte frågan, att man äter russin jämt?

    Ja, mina barn får russin, numera ekologiska.
  • fluu

    Det händer, vi köper bara eko hemma, men jag hade inte satt i halsen av skräck om hon ätit icke-eko någon gång.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Themis

    Jag är old school, mitt barn har fått russin ibland när han var 3-5, för det fick jag.

    Han är 10 nu och har aldrig haft några hål.

    Med en varierad kost så sprider man riskerna, även för barn, så jag tror nog att han överlever trots russinen.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • volvo142

    Ja du varför ska barn inte få russin liksom..  Ser faktiskt inget dåligt med att äta eko russin.
    Men ni som svarade att dom inte får russin vill jag ställa en fråga, Dom fick inte socker innan dom smaka dom jätte farliga russin va? För socker det är ett nervgift som föråldrar cellerna men det bryr man sig inte om.. Rusen dock LIVSFARLIGT..

  • Charlotte N
    Dixie skrev 2014-11-21 22:56:51 följande:
    Men det var väl inte frågan, att man äter russin jämt?

    Ja, mina barn får russin, numera ekologiska.
    Nej, men jag tycker det är synd att många föräldrar tror det är så bra mellanmål att ha med sig och ge i tid och otid när det i själva verket inte mättar speciellt bra och dessutom fastnar i tänderna och skapar karies. Sen fattar väl jag också att det finns barn som ätit russin utan att få hål i tänderna. Istället för godis en gång i veckan, ok. Som mellanmål eller för att gå och småäta på, inte ok. Tycker jag.
  • EmmaAnna

    Mina barn älskar russin och äter hellre det än godis. De ekologiska russinen är mycket godare än de andra ????

  • EmmaAnna

    Halva medelandet försvann :/ Köper bara ekologiska russin eftersom de är så hårt besprutade annars. Och sen är de ekologiska mycket godare.

Svar på tråden Ger ni era barn russin?