• Anonym (orolig)

    Så många tiggare!!!

    Varje dag pendlar jag mellan Malmö och Lund. Vid Malmö station ser jag en tiggare, jag tar sedan tåget till Lund och möter ytterligare en tiggare så fort jag kommer av tåget. Oftast är det 2-4 stycken på perrongen. Jag går mot utgången och möter ytterligare en tiggare i gången.Sedan vid själva utgången finns det alltid två till. 

    Jag går till jobbet. På lunchen så bestämmer jag mig för att gå till affären och köpa en sallad. Jag går längst gatan. Förutom de fyra tiggare vid stationen som jag passerar på vägen till affären så stöter jag på ytterligare 4-5 tiggare under den korta promenaden till själva affären. Utanför affären finns alltid 2 tiggare. Om jag skulle gå längst gågatan i Lund så skulle jag möta ytterligare cirka 5-10 tiggare.

    När jag sedan ska hem från jobbet så beger jag mig än en gång till centralstationen. Vid ingången möts jag av två tiggare, ytterligare två i gången...och sedan fyra på perrongen.

    Vad sjutton har hänt? Vad har inlett denna explosion av tiggare? Hur bör man reagera? Om jag gav alla pengar så skulle jag bli ruinerad (jag är låginkomsttagare) Men samtidigt tycker jag synd om dem. Men vad gör man? Och varför är de så många?

  • Svar på tråden Så många tiggare!!!
  • Anonym (ryktet sprids)

    Att de blir fler och fler (även i Stockholm) beror väl på att de som får pengar berättar för sina släktingar och vänner i hemlandet att det lönar sig att tigga i Sverige. Då åker fler hit för att pröva sin lycka.

  • Anonym (D)

    De finns och ökar för dumbummar ger dem pengar. De har ju 30000 kr på fickorna tydligen.

    Ge inte pengar så blir det inte lönsamt att tigga.

  • Anonym (Va!)
    Anonym (D) skrev 2014-11-21 21:25:14 följande:

    De finns och ökar för dumbummar ger dem pengar. De har ju 30000 kr på fickorna tydligen.

    Ge inte pengar så blir det inte lönsamt att tigga.


    Hur vet du hur mycket dom har på fickorna, har dom satt fast 30000 som du ser eller har du röntgen syn?
  • Anonym (Va!)

    S


    dirty88 skrev 2014-11-21 22:47:12 följande:

    Du förstår säkert om du försöker tänka lite att han inte menade att alla har 30.000 i fickorna. Men bra försök till att verka lite fräck och intelligent! Försök gärna igen.


    Jag svarade bara på vad han skrev, menar du att han inte menade precis det han skrev, då skulle han inte skrivit den summan.
  • Anonym (-)
    Anonym (D) skrev 2014-11-21 21:25:14 följande:

    De finns och ökar för dumbummar ger dem pengar.


    Du menar dumbommar.. Drömmer

    Ibland tror jag det är antirasister som gör de här trådarna för att framställa fördomsfulla människor som korkade.
    Oavsett är det fruktansvärt tröttsamt och irriterande, kan dessa människor inte hållas sig till de otaliga trådar som redan finns om det här ämnet.
  • oliversykes

    Men är ni seriösa? Tror ni på fullaste allvar att det är lönsamt att tigga? Att dem går runt med 30 lax på fickan och tipsar alla sina släktingar att komma till Sverige för att bli rika?!

    Vi vänder på steken. Skulle någon i den här gruppen sitta på en och samma plats under minst 10 timmar per dygn i en månad i detta väder? 

    Jag har sett tiggare tidigt när jag går till jobbet (vid klockan 07.00) och på kvällen när jag går för att köpa diverse saker i matbutiken (vid 20.00). Det är samma tiggare som inte rört sig en meter (kanske inte bokstavligt talat, men ni fattar). Jag tycker fan att denne person är värd 100 spänn eller vad fan hen lyckas skramla ihop på en dag. Om någon vill ge en slant så tycker jag fan att dem ska få göra det och om man inte vill ge en slant av vilken anledning som helst så är även det okej. 

    Men att sitta i er soffa, i en varm lägenhet/villa framför en dator/mobil/surfplatta och tycka att det är JOBBIGT MED FOLK SOM TIGGER, gör mig riktigt jävla rasande. 

  • summer63
    oliversykes skrev 2014-11-22 00:50:42 följande:

    Men är ni seriösa? Tror ni på fullaste allvar att det är lönsamt att tigga? Att dem går runt med 30 lax på fickan och tipsar alla sina släktingar att komma till Sverige för att bli rika?!

    Vi vänder på steken. Skulle någon i den här gruppen sitta på en och samma plats under minst 10 timmar per dygn i en månad i detta väder? 

    Jag har sett tiggare tidigt när jag går till jobbet (vid klockan 07.00) och på kvällen när jag går för att köpa diverse saker i matbutiken (vid 20.00). Det är samma tiggare som inte rört sig en meter (kanske inte bokstavligt talat, men ni fattar). Jag tycker fan att denne person är värd 100 spänn eller vad fan hen lyckas skramla ihop på en dag. Om någon vill ge en slant så tycker jag fan att dem ska få göra det och om man inte vill ge en slant av vilken anledning som helst så är även det okej. 

    Men att sitta i er soffa, i en varm lägenhet/villa framför en dator/mobil/surfplatta och tycka att det är JOBBIGT MED FOLK SOM TIGGER, gör mig riktigt jävla rasande. 


  • Anonym (Tom Peng)
    oliversykes skrev 2014-11-22 00:50:42 följande:

    Men är ni seriösa? Tror ni på fullaste allvar att det är lönsamt att tigga? Att dem går runt med 30 lax på fickan och tipsar alla sina släktingar att komma till Sverige för att bli rika?!

    Vi vänder på steken. Skulle någon i den här gruppen sitta på en och samma plats under minst 10 timmar per dygn i en månad i detta väder? 

    Jag har sett tiggare tidigt när jag går till jobbet (vid klockan 07.00) och på kvällen när jag går för att köpa diverse saker i matbutiken (vid 20.00). Det är samma tiggare som inte rört sig en meter (kanske inte bokstavligt talat, men ni fattar). Jag tycker fan att denne person är värd 100 spänn eller vad fan hen lyckas skramla ihop på en dag. Om någon vill ge en slant så tycker jag fan att dem ska få göra det och om man inte vill ge en slant av vilken anledning som helst så är även det okej. 

    Men att sitta i er soffa, i en varm lägenhet/villa framför en dator/mobil/surfplatta och tycka att det är JOBBIGT MED FOLK SOM TIGGER, gör mig riktigt jävla rasande. 


    Kan bara hålla med. Själv ger jag aldrig pengar, men jag kan inte säga att jag störs av tiggarna. För mig har de blivit ett naturligt inslag i stadsbilden på samma sätt som andra som verkar på våra gator och i det offentliga rummet (insamlingar, gatumusikanter mfl).
  • Anonym (DÄMY)

    De rumänska tiggarna kommer hit för att de har ett helvete hemma. Rumänska regeringen har fått pengar från EU för att kunna hjälpa sin fattiga, outbildade befolkning men pengarna hamnar inte där de ska. Rumänska regeringen kommer inte att lyfta ett finger utan de är enbart tacksamma för att problemet förflyttas till andra länder. De som säger att det inte är lönsamt att tigga har rätt på så vis att tiggarna inte får in mycket pengar med våra ögon mätt, men för tiggarna är en hundring per dag mycket pengar, och en hundring per dag under en månad multiplicerat med 10 st tiggare blir mycket pengar att skicka hem till familjen i Rumänien. Så har vi snacket om ligor som tvingar tiggarna att hyra gatuplats. Nu ska polisen utreda brott mot tiggare hörde jag på radion och det är bra. Jag tror inte att tiggarna själva är mer kriminella än vem som helst men de är lätta offer för skurkar.

Svar på tråden Så många tiggare!!!