• annttube

    Sjukskriven, arbetslös och gravid

    Hej


    Jag är 22 år, arbetssökande och väntar barn, jag har aldrig haft ett jobb innan och nu när jag är sjukskriven vad har jag rätt för ersättning?

  • Svar på tråden Sjukskriven, arbetslös och gravid
  • Miss P

    Du kommer att få det minsta man kan få... du kan läsa på fsk och se vad det är.. men har för mig att det är ca 4000 kr du kommer att få ut per månad.. Grattis till din graviditetHjärta

  • annttube

    Tack miss P, jag har verkligen försökt att hitta en information om just mitt läge på FKs hemsida, tyvärr så kommer jag inte vidare.

    Nu ser du också att man skriver att jag inte kommer få någonting.
    Då jag är inskriven i arbetsförmedlingen har jag ca 3000 kr per månad, men vad händer nu  då när jag är sjukskriven?

  • Anonym (Qwe)

    Som sjukskriven får du inkomst beräknad på din SGI och eftersom du inte har någon SGI får du 0 kr i inkomst.

  • Defeateris

    På försäkringskassans hemsida --> Förälder --> när barnet är fött --> föräldrapenning --> om föräldrapenning --> om du inte har haft en inkomst eller har en låg inkomst   går att läsa följande:

    Om du inte har en inkomst eller har tjänat mindre än 106 000 kronor på ett år får du 225 kr per dag på sjukpenningnivå. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden.

    Detta är dock innan skatt så du får ut detta minus skatten, ungefär 4600 kronor i månaden.

  • annttube
    Defeateris skrev 2014-11-21 21:46:03 följande:

    På försäkringskassans hemsida --> Förälder --> när barnet är fött --> föräldrapenning --> om föräldrapenning --> om du inte har haft en inkomst eller har en låg inkomst   går att läsa följande:

    Om du inte har en inkomst eller har tjänat mindre än 106 000 kronor på ett år får du 225 kr per dag på sjukpenningnivå. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden.

    Detta är dock innan skatt så du får ut detta minus skatten, ungefär 4600 kronor i månaden.


    Tack för informationen Defeat­eris det här gäller ju när barnet kommer ut, men nu när man är fortfarande gravid och illamående vilket gör att jag inte kan fortsätta mina aktiviteter på arbetsförmedlingen, verkar som att man inte får ett skit?
  • Tow2Mater

    Du har och har alltid haft rätten att söka jobb. Du har väl nån som anses som far till det barn du väntar som kan försörja dig tills dess?

  • dagg03

    I vissa fall kan man få försörjningsstöd. Har du en sambo som har en inkomst kommer du förmodligen inte att få försörjningsstöd. Du får inte heller ha några besparingar.

  • Defeateris
    annttube skrev 2014-11-21 21:59:00 följande:
    Tack för informationen Defeat­eris det här gäller ju när barnet kommer ut, men nu när man är fortfarande gravid och illamående vilket gör att jag inte kan fortsätta mina aktiviteter på arbetsförmedlingen, verkar som att man inte får ett skit?
    Ja, jag uppfattade frågan som det, sorry om jag missförstod.

    Nej, för att vara hemma från det "jobb" en har - jobb, skola, arbetssökande osv - krävs väldigt mycket för alla, det är svårt att bli sjukskriven på grund av graviditet då det inte är en sjukdom.

    Det lättaste för dig måste ju vara att ringa till försäkringskassan och höra vad som gäller för just dig. De kan ge dig mycket mer insatta svar än någon här på forumet kan.

    Och du, du klarar mycket mer med graviditetsillamåendet än du tror.. Lycka till!
Svar på tråden Sjukskriven, arbetslös och gravid