• stormagen

    sömnlös pga nästäppan!!!

    Jag är konstant täppt i vänster näsborre. Lägger jag mig dock på höger sida av huvudet så flyttar täppan sig ganska omgående? Jag har inget snor i näsan så det är ju slemhinne svullnad. Näsdroppar innehållande koksaltlösning är ju det man får ta tydligen. Men det är verkningslöst! Blir galen på detta! Vad göra?

  • Svar på tråden sömnlös pga nästäppan!!!
  • VIDE MI

    Nozoferm använder jag, jag upplever den som mildare och jag blir inte lika irriterad i näsan.

  • Koppkaka

    Varför köper du inte vanlig nässpray, typ nasin? Det använde jag sista tre månaderna för jag kunde inte andas alls annars.

  • sasso78

    Ju mer nässpray du använder destå mer irriterad och svullen blir slemhinnan.  Har själv använt för mycket nässpray och reslutatet blev konstant nästäppa. 
    Jag började koka upp vatten med salt i och sen låta det svalna av. Sen sprutar du in det i näsan morgon o kväll med en medicin spruta .  Hjälpte för mig.  Men det tar ett tag så man måste bestämma sig att inte använda nässpray. Det är jobbigt i början men sen blir det bättre.  Nu är det så skönt att inte vara beronde av nässpray!

  • kixan

    Blir alltid täppt när jag är gravid, så jag använder nässpray, Nasin eller nezeril, i barndos. Bara enstaka gånger har jag behövt vuxendos för att täppan ska släppa. Max någon vecka efter förlossningen har det släppt så jag inte längre behöver nässpray.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • stormagen

    Jag frågade på apoteket och den enda de kunde rekommendera koksaltlösning. Eller Vick's inhalator. De andra innehöll antiinflammatoriska ämnen. Så inget sådant. Men nu har ja kommit på en märklig lösning. Om jag ligger på höger sida så kommer inte täppan, eller släpper. Det är ju graviditets täppa så det är en svullnad i slemhinnan som inte är en inflammation.

  • sasso78
    Koppkaka skrev 2014-11-22 22:57:50 följande:

    Märkligt. Eftersom både nasin och nezeril är helt okej att ta som gravid.


    Ja fast inte hur länge som hellst väl? Det brukar stå på förpackningarna att används i max 10 dagar eller nåt sånt. Använder man för länge och för mycket blir resultatet en slemhinna som är konstant svullen.
Svar på tråden sömnlös pga nästäppan!!!