• Anonym (Maria)

    Göra HPV-test, var?

    Hej!

    Jag undrar om någon av er tjejer har ett tips på var jag kan få göra ett hpv-test?

    I mitt landsting gör man bara det automatiskt om man har cellförändringar i cellprovet men jag vill göra ett test ändå. Har haft problem med blödningar och vill kolla om jag har hpv. Jag bor i Östergötland men kan tänka mig att åka (långt) för att få göra detta test. Tips på klinik eller mottagning som gör detta?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Göra HPV-test, var?
  • Skumbollen
    Anonym (Maria) skrev 2014-11-22 06:56:50 följande:

    Hej!

    Jag undrar om någon av er tjejer har ett tips på var jag kan få göra ett hpv-test?

    I mitt landsting gör man bara det automatiskt om man har cellförändringar i cellprovet men jag vill göra ett test ändå. Har haft problem med blödningar och vill kolla om jag har hpv. Jag bor i Östergötland men kan tänka mig att åka (långt) för att få göra detta test. Tips på klinik eller mottagning som gör detta?

    Tacksam för hjälp!


    Det kanske är jag som fattat fel... Men hpv är ju det som orsakar cellförändringar så har du cellförändringar så har du hpv. Det är väl inget de kollar extra?

    Av nyfikenhet, varför vill du kolla?
  • Anonym (Maria)

    De gynekologer jag har varit i kontakt med gör inte hpv-tester, de skickat cellprovet till labbet så göra labbet ett sk. reflextest om de ser att det är cellförändringar. Jag vill göra att hpv-test ändå för att veta om jag har hpv fast inte cellförändringar. Sen är det ju så att 1/4 av alla fall av alla kvinnor som får livmoderhalscancer har haft normala cellprov tidigare.

    Jag har haft blödningar men de har inte sett cellförändringar och då slutar läkarna att undersöka mer. Men som sagt, 1/4 av fallen har haft normala cellprov.

    Så därför vill jag ha tips på en mottagning där man kan få göra att hpv-test :)

  • Anonym (*)
    Skumbollen skrev 2014-11-22 10:35:34 följande:
    Det kanske är jag som fattat fel... Men hpv är ju det som orsakar cellförändringar så har du cellförändringar så har du hpv. Det är väl inget de kollar extra?

    Av nyfikenhet, varför vill du kolla?
    Fel. Man kan få lätta cellförändringar som är orsakade av infektioner, svamp eller täta samlag. Dessa brukar läka ut av sig själva inom upp till ett halvår.
Svar på tråden Göra HPV-test, var?