• saris78

    Flyga med hund i kabinen,hjälp!

    Jag upptäckte till min fasa att väskan jag köpt är ca 4cm högre än måttet på förpackningen anger. Nu är den alltså högre än tillåtet. Är jättenervös över att vi ska bli nekade ombordstigning nu pga detta om en kontrillmätning blir aktuell. Väskan har hårda kanter och går alltså inte att pressa ihop alls.

    Någon som vet om det är så pass högt under stolen framför att 4cm inte gör så mycket?

    Annars får vi helt enkelt köpa en ny väska.

  • Svar på tråden Flyga med hund i kabinen,hjälp!
  • Pojkmamma01

    Du måste nästan kolla det med det flygbolag du ska resa med..

    Jag jobbar som flygvärdinna för ett mindre flygbolag i Sverige och maxmåtten är till för att väskan/buret med djuret i måste få plats under sätet framför där djuret ska vara placerat under start och landning..

    Annars kan det tyvärr bli så att du kan bli nekad att ta med den, beroende på hur hårda incheckningspersonalen är..

  • sextiotalist
    Pojkmamma01 skrev 2014-11-22 10:01:24 följande:

    Du måste nästan kolla det med det flygbolag du ska resa med..

    Jag jobbar som flygvärdinna för ett mindre flygbolag i Sverige och maxmåtten är till för att väskan/buret med djuret i måste få plats under sätet framför där djuret ska vara placerat under start och landning..

    Annars kan det tyvärr bli så att du kan bli nekad att ta med den, beroende på hur hårda incheckningspersonalen är..


    en dum fråga, men de väskor som uppfyller måttet brukar man ha liggande under sätet. Jag har aldrig flugit med ett plan där man kan få plats med en kattbur under sätet.

    Finns det så små kattburar?
  • saris78
    Pojkmamma01 skrev 2014-11-22 10:01:24 följande:

    Du måste nästan kolla det med det flygbolag du ska resa med..

    Jag jobbar som flygvärdinna för ett mindre flygbolag i Sverige och maxmåtten är till för att väskan/buret med djuret i måste få plats under sätet framför där djuret ska vara placerat under start och landning..

    Annars kan det tyvärr bli så att du kan bli nekad att ta med den, beroende på hur hårda incheckningspersonalen är..


    Men är måtten verkligen så exakta att det omöjligen går att få plats en väska som är några cm för hög?

    Jag får nog chansa och blir vi nekade så får vi köpa superdyra tågbiljetter istället. Kommer bli svårt att hinna hitta en väska känner jag.
  • Pojkmamma01

    Våra maxmått på burar/väskor är 45x35x25 cm. Det är ju oftast höjden på väskan/buret som kan ställa till det..

    En väska (handbagaget) kan du lägga ner och krångla lite med.. Ett djur i en väska kan du inte vända och lägga på sidan.

    Jag kan som sagt inte uttala mig om alla plan och vilka mått de har. Jag råder dig att kolla med ditt flygbolag.

  • rfoto
    Pojkmamma01 skrev 2014-11-25 08:18:32 följande:

    Checkar man in en bur med djur så fraktas de i cargo..

    Djur i kabinen checkas inte in.


    Ja? Vad är problemet?
  • Pojkmamma01

    Det är inget problem. Hurså?

    Det jag menade är att det är sällan man checkar in små knähundar och katter i cargo utan väljer att resa med dom i kabinen. Det var det Ts efterfrågade..

  • felix le chat
    Pojkmamma01 skrev 2014-11-25 21:09:52 följande:

    Det är inget problem. Hurså?

    Det jag menade är att det är sällan man checkar in små knähundar och katter i cargo utan väljer att resa med dom i kabinen. Det var det Ts efterfrågade..


    Nästan bara hundar som checkas in och placeras under planet i cargo
    och det är stora problem. Hundarna stresas sönder av att sitta själva därnere
    och mår otroligt illa. Har sett så många panikhundar i mina dagar och som
    100 % djurvän har jag alltid undrat hur dessa ägare resonerar.
    Nej man skall bestämt ha med vovven på semester eller på hösten
    till jakten i norrland.
  • felix le chat
    saris78 skrev 2014-11-22 09:47:01 följande:

    Jag upptäckte till min fasa att väskan jag köpt är ca 4cm högre än måttet på förpackningen anger. Nu är den alltså högre än tillåtet. Är jättenervös över att vi ska bli nekade ombordstigning nu pga detta om en kontrillmätning blir aktuell. Väskan har hårda kanter och går alltså inte att pressa ihop alls.

    Någon som vet om det är så pass högt under stolen framför att 4cm inte gör så mycket?

    Annars får vi helt enkelt köpa en ny väska.


    Ditt stora problem är väl om du inte blir nekad ombordstigning utan att du kommer ombord och du inte får in buren framför stolen ?
    Vad gör du då ? Lägger kattväskan i hatthyllan ?
    99% av dom som har katt i kabinen har mjuka väskor som går att
    platta till lite så dom går in. är din väska 23+4 cm går den inte in.
    Köp en mjuk sherpa small. den går in.
  • saris78

    Nu är vi hemma och allt gick bra. Vi fick gå ombord utan problem. Väskan gick under stolen framför trots att den var för hög men det var verkligen precis.

Svar på tråden Flyga med hund i kabinen,hjälp!