• Anonym (Åksju­ka)
    Äldre 22 Nov 10:24
    557 visningar
    4 svar
    4
    557

    Åksjuk tvååring. Behöver hjälp!

    Behöver all hjälp jag kan få med min 2 1/5 åring som är extremt åksjuk. Han har fått Lergigan utskrivet men det hjälper inte ett skvatt. Han spyr och skriker hela vägen vare sig vi åker, tåg, tunnelbana, buss eller bil. Därav är vi väldigt låsta och åker sällan någonstans. Åksjukan har gått så långt att han är livrädd och skriker rakt ut när han ser bilen.


    Vid jul ska vi åka 24 mil, hur ska det gå? Jag behöver alla tips jag kan få.

  • Svar på tråden Åksjuk tvååring. Behöver hjälp!
  • Äldre 22 Nov 13:30
    #1

    Jag hade INTE åkt så långt med barnet vid jul...... dom som vill fira jul med er får komma till er när läget är så..

    Prata med läkaren igen om det finns andra mediciner.

  • Anonym (kansk­e)
    Äldre 22 Nov 13:34
    #2

    Jag hade inte heller låtit mitt barn plågas igenom en sådan lång resa när det blir så traumatiskt för honom.

    Är du säker på att det faktiskt ÄR åksjuka och att han inte spyr av skräcken? Så kan det ju också vara och kanske därför som inte medicinen hjälper

  • Anonym (Ojdå.­)
    Äldre 22 Nov 13:46
    #3

    Ni får ta det etappvis om han får panik bara han ser bilen.
    Börja vänja honom vid bilen. Säg att du bara ska ut och fixa något i bilen, men att ni inte ska köra iväg. Låt honom sitta i ditt knä, äta godis eller vad som helst, bara han gillar det. När han vant sig vid bilen, kan du placera honom i sin egen stol, muta honom om det hjälper. Så småningom kanske du kan sätta på bilen och sen köra långsamt. Se till att blodsockret är på bra nivå, inte hungrig, inte jättemätt. Bakåtvänd åkning är värre än framåtvänd.

    Plåster över naveln funkar också. Bara du själv är övertygad om att det funkar så går nog barnet på det också.

    Och kör inte 24 mil till jul om det inte är bättre. Då får de komma till er istället.

  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 22 Nov 13:58
    #4

    Jag var likadan. Fruktansvärt. Det enda som hjälpte var att ha med Cola och chips. Eller saltgurka. Salt och Cola för att dämpa illamåendet. Har så fortfarande emellanåt som vuxen och vet vad jag ska ha med mig. När illamåendet kommer igång är det liksom bra för magen att ha något att jobba med. Men det gäller att börja lite innan. Pepsi heter just Pepsi för att detmfeån början var en magmedicin som innehöll pepsid.

    Kan vara värt att testa i alla fall. Inga åksjukepiller bet på mig.

Svar på tråden Åksjuk tvååring. Behöver hjälp!