• Anonym (Trött)

    Ensam vardag, fast i relation

    Jag är bara så trött på livet. Jag älskar mina barn men vet inte hur jag ska göra med min sambo. Han ägnar för stor del av livet åt sitt intresse. Han tar inte ansvar för något. Bilar blir inte besiktigade (visst besiktningen kan jag göra men inte det som måste åtgärdas innan). Minst en dag varje helg är han borta för att kunna utöva sitt intresse och kommer då hem tidigast 18.00.

    Vi köpte hus som behöver renoveras och han hade stort intresse för att vi skulle få fint men som nu svalnat helt. Han har projekt som inte är klara och huset är i värre skick nu än nät vi köpte det. Jag kan inget i byggbranschen och han har jobbat som snickare. Jag har målat och gjort KLART i en del rum. Men hand projekt är bara påbörjade.

    Han anser själv att han visst prioriterar familjen men det gör inte jag. Han menar på att han "kunde likaväl varit borta hela helgen" wow vilken uppoffring.

    Jag tappar sugen med det mesta och behöver få lite verklighetsuppfattning. Är det jag eller han som prioriterar olika? Jag utövar "mitt intresse" genom att barnen ständigt är med mig vilket gör att det inte är lika roligt längre då det mest blir gnäll, skrik och stress i kombination.

    Har länge funderar på att lämna men vi kan inte sälja huset i det här skicket och jag skulle få fixa allt själv och det löser jag inte just nu.

    Hjälp....?

  • Svar på tråden Ensam vardag, fast i relation
  • Nyfiken gul

    det ligger nära till hands att ni sätter er ner och tittar på några avsnitt av Arga Snickaren.  Dels för att visa honom hur det faktiskt ser ut och sen för att ta in lite av dom tips man får där.

    Jag skulle vilja att ni båda sätter er ner med penna och papper och gör en plan för huset.  Gör en prioriteringslista.  Vad ska bli klart och när?  Och Vem ska göra det?  

    Räkna också gärna som dom gör i programmet och räkna på hur många timmar ni är beredda på att lägga ner på huset i veckan och vad det uträknat kommer att ta i totaltid innan allt är klart... Då får man en del perspektiv på saken. 

    Är det så att han tycker det är okej att lägga ner 3 timmar på huset i veckan och 0 timmar på övriga saker som måste fixas får han då helt enkelt finna sig i att du löser saker på egen hand och helt enkelt skiter i andra saker.  Då får han betala bilverkstad och hantverkare eller ta vad det kostar för att börja om på viss renovering. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Trött)

    Absolut det var ett bra tips att skriva ner.

    För egen del finns ingen tider. Efter att ha hämtat barnen är jag hemma halv 6, om sambon är hemma finns det mat annars är det jag som lagar maten. Efter det finns en häst att sköta, fick görs bara det mest nödvändiga då tiden inte finns. När det är klart är det sovdags för barnen och sen är det dags för mig att sova då jag ska upp 5 nästa morgon.

    Han stör sig inte på trasiga fönster (finns nya, de ska "bara"(?) sättas dit) eller att hans projekt är halvklara. Det tar inga tider att göra dessa saker men de blir aldrig gjorda.

    Vi har gemensam ekonomi och lämnas bilen in på verkstad drabbas vi båda..

  • Anonym (Fet gubbe)

    Ja du, jag brukar reagera när jag märker på kvinnan att nu är det allvar. När det är vanligt tjat så rinner det bara av mig.
    Har du inget tonläge där man hör att nu är det allvar??? Jag menar, om du säger att "om inte... så kan vi lika gärna lägga ner alltihopa". Reagerar han inte då?

  • Anonym (Trött)

    Antingen blir han avig och säger att "Har du bestämt dig så gör vi så" eller så klankar han ner på sig själv och gråter.

    Jag avskyr båda sätten att reagera på.

  • Anonym (Fet gubbe)
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-22 14:36:22 följande:

    Antingen blir han avig och säger att "Har du bestämt dig så gör vi så" eller så klankar han ner på sig själv och gråter.

    Jag avskyr båda sätten att reagera på.


    Och honom tänder du på?
  • Monkii
    Anonym (Fet gubbe) skrev 2014-11-22 14:12:35 följande:

    Ja du, jag brukar reagera när jag märker på kvinnan att nu är det allvar. När det är vanligt tjat så rinner det bara av mig.

    Har du inget tonläge där man hör att nu är det allvar??? Jag menar, om du säger att "om inte... så kan vi lika gärna lägga ner alltihopa". Reagerar han inte då?


    Blir det inte mindre tjat totalt sett om du reagerar vid förata tjatet?
  • lostinspace

    Alltså, vad gäller ekonomin får ni planera. Slösar han bort alla pengar på sitt fritidsintresse så innebär det att ni måste flytta, sälja bilen eller sänka era omkostnader på något annat sätt.

    Ta diskussionen. Räkna ut er budget.

    Ni kan inte bo ett renoveringsobjekt så det är bara att välja på att göra "klart" eller att flytta därifrån...

    Som någon skrev här ovan är det så att han vill göra det själv så får ni lägga upp en plan på NÄR han skall göra det.

  • 6skabli7
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-22 14:36:22 följande:

    Antingen blir han avig och säger att "Har du bestämt dig så gör vi så" eller så klankar han ner på sig själv och gråter.

    Jag avskyr båda sätten att reagera på.


    Fast det där kan ju mycket väl vara ett sätt för honom att få kontroll över läget. Han vet troligen mycket väl hur mycket du avskyr hans sätt att reagera på. Att han direkt går i försvarsställning känns ju märkligt, när det handlar om ert gemensamma liv.


    Försök att uttrycka dig "Jag känner att" och "När du gör si och så, så känner jag", istället för att gå direkt på och verka anklagande.

  • Anonym (s)

    1 gör er av med hästen.

    2 skriv ner vad ni behöver göra. vars ni börjar och vad det kostar.

    3 sluta hota med att separera. är det det du vill så fine, men gör det då.

    4 lämna bort barnen och åk bort en helg. låter som ni tappat bort varann i renoveringen.

    5 lycka till och tänk på att rom byggdes inte på en dag.

  • Fjärilslarv

    men ts om han sticker iväg en hel dag varje helg så har väl du den andra dagen fri att göra vad du vill? nähä inte det, så ni har alltså inte lika mycket "egentid/barnfri tid"? okej men börja där.

  • Anonym (Bella)

    alltså förlåt mig nu men har man ett hus mitt i renovering tycker jag det är märkligt att  dessutom båda två har fritidsintressen som på riktigt tar tid ifrån det viktiga renoveringsjobbet. 

    felprioriterat från bådas sida om du frågar mig.  

    eftersom du i alla fall kan måla/tapetsera och göra småfix och få klart så är ju även renoveringen ditt ansvar också.  Hinner du inte med detta pga att familj och häst tar tid så kan du egentligen inte säga så mycket om din make har ungefär samma prioritering

    Ni behöver båda två tänka om här och båda två prioritera att hjälpas åt med familjen och turas om med renovering för att få huset klart.  När en målar och spacklar får en laga middag och fixa vardagen. När den andra tar över och spikar och sätter lister får den andra natta barn osv.   Teamwork!  Annars kommer ni aldrig få det här färdigt.

  • Anonym (Trött)
    lostinspace skrev 2014-11-22 15:08:36 följande:

    Alltså, vad gäller ekonomin får ni planera. Slösar han bort alla pengar på sitt fritidsintresse så innebär det att ni måste flytta, sälja bilen eller sänka era omkostnader på något annat sätt.

    Ta diskussionen. Räkna ut er budget.

    Ni kan inte bo ett renoveringsobjekt så det är bara att välja på att göra "klart" eller att flytta därifrån...

    Som någon skrev här ovan är det så att han vill göra det själv så får ni lägga upp en plan på NÄR han skall göra det.


    Pengarna är väl egentligen inte problemet.. Det är mer att han inget gör. Mycket material finns redan hemma men det ligger och skräpar istället för att åtgärda fix. Vi bor i ett fullt funktionellt hus. Det är bara omodernt och tanken var att vi tillsammans skulle få det fint.
  • Anonym (Trött)
    6skabli7 skrev 2014-11-22 15:12:32 följande:

    Fast det där kan ju mycket väl vara ett sätt för honom att få kontroll över läget. Han vet troligen mycket väl hur mycket du avskyr hans sätt att reagera på. Att han direkt går i försvarsställning känns ju märkligt, när det handlar om ert gemensamma liv.

    Försök att uttrycka dig "Jag känner att" och "När du gör si och så, så känner jag", istället för att gå direkt på och verka anklagande.


    Jag försöker att vara så "snäll" som möjligt i mitt tjat och jag säger att renoveringen ligger på bådas axlar. Han uppfattar det ändå som anklagande. Och på ett sätt har jag ingen lust att lirka mer.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (s) skrev 2014-11-22 18:42:04 följande:

    1 gör er av med hästen.

    2 skriv ner vad ni behöver göra. vars ni börjar och vad det kostar.

    3 sluta hota med att separera. är det det du vill så fine, men gör det då.

    4 lämna bort barnen och åk bort en helg. låter som ni tappat bort varann i renoveringen.

    5 lycka till och tänk på att rom byggdes inte på en dag.


    1. Det är dotterns häst som hon haft sen hon var 3, hon är nu 7. Känns i hjärtat att sälja den.

    2. Tack, det ska vi göra!

    3. Är det inte bättre att förvarna om att det kan bli så än att bara ta sitt puck och pack och dra? Vi har ändå 3 barn...

    4. Jo visst, det hade såklart varit mysigt. Vi har dock inga barnvakter i vår närhet. Hans föräldrar lever inte längre och mina bor långt bort härifrån. Vi har redan fått be vänner vid ett par akuta tillfällen och det kändes inte speciellt uppskattat..

    5. Tack, nej det såklart.
  • Anonym (Trött)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-22 19:13:45 följande:

    men ts om han sticker iväg en hel dag varje helg så har väl du den andra dagen fri att göra vad du vill? nähä inte det, så ni har alltså inte lika mycket "egentid/barnfri tid"? okej men börja där.


    Jo, visst. Men lite tid som hel familj vill jag iallafall ha.
  • Mandel

    Om ni har nästan allt material liggandes hemma så ta in en hantverkare som sätter det på plats då?
    Finns folk som lever på att renovera andras hus för att en del människor inte har tid eller kunskap eller ork eller vilja att göra det själva.

    Säg bar att om x och y inte är fixat tills xx så tar du in en timanställd som fixar till det. Och det tas så klart från det gemensamma kontot och drabbar hela familjen.

    Alternativet annars är att du står ut att leva i ett omodernt hus.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bocken)

    Han har helt enkelt inte tid, att vara med sin familj. Sälj huset och bo ensam istället, du får det säkert bättre då.

  • Anonym (Skumt)

    Varför köper man en häst till en 3-åring?

    Vansinne!!!! Sälj hästen!

  • lostinspace
    Anonym (Trött) skrev 2014-11-23 07:35:33 följande:
    Pengarna är väl egentligen inte problemet.. Det är mer att han inget gör. Mycket material finns redan hemma men det ligger och skräpar istället för att åtgärda fix. Vi bor i ett fullt funktionellt hus. Det är bara omodernt och tanken var att vi tillsammans skulle få det fint.
    Är inte pengarna problemet får ni skaffa hantverkare...
Svar på tråden Ensam vardag, fast i relation