• plugghästen:P

    Behöver hjälp!!!!

    Hej allihopa! 

    Det är så att jag har ett kommande prov, jag går bara i 9an och detta verkade vara det enda forum som är aktivt och används? Jag behöver ett Kemi snille tack!

    Min fråga lyder såhär: 

    Du har 3 färglösa och luktfria lösningar framför dig. Du vet att det är en saltsyralösning, en koksaltlösning och en sockerlösning, problemet är att du inte vet vilken som är vilken. 

    Planera ett enkelt försök som du kan genomföra för att du ska få reda på vilken lösning som är vilken. 

    - berätta vilket/vilka material du behöver samt hur du går till väga.
    - berätta därefter hur du drar slutsats kring de resultat du får fram.

  • Svar på tråden Behöver hjälp!!!!
  • Liten till

    Hmm... Kanske kan man ha ett värmeljus under en golvur och några droppar på där.. och se hur de olika ämnena reagerar på värme? Vet man hur de reagerar så är det ju lätt att ta redan på vilken som är vilken...

    Äh hoppas du får ett bättre svar.

  • plugghästen:P

    Tänkte lite mer, som btb och liknande. 

    Jag vet ju att om man blandar salt och vatten så löses det upp och det kan också leda ström. Efter som vattenmolekylerna tar större plats än saltmolekylerna. 

    Men detta är dock en MVG fråga. 

  • Bunny on speed

    D


    plugghästen:P skrev 2014-11-22 14:57:49 följande:

    Tänkte lite mer, som btb och liknande. 

    Jag vet ju att om man blandar salt och vatten så löses det upp och det kan också leda ström. Efter som vattenmolekylerna tar större plats än saltmolekylerna. 

    Men detta är dock en MVG fråga. 


    Oj! MVG? Finns det kvar?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • ÄngDal

    Jag rekommenderar att du postar din fråga också på Pluggakuten.se - där finns ett forum för kemi.
    www.pluggakuten.se/forumserver/viewforum.php

    Kolla för övrigt in www.naturvetenskap.org/
    Där finns grundläggande information om naturvetenskap, matematik etc. Det finns uppgifter om olika slags lösningar och hur ämnen kan blandas med varandra. Kanske kan du hämta bakgrundsinformation till din uppgift där för att göra den mer fyllig.

    Flashback har säkert forum för dessa saker också. Då kan du lägga upp dina frågor på tre forum och får förhoppningsvis svar.

  • plugghästen:P
    ÄngDal skrev 2014-11-22 15:11:32 följande:

    Jag rekommenderar att du postar din fråga också på Pluggakuten.se - där finns ett forum för kemi.
    www.pluggakuten.se/forumserver/viewforum.php

    Kolla för övrigt in www.naturvetenskap.org/
    Där finns grundläggande information om naturvetenskap, matematik etc. Det finns uppgifter om olika slags lösningar och hur ämnen kan blandas med varandra. Kanske kan du hämta bakgrundsinformation till din uppgift där för att göra den mer fyllig.

    Flashback har säkert forum för dessa saker också. Då kan du lägga upp dina frågor på tre forum och får förhoppningsvis svar.


    Tack så mycket, kände att detta forum inte passade in på detta temat heller. Provade dock på pluggakuten dem är lite sega på att svara tycker jag. 

    Tack så mycket, uppskattar det!
Svar på tråden Behöver hjälp!!!!