• Anonym (??)

    Min tjej hatar att jag bjuder min lillebror som är student

    Min bror är student, han har det inte så bra ställt. Eller faktum är att han har det väldigt

    dåligt ställt. Jag har dock en bra relation med min bror. Jag vill oftare än han vill umgås med honom. Han är min bästa vän och jag älskar honom oerhört mycket!

    Min bror bor ca 30 mil ifrån mig. Jag brukar be honom komma hem till oss iaf några gånger om året. När han kommer vill jag mer än gärna hitta på saker med honom. Eftersom att det alltid är jag som ber honom komma och eftersom han har så dålig ekonomi så bjuder jag honom självklart på det vi gör. 500 kr per gång han är här brukar jag lägga ner. Och han är inte här ofta! Han vill inte att jag bjuder men jag insisterar. Jag har väldigt hög lön, så att hjälpa brorsan är en självklarhet!

    Detta hatar min tjej att jag gör. Hon menar på att jag har dålig stil som bjuder honom. Hade jag varit hemlig med detta så hade jag förstått att hon blev besviken, men nu är jag öppen med det! Det är min bror vafan, det är inte så att jag ger pengar till en främling. Och det är småsummor i fråga om! Som om inte hon bjuder väninnor på lunch ibland! Jag hatar när en kvinna som hon ska hålla på och tjafsa om allt! Stör mig på detta snålhetstänk. En sak hade varit om brorsan förväntade sig att bli bjuden, men nu är det så att han själv vill betala, tar fram pengar och vill ge mig! Hans sätt att visa att han vill göra rätt för sig är tillräckligt för mig!

    Tycker ni jag gör fel? Min bror är hos mig ca 5 gånger om året.

  • Svar på tråden Min tjej hatar att jag bjuder min lillebror som är student
  • SIN74

    Vad har hon emot din bror?

    Jag tycker att du gör helt rätt. Har ni en fin relation du och brorsan och du får ut en massa av hans besök så är väl pengar inget att diskutera. 

    Kör på och ha kul med din bror. 

  • Sisisisi

    Inget konstigt att du bjuder honom! Missunnsam tjej!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (??)
    SIN74 skrev 2014-11-22 15:13:04 följande:

    Vad har hon emot din bror?

    Jag tycker att du gör helt rätt. Har ni en fin relation du och brorsan och du får ut en massa av hans besök så är väl pengar inget att diskutera. 

    Kör på och ha kul med din bror. 


    Ingen aning vad hon har emot honom. De kommer jättebra överens och är väldigt sociala med varandra när han är här. Förstår inte varför hon ska bråka med mig sen när han åker hem.
  • Almina

    Jag förstår inte varför din tjej är så starkt emot detta? Är hon väldigt snål? Ogillar hon din bror? Jag tycker det är rätt att du bjuder din bror, jag skulle ha gjort samma sak.

    Betalar han resan själv?

  • Anonym (??)
    Almina skrev 2014-11-22 15:20:46 följande:

    Jag förstår inte varför din tjej är så starkt emot detta? Är hon väldigt snål? Ogillar hon din bror? Jag tycker det är rätt att du bjuder din bror, jag skulle ha gjort samma sak.

    Betalar han resan själv?


    Om han hinner boka biljetten före än mig så betalar han. Han försöker vara snabb med att boka för han vet att jag annars kommer att betala biljetten. Men det har hör någon går iaf att jag hunnit betala resan.
  • GrönaDruvan

    Tycker du gör rätt! Som sagt, det är ju inga större summor direkt, och vill du bjuda är ju det en annan grej än att han förväntar sig.

  • Almina
    Anonym (??) skrev 2014-11-22 15:25:09 följande:

    Om han hinner boka biljetten före än mig så betalar han. Han försöker vara snabb med att boka för han vet att jag annars kommer att betala biljetten. Men det har hör någon går iaf att jag hunnit betala resan.


    Ok. Jag tänkte mest som ett argument mot din tjej, att i fall han betalar resan så är det ju i te mer än rättvist att du står för lite andra kostnader. Men jag tycker egentligen inte att du ska behöva ta till sådana argument ändå. Har du och din tjej gemensam ekonomi? Tjänar hon mer eller mindre än dig?
  • Fobiker

    Nej, jag tycker att du verkar vara en sjysst brorsa och att du gör helt rätt! Din tjej däremot verkar vara missunnsam så in i bomben. Har du någon gång bett henne förklara varför hon tycker att det är "dålig stil"?

  • Anonym (H)

    Slarvar han med ekonomin?  Det kanske är därför hon inte gillar att du bjuder honom? Att han slösar bort pengarna på annat och sen "utnyttjar" dig?

  • Anonym (??)
    Anonym (H) skrev 2014-11-22 15:51:11 följande:

    Slarvar han med ekonomin?  Det kanske är därför hon inte gillar att du bjuder honom? Att han slösar bort pengarna på annat och sen "utnyttjar" dig?


    Nej han är skötsam. Men han bor lite dyrt, eftersom han inte lyckats få tag på något annat. Det är svårt att hitta lägenheten Sthlm tydligen. Han försöker hitta någon som vill dela 1:an med honom (de flesta vill ju ha eget rum), alternativt fixa en tvåa i andra hand och hyra med en kompis
  • WhiskeyRiver

    Hur ser er ekonomiska situation ut? Anledningen till att jag frågar är att i de fall de ekonomiska resurserna finns brukar aldrig ens frågeställningen i TS komma upp till diskussion.

    F ö undrar jag vad du menar med "en kvinna som hon"? 


    I'll never smoke weed with Willie again
  • Anonym (??)
    WhiskeyRiver skrev 2014-11-22 15:59:34 följande:

    Hur ser er ekonomiska situation ut? Anledningen till att jag frågar är att i de fall de ekonomiska resurserna finns brukar aldrig ens frågeställningen i TS komma upp till diskussion.

    F ö undrar jag vad du menar med "en kvinna som hon"? 


    Varför reagerar du på "en kvinna som hon"? Var jag ofeministisk?

    F ö vad gäller ekonomin så framgår allt i min ts. Jag är högavlönad, vi har bra ekonomi, hon hottar också på saker med sina vänner och bjuder dem.
  • WhiskeyRiver
    Anonym (??) skrev 2014-11-22 16:01:56 följande:
    Varför reagerar du på "en kvinna som hon"? Var jag ofeministisk?
    F ö vad gäller ekonomin så framgår allt i min ts. Jag är högavlönad, vi har bra ekonomi, hon hottar också på saker med sina vänner och bjuder dem.
    Nja, jag är inte "feministisk" på det sättet, däremot reagerade jag på själva uttrycket. 

    Finns ekonomin till att bjuda din bror är din flickvän enbart snål. Själv har jag hjälpt min syster att starta ett egen praktik och om min man hade sagt något om detta hade han fått veta att han lever. Å andra sidan hjälpte vi också mannens syster att både få en mycket kostsam operation, samt köpa in sig i en praktik.

    Finns resurserna finns det ingen anledning att bråka om ekonomi.
    I'll never smoke weed with Willie again
  • Alana

    Bjud din brorsa så mycket du vill. Tycker att det är snällt av dig att vilja hjälpa honom när han lever på csn.

    Kan ju vara lite knapert att leva på csn med boende och kurslitteratur och sedan tågbiljetter på det flera gånger om året. (Har iaf inte jag råd med på mitt csn.) Han vill säkert stå för sina egna kostnader men kanske leder det till att han får det ännu jobbigare ekonomiskt när han åker hem igen med tom plånbok?

    Vill du hjälpa honom så gör det! Inte alla som har en nära relation med sina syskon så ta hand om den relationen =) Han är ju inte student för alltid!

  • Scoops

    Jag gör exakt samma för min bror :) Det skiljer 5 år mellan oss och han studerar, jag har jobb och fast inkomst. Du bjuder din bror precis hur mycket du vill!

    En gång frågade han när han skulle få chans att bjuda tillbaka och då sa jag att han kunde vara en snäll morbror och ordna nått kul till våra syskonbarn i framtiden istället. På något vis tycker jag det är liksom så det får vara i en familj, lite "send it forward" {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (??)
    Scoops skrev 2014-11-22 17:55:46 följande:

    Jag gör exakt samma för min bror :) Det skiljer 5 år mellan oss och han studerar, jag har jobb och fast inkomst. Du bjuder din bror precis hur mycket du vill!

    En gång frågade han när han skulle få chans att bjuda tillbaka och då sa jag att han kunde vara en snäll morbror och ordna nått kul till våra syskonbarn i framtiden istället. På något vis tycker jag det är liksom så det får vara i en familj, lite "send it forward" 


    Så underbart. Ja jag håller med. Relationen blir så fin!!

    Tack alla för era svar. Då vet jag att ni också tänker som mig, och att min tjej är ett undantag!
Svar på tråden Min tjej hatar att jag bjuder min lillebror som är student