• Anonym (Undra­nde)
    Äldre 22 Nov 15:21
    21293 visningar
    206 svar
    -1
    206
    21293

    Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?

    Är bonusmamma till två barn, två killar som är 14 och snart 12. Har varit bonus åt dom i tre år och det har fungerat förvånansvärt bra, även om det vart en del konflikter. Har bidragit med en del pengar och har fram tills nu stått för 50% av matkassan... Men här är grejen, pojkarna börjar bli så stora och äter betydligt mer nu... Det är svårt å tro att man storhandlade för tre dar sen när kylskåpet och skafferiet står halvtomt! Den äldste har dessutom ofta kompisar över och dom är inte rädda för att ta för sig...

    Så matbudgeten har ökat, inget snack där... Men jag vill inte bidra mer ur min plånbok. Det är ju faktiskt HANS barn så jag tycker han kan stå för den största andelen..! Men sambon tycker jag är snål. Vad tycker ni??

    Ps. Vi har dom vv.... Glömde nämna det!

  • Svar på tråden Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?
  • Äldre 22 Nov 15:24
    #1

    Har ni separat ekonomi? Delar ni på alla räkningar och kostnader rakt av? Har ni ungefär lika stor inkomst?

  • Äldre 22 Nov 15:26
    #2
    -1

    Alltså, ni är sambo och du har stått för 50% fram till nu så får du fortsätta med det!

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 15:27
    #3
    Almina skrev 2014-11-22 15:24:03 följande:

    Har ni separat ekonomi? Delar ni på alla räkningar och kostnader rakt av? Har ni ungefär lika stor inkomst?


    Ja det har vi.

    I princip alla räkningar delar vi rakt av på...förutom dom som rör barnen då

    Jag tjänar lite mer än honom men i princip har vi samma inkomst
  • Fjäril­slarv
    Äldre 22 Nov 15:31
    #4

    Du ska givetvis stå för din matkostnad och sambon ska st för dennes och barnens kostnader.

  • Äldre 22 Nov 15:34
    #5
    Anonym (Undrande) skrev 2014-11-22 15:27:49 följande:

    Ja det har vi.

    I princip alla räkningar delar vi rakt av på...förutom dom som rör barnen då

    Jag tjänar lite mer än honom men i princip har vi samma inkomst


    Jag är lite kluven, det är svårt att säga vad som är rätt eller fel. Du visste ju att han hade barn när ni flyttade ihop, så på ett sätt kan jag tänka att du får "ta hela paketet". Å andra sidan har du ju rätt i att det är hans barn och att det är han som är skyldig att försörja dem.

    Men för mig är hela tankesättet främmande eftersom jag har svårt att tänka mig annat än gemensam ekonomi...
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 15:57
    #6
    Almina skrev 2014-11-22 15:34:33 följande:
    Jag är lite kluven, det är svårt att säga vad som är rätt eller fel. Du visste ju att han hade barn när ni flyttade ihop, så på ett sätt kan jag tänka att du får "ta hela paketet". Å andra sidan har du ju rätt i att det är hans barn och att det är han som är skyldig att försörja dem.

    Men för mig är hela tankesättet främmande eftersom jag har svårt att tänka mig annat än gemensam ekonomi...
    Fast jag har hjälpt till på andra sätt än ekonomiskt.. Har "vabbat" bonusarna, skjutsat och hämtat dom, betalat för presenter/julklappar... SJÄLVKLART bryr jag mig om dom men det är liksom inte mina barn..
  • Anonym (gegge­moja)
    Äldre 22 Nov 15:57
    #7
    -1

    Eftersom det inte är dina barn kan du bidra med precis så mycket och lite som du känner till deras försörjning.

    Lite sniket dock att i efterhand komma på och säga till din sambo att det där med gemensam ekonomi inte är din grej.

    Men du får ju göra som du vill såklart.

  • Äldre 22 Nov 16:05
    #8

    Har du en riktigt god ekonomi finns det väl ingen anledning att tjafsa om matkostnader som isf är petitesser i sammanhanget. Har du däremot en normalinkomst så finns det väl ingen anledning för dig att stå för dessa extrautgifter då du istället skulle kunna pytsa in dessa pengar på sparkonto/ fondkonto etc.

    Vad säger maken?


    I'll never smoke weed with Willie again
  • sextio­talist
    Äldre 22 Nov 16:12
    #9
    +2

    Jag tycker det är girigt av en förälder att förvänta sig att en ny partner ska försörja ens barn.
    Min sambo tog redan från början en större del av matkostnaderna de helger vi hade sambons barn
    Jag har även sett andra lösningar här vid varannan-veckas-boende.
    Den veckan barnen var där, så betalade föräldern all mat, den andra veckan tog den som inte hade barn hela matkostnaden.

    Jag tycker du kan ta upp det med orden att det nu går så mycket mat, så det inte känns helt OK att du står för hälften, utan att han kan ta en större del
    Förslagsvis att han betalar maten när ni har barnen och du den andra tiden

  • Anonym (Knypp­la)
    Äldre 22 Nov 16:13
    #10

    Jag bor med sambo och och min 15-åriga son på heltid.
    Min del av matkostnaden är 2/3, en självklarhet för mig.
    Varför skulle min sambo betala mitt barns mat när jag har både barnbidrag och underhåll?

    TS, i ditt ställe skulle jag bara betala den andel jag själv äter.
    Det är inte snålt, det är att tänka på sitt och lämna ansvar för barn till deras föräldrar.

Svar på tråden Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?