• Anonym (tjock­a släkte­n)
    Äldre 22 Nov 16:14
    1188 visningar
    8 svar
    8
    1188

    firar ni allas födelsedagar?

    Kunde inte göra en omröstning men undrar hur ni andra firar släktens födelsedagar.

    Firar ni de ni umgås med bara eller alla andras med?

    Vi är en rätt stor släkt (jag ha 5 syskon o 10 syskonbarn) umgås med ena brodern med familj men ingen annan.

    På kalas hos alla men aldrig att vi umgås annars.

    Känns som att man skulle kunna låta bli att fira med alla de det dels är svårt med tid när alla kan o att man inte umgås annars, men är det okej att göra så?

  • Svar på tråden firar ni allas födelsedagar?
  • sextio­talist
    Äldre 22 Nov 16:19
    #1

    Nej, inte en chans att det hade fungerat. Min sambo har 4 syskon, jag har två, hans föräldrar är omgifta. 
    Det hade inte blivit mer än springande på födelsedagar.
    Numera firar vi bara grabbens och min mammas, jämna födelsedagar för resten.
    Kusinerna är så stora, så de firar med sina kompisar om det firas alls. Sambons äldsta firar också med kompisar.

  • Äldre 22 Nov 16:27
    #2

    Firar de närmsta och då framförallt när man fyller jämt. Jag är yngst i släkten och fyller snart 21 så det är inte så att de finns några barn i släkten. Men vi brukar väl fira lite, men då är det mina föräldrar, min moster, hennes man och min kusin samt hans sambo. Ibland är min morfar med så vi är aldrig så många ändå. Fyller man jämt bjuder man kanske fler men jag tycker att umgås man inte så ofta behöver man inte fira när man fyller jämt heller. Min morfar hade 6 syskon och min mamma sa att det var kalas väldigt ofta när hon var liten, därför är de skönt att vi inte är lika många.

  • Äldre 22 Nov 16:32
    #3

    Jag firar min morfar, morbror+fru, moster+man och mina fem kusiner utöver min mamma+man och två syskon. På pappas sida firar jag bara farmor.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (tjock­a släkte­n) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 16:39
    #4

    Skönt att man inte är ensam om att tycka det är jobbigt med alla kalas.

    Bara rädd att det bli ett himla liv o gnäll om man säger att man inte vill fira längre.

    Ha det blivit gnäll när ni andra tagit upp det?

  • Anonym (Kalas­)
    Äldre 22 Nov 17:08
    #5

    Vi firar barnen i släkten (dvs mina syskons barn och mannens syskons barn, samt våra egna) upp till de är 20 år. Vi vuxna firar varandra när det är jämnt, och man bestämmer själv hur stort man vill fira då.

    Samma sak med julklappar, vi ger till kusinerna upp till 20 år.

    Dessutom har vi bestämda summor vi ger för, både till barnen och till jämna
    födelsedagar.

  • Anonym (tjock­a släkte­n) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 17:16
    #6
    Anonym (Kalas) skrev 2014-11-22 17:08:28 följande:

    Vi firar barnen i släkten (dvs mina syskons barn och mannens syskons barn, samt våra egna) upp till de är 20 år. Vi vuxna firar varandra när det är jämnt, och man bestämmer själv hur stort man vill fira då.

    Samma sak med julklappar, vi ger till kusinerna upp till 20 år.

    Dessutom har vi bestämda summor vi ger för, både till barnen och till jämna

    födelsedagar.


    Umgås ni annars eller är det just bara när det är kalas?
  • Anonym (:))
    Äldre 22 Nov 17:23
    #7

    På bara min sida av släkten så är vi 4 syskon, 11 syskonbarn samt 3 egna barn och oftast så är det bara mina barn och syskonbarn samt mina föräldrar som egentligen firas. Har man en stor familj så är det ibland jobbigt med alla kalas så därför firas typ bara barnen om ingen skulle fylla jämt eller så. 2 av syskonen träffar jag i princip enbart genom kalas då ena bor långt bort och den andra träffar jag helt enkelt inte annars och de andra träffar jag iaf några gånger i månaden då vi har barn i samma ålder :)

  • Anonym (Kalas­)
    Äldre 22 Nov 17:23
    #8
    Anonym (tjocka släkten) skrev 2014-11-22 17:16:48 följande:
    Umgås ni annars eller är det just bara när det är kalas?
    På min sida umgås vi bara med mina syskon när det är kalas, det har inte alltid varit så, men det är så nu. Träffar mina föräldrar då och då.

    På min mans sida så umgås vi ibland mellan födelsedagar, några gånger om året. Träffar svärmor (och svärfar på den tiden han levde) oftare än mina föräldrar.

    Sedan träffar min man sina bröder själv ibland.
Svar på tråden firar ni allas födelsedagar?