• Anonym (Hjälp)

    Jag måste komma ut som gay inför mina invandrarföräldrar IDAG!

    Snälla hjälp mig lite här. Jag känner mig kvävd!!!

    Jag kommer från en hederskultur. Mina föräldrarnas utlänningar. Jag är född här dock.

    Mina föräldrar håller påminn tjatar på mig att det är dags för mig att träffa en tjej. Men saken är den att jag är gay. Jag behöver berätta detta idag. Jag orkar inte mer! Jag mår så dåligt. Jag orkar inte leva i en jävla box när jag är med min familj. Vill kunna känna mig fri.

    Problemet är att de kommer från en annan kultur. De har vuxit upp med att homosexualitet är fel. Inskränkt samhälle de levde på...men det var iaf så det såg ut.

    Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig framför dem. Vad ska jag säga? Vad har jag att vänta mig för reaktioner. Mamma kommer nog gråta och pappa kommer nog svära till mig som första reaktion. Jag vet inte hur pass länge ledsamheten/ilskan kommer hålla i dem. Eller så tar de det bra...

    Behöver hjälp. Vad ska jag säga? Jag är jättenervös just nu. Kan inte tänka.

    Jag hade tänkt mig följande: "mamma o pappa...jag älskar er och jag hoppas ni älskar mig för den jag är. Jag önskar jag kunde leva upp till ert ideal till son, men jag är rädd för att göra er besviken nu. Jag känner ingenting för tjejer. Jag känner för killar istället. Jag har försökt att motarbeta detta men har insett att det är hopplöst. Jag blir tvungen att acceptera mig och försöka leva så bra jag bara kan av mitt liv. Min önskan är att vi ska ha samma relation, och att ni ska stötta mig. Jag har inte tänkt att komma ut inför alla andra i vår bekantskap, men jag kände behovet att komma ut till er så jag kan leva ett liv utan att behöva kvävas. Kan vi leva ett liv i respekt så kommer denna dag sluta bra. Vill ni istället avvisa mig så kan jag inte göra så mycket åt saken-jag kan inte ändra på mig, lika lite som ni kan ändra er sexuella läggning ".

  • Svar på tråden Jag måste komma ut som gay inför mina invandrarföräldrar IDAG!
  • Anonym (Altanen på mars)

    Måste du hålla tal? Är väl bara satt säga: "hej mamma, hej pappa! Jag är gay. Så vet ni det, och det behöver inte bli några pinsamma situationer när jag är ute med en annan kille."

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Altanen på mars) skrev 2014-11-22 18:32:50 följande:

    Måste du hålla tal? Är väl bara satt säga: "hej mamma, hej pappa! Jag är gay. Så vet ni det, och det behöver inte bli några pinsamma situationer när jag är ute med en annan kille."


    Ja du har svenska föräldrar va? Jag kanske inte borde ställt frågan på det här forumet. För en svensk kan det verka sig så lätt att komma ut med en sån sak...och det är jag glad över! Men nu, som sagt, är det annorlunda i mitt fall. Det är inte bara att säga "jag är gay".
  • Anonym (heja!)

    Mycket fint tal tycker jag. Hejar på dig och håller tummarna för att dina föräldrar tar det bra. De borde vara stolta! <3

  • Anonym (Utländsk)

    Tycker att det låter bra, det du säger att du har försökt leva på ett sätt men att det inte har funkat.

  • Boll86

    Hur gammal är du? Du vet ju förmodligen bäst själv hur dina föräldrar skulle tänkas kunna reagera, men skulle dom kunna bli så arga att dom slänger ut dig på gatan? I så fall kan det ju vara bra att förvarna någon kompis så att du åtminstone har sovplats säkrad. Annars får du väl liksom förbereda dig på förnekelse, utskällningar eller att dom fullständigt ignorerar dig och slutar prata med dig helt. Förhoppningsvis är detta en övergående fas.

  • Anonym (Altanen på mars)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-11-22 18:36:27 följande:
    Ja du har svenska föräldrar va? Jag kanske inte borde ställt frågan på det här forumet. För en svensk kan det verka sig så lätt att komma ut med en sån sak...och det är jag glad över! Men nu, som sagt, är det annorlunda i mitt fall. Det är inte bara att säga "jag är gay".
    Det blir vad man gör det till. Bäddar du upp det som om det vore ett jätteproblem så lär de ju uppfatta det så. Ha inställningen att det inte är hela världen istället.

    Och vad då svensk? Vi är väl alla svenskar? Vi har ju kommit ganska långt och har en öppenhet för såna här saker och din familj har uppenbarligen valt att flytta hit trots såna värderingar så vad är egentligen problemet?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Altanen på mars) skrev 2014-11-22 19:02:11 följande:

    Det blir vad man gör det till. Bäddar du upp det som om det vore ett jätteproblem så lär de ju uppfatta det så. Ha inställningen att det inte är hela världen istället.

    Och vad då svensk? Vi är väl alla svenskar? Vi har ju kommit ganska långt och har en öppenhet för såna här saker och din familj har uppenbarligen valt att flytta hit trots såna värderingar så vad är egentligen problemet?


    Ja vi är alla svenskar. Men om du istället tänker såhär: dina föräldrar har en syn att det är helt okej med homosexualitet. Om dina föräldrar flyttar till Mellanöstern där det är normalt att tycka illa om honosexualitet, hade de anpassat sig och tyckt detsamma? Dvs hade de tyckt att homosexualitet är fel? -troligen inte.

    Det jag menar är att bara för att man flyttar till ett land med vetskap om att det landet tänker annorlunda i en viss fråga så innebär det inte att de som flyttar till landet kommer att ha samma åsikt. Dina föräldrar hade alltså sin toleranta syn på homosexuella.

    Jag menar inte att det är en godtagbar ursäkt, men jag förstår ändå varför de tänker som de gör-även om jag inte håller med om deras inställning.
  • Anonym (Låter bra)

    Har du flyttat hemifrån?

    Tycker att det låter jättebra att säga som du har planerat. Jag tror att du ska försöka gå därifrån sedan och försöka låta dem smälta det i lugn och ro, så att det inte råkar bli storbråk och att de säger saker som de kanske inte menar. Eller så menar de det, och du kommer bli väldigt sårad oavsett.

    Jag tycker också du ska ha med en kompis eller någon som vet, som kan stötta dig efteråt om det går väldigt illa. Du låter stark tycker jag, men det kan vara jobbigt att behöva vara själv utan någon att prata med om dina föräldrar reagerar dåligt.

    Men jag hoppas verkligen att dina föräldrar kommer att ta det bra! Om de har en annan syn på homosexualitet kanske de kommer behöva mycket tid, men låt dem aldrig någonsin trycka ner dig eller säga att det är något fel på dig. Då är det bättre att gå och klippa kontakten för ett tag.

  • Anonym (lycka till)

    Jag håller med, har man föräldrar som är från ett annat land så kan vissa saker vara lite känsliga. min familj kommer från europa men det känns ändå som att vissa saker är mkt viktigare för dem än vad de skulle vara i en ursprungssvensk familj. så jag tycker att du lägger upp det bra. men du kanske får vara beredd på att det inte kommer att vara helt lätt för dem, även om de älskar dig väldigt mkt. det kommer ju att vara lite utmanade för deras världsbild och framtidsvisioner men om du ger det lite tid så kommer de förhoppningsvis över det. lycka till! 

  • Kriya

    Dina föräldrar har känt dig hela ditt liv. Du kan vara övertygad om att de har sett din läggning alternativt borde de ha sett den för länge sedan. Gissar att de möjligen blundar och spelar teater för dig. Du föddes med en rättighet att bli sedd och älskad för den du är snarare än att bli älskad om du uppnår föräldrarnas ideal.

    Tycker du ska nöja dig med att säga att; "Som ni redan vet eller borde veta, så är jag inte intresserad av att vara ihop med någon kvinna. Jag är gay. Låt oss nu sluta spekulera i mitt kärleksliv och ta saken som den är."

    kram

Svar på tråden Jag måste komma ut som gay inför mina invandrarföräldrar IDAG!