• frossaren

    LCHF - Fungerar det verkligen?

    kkgHej!


    Jag måste verkligen gå ner i vikt... hela 9kg för att räknas som normalvikt (och vara smal och snygg!)

    Jag vill inte räkna kalorier, eller dricka måltidsersättning - eftersom detta gör mig nedstämd, och oftast får jag gå hungrig hela tiden. (Jag är stor i maten, vilket är boven till min viktuppgång)

    Jag ska även skola om mig till plattsättare och behöver RIKTIG mat så jag orkar hela dagen och får nog med energi.

    Min fråga är då; Fungerar LCHF och vilken typ av träning kan jag kombinera med? (Jag vill inte köpa gymkort, eftersom min budget inte tillåter det.)

    Tacksam för alla "smal-tips" jag kan få :)

  • Svar på tråden LCHF - Fungerar det verkligen?
  • Anonym (HEJ)

    För mig funkade de jättebra att ta bort mjölkprodukter, gluten, mjölmat, nästan all frukt över huvudtaget och socker, på en månad hade jag gått ner jättemycket och folk var förundrad, på 15 veckor hade väl jag gått ner 15 kilo. ät mycket grönt, inte sallad som knappt mättar, stek broccoli i kryddor, mos av blomkål eller riv blomkål och stek så blir de som ris, palsternacka istället för potatis och till de bra protein. gröt till frukost så man blir mätt och ägg eller avokado som mellanmål (mättar bra)

  • Annelie 76

    Lchf funkar men det finns naturligtvis inga garantier. Det jag kan garantera är att du får äta god mat i riklig mängd så du slipper gå hungrig. Du kommer också efter omställningsperioden må bättre än någonsin.

    LCHF funkar med all träning fast bäst tillsammans med tung styrketräning då kosten är något muskelbyggande. Läs gärna boken "Fettfrälst" för mer info om både kost och träning. Mer nyttig läsning finns hos Kostdoktorn och Jonas Bergkvist.

  • frossaren

    Jag har hållt på med tung styrketräning tidigare.. men jag tänkte att jag skulle få min "styrketräning" av att lägga plattor (tungt arbete) och kombinera med längre promenader med hunden.

    Ni som ätit LCHF vad åt ni till frukost? Personligen tycker jag ägg och bacon är lite jobbigt att äta på morgonen:(

  • Rainbow gg

    Själv mådde jag jätte dåligt när jag testade lchf. Blev illamående och hade huvudvärk, och det där är ju så himla individuellt. Jag mår jättebra med en låg fetts- hög kolhydrats kost, träning i form av promenader och simning. Jag går sakta stadigt ned i vikt, orkar vara igång och mår bra. Behöver aldrig vara hungrig heller, vilket jag blev på lchf eftersom jag mådde så illa att jag inte kunde äta :)

  • Nyfikna72

    Alla dieter fungerar oftast.............om man följer dem..........problemet är oftast att man tröttnar på dem innan de ger sås tora resultat så man blir nöjd för oftast vill man ha det på en månad eller rent av veckor. Det absolut bästa är att se över sin kost totalt sett, äta lite mindre, skippa hela påsen med chips på lördan och kanske bara ta lite grann osv osv. Ta en lite promenad varje dag istället för att inbilla sig att man ska träna rejält, det kanske man gör frenetiskt nån vecka sen börjar det gamla krypa tillbaks, man hinner inte eller så skyller man på nåt annat.

    Gör man det som jag beskriver så går man garanterat ner i vikt men kanske bara 5-10 kilo om året men rätt vad det är så är man framme vid sin målvikt även om det inte gått så fort.

  • LunaLovegood

    Själv tyckte jag lchf var äckligt. Varje dag var jag hungrig men samtidigt äckligt mätt på maten att jag gick hungrig så länge jag orkade eftersom jag avskydde att äta maten.
    Det kan säkert vara jättegott, men jag försökte göra en butget-variant och äta lika billigt som innan jag åt lchf så det kanske var därför det inte blev något gott.
    Så jag gav upp, det kostade för mycket och var så fettigt och jobbigt och jag var totalt orkeslös och deppig.

  • Anonym (-)

    LCHF funkar fint för mig. Min stora vinst är att min aptitreglering verkar fungera om jag skippar en stor del av kolhydraterna. Äter jag LCHF slipper jag tänka så mycket på mat. Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt, och går ner/håller mig på en vettig vikt. Magiskt! :) Det enda jobbiga är att man blir lite jobbig socialt. Folk blir besvärade om man inte vill äta kolhydrater tillsammans med dem.
    Exempel på frukostar:
    *Kokta ägg mosade med smör och salt
    *Stora bitar paprika med ex brieost på, typ som en smörgås
    *Räkor, ägg majonäs
    *Något smörgåspålägg, typ skinka, som rullas till rullar med ost/smör i
    *Vispad grädde som blandas med keso och kanel på toppen, "risgrynsgröt"
    *Blanda ett rått ägg med en dl mandelmjöl, lite salt och någon tesked fiberhusk. Smeta ut på ett fat och micra en minut i högsta värme i micron. Voila! enklaste LCHF brödet. :)

    De två sista alternativen är lite mycket kolhydrater för mig att äta för ofta. Men det är ju individuellt.

  • border1

    Den pseudovetenskapgliga aspekten är att LCHF är BRA och FUNKAR och att du kan leva så och äta LCHF resten av livet.

    Men, som sagt, pseudovetenskap...

    Pseudovetenskap är motsatsen till Vetenskap.

    Vetenskapen har, i många många år gjort extremt noggrann research för att bevisa att LCHF är BRA och FUNKAR och är något man kan äta resten av livet.
    Samtliga vetenskapliga studier och experiment står enade: LCHF är INTE BRA och du kan inte äta det resten av livet. 

Svar på tråden LCHF - Fungerar det verkligen?