• Äldre 22 Nov 18:55
    15246 visningar
    34 svar
    34
    15246

    Vilken ödla ska man välja?

    Det är så att jag funderar på att skaffa ödla för sambon är allergisk mot pälsdjur. Men vet inte vilken ödla som är bäst att skaffa. Vill ha en som gillar att var uppe och kela mycket ock gillar att man håller på med den mycket. Men ska ändå vara ganska lättskött och barnvänlig som jag har 2 småbarn. Vilken är bäst då ??

    Behöver verkligen svar

  • Svar på tråden Vilken ödla ska man välja?
  • Äldre 23 Nov 00:24
    #1

    Det finns ingen reptil i världen som gillar att kela, däremot kan dom flesta lära sig att hanteras. Tänk bara på att en ödla trivs bäst i sitt terrarium i rätt värme och luftfuktighet. (Olika för olika sorter.)

    En skäggagam är ganska lättskött och en bra nybörjarödla tycker jag!
    Det är en dagaktiv ödla som är pigg och rolig för små barn att titta på.
    Terrariet behöver inte vara överdrivet stort, ca 1*0.5.
    Den äter sallad och grönt, tänk bara på att unga individer behöver levande föda ett par ggr om dagen.

    Det var lite tips iaf. Lycka till!

  • Äldre 12 Jan 21:17
    #2

    Instämmer med Linda. Man ska inte planera för att ha ödlan utanför terrariet.

    Att ta ut den gör man för att kolla hälsa och vid tex förflyttning till ny miljö eller städning. Det finns ingen ödla som passar för kel och hantering på sättet många andra husdjur gör. Ödlor är mer att likställa med akvarium, man har dem i terrariet och tittar och studerar dem. Vackra prydnader och fascinerande för stora och små.

    Leopardgeckos är lättskötta, nattaktiva och insektsätare: Finns mycket fakta på www.slgf.se

    Skäggagamer och dvärgskäggagamer är också lättskötta, är dagaktiva och ska ha både grönsaker och levande insekter.

    Läs också om t.ex. ögonfransgeckos som är dagaktiva och kräver lite mer terrariemässigt. Men är roliga att titta på.

    Finns många forum och grupper som man kan få tips ifrån och där du kan komma i kontakt med svenska uppfödare av arterna.

  • Äldre 12 Apr 07:02
    #3

    Rekomenderar skäggagamen oxå. Super trevlig och lättskött ödla.

  • Pescet­arian
    Äldre 12 Apr 07:22
    #4

    Djur i bur.

  • nygift
    Äldre 31 May 23:50
    #5
    -1

    Hade en skäggagam i 10 år att endast ha djuret i terrariumet är sjukt dåligt då de inte blir speciellt tama. O de som säger att man inte kan gosa med en ödla har väldigt fel. Våran ödla mös med oss hela tiden bar han på axeln. När han var liten hoppade han själv upp i mitt knä. Allt för att vara nära. När han var i terrariumet så blev han förbannad för han ville vara ute o ha koll på oss. Vi var alltid en person hemma som tog hand om han under dagarna så han fick vara ute så mycket så möjligt. Han sprang fritt på golvet o när han blev kall så hade han ett eget fönster med värme som han satt o tittade ut genom. Se till att ödlan blir tam o han den inte endast i terrarium

  • Äldre 1 Jun 07:02
    #6

    Herregud! Nej man ska INTE ha ödlor utanför terrariet! De allra flesta ödlor är inte anpassade för vårat klimat, och kan på sikt bli seriöst sjuka om man har de i en miljö som ej är bra för dom. Jag vet ett flertal ödlor som fått både njur och lungproblem för att de har vistas för mycket i fel miljö. Givetvis är detta ingenting som kommer direkt, men som visar sig efter en längre tid.

    Jag och sambon har själva ett gäng reptiler i form av ödlor, ormar etc. Ögonfransgeckon är en bra första gångs ödla som inte har så mycket krav mer än dygnsrytm (vilket är bra genom ljus) och luftfuktighet. Även här, dessa djur ska ha en luftfuktighet på drygt 60-70% som aldrig kommer existera i vårat klimat. Dessa är dock nattaktiva, men väldigt häftiga djur! Skäggagamen är också en bra ödla, men som kräver lite mer vad det gäller storlek på terrariet och värme.

    Hoppas ni hittar någon ödla som kan passa er! Men lyssna för guds skull inte på människor som menar på att djuren ej behöver vara i terrariet. Terrariedjur.se är en jätte bra sida med forum, köp och sälj sida där de allra flesta är extremt duktiga med dessa djur. Där kan du få alla tips och svar du söker efter!

    Lycka till :)

  • nygift
    Äldre 1 Jun 10:51
    #7
    -1
    Alex92 skrev 2015-06-01 07:02:28 följande:

    Herregud! Nej man ska INTE ha ödlor utanför terrariet! De allra flesta ödlor är inte anpassade för vårat klimat, och kan på sikt bli seriöst sjuka om man har de i en miljö som ej är bra för dom. Jag vet ett flertal ödlor som fått både njur och lungproblem för att de har vistas för mycket i fel miljö. Givetvis är detta ingenting som kommer direkt, men som visar sig efter en längre tid.

    Jag och sambon har själva ett gäng reptiler i form av ödlor, ormar etc. Ögonfransgeckon är en bra första gångs ödla som inte har så mycket krav mer än dygnsrytm (vilket är bra genom ljus) och luftfuktighet. Även här, dessa djur ska ha en luftfuktighet på drygt 60-70% som aldrig kommer existera i vårat klimat. Dessa är dock nattaktiva, men väldigt häftiga djur! Skäggagamen är också en bra ödla, men som kräver lite mer vad det gäller storlek på terrariet och värme.

    Hoppas ni hittar någon ödla som kan passa er! Men lyssna för guds skull inte på människor som menar på att djuren ej behöver vara i terrariet. Terrariedjur.se är en jätte bra sida med forum, köp och sälj sida där de allra flesta är extremt duktiga med dessa djur. Där kan du få alla tips och svar du söker efter!

    Lycka till :)


    Haha hahaha amatör så är de inte självklart måste du ha koll så ödlan får värme annars kan den ju inte vara ute. På sommaren hade vi våran ödla ute på gräsmattan när han blev kall fick han gå in så enkelt va de som sagt levde 10 år på detta sätt fungerade hur bra som helst. Hade ett terrarium som var två meter lång hade inre veterinären varit så jävla klantig så hade han fortfarande levt idag han dog aVi tandinfektion! Vi fick erbjudande att ta hand om parkenzoo s skäggagam också men tackade nej för våran var en enstöring lite väl bortskämd kanske vi nattade han i en filt på våran mage varje kväll o var vi inte hemma så låg han o väntade på att vi skulle komma o natta honom självklart sov han i sitt terrarium!
  • Äldre 1 Jun 12:40
    #8
    nygift skrev 2015-06-01 10:51:29 följande:

    Haha hahaha amatör så är de inte självklart måste du ha koll så ödlan får värme annars kan den ju inte vara ute. På sommaren hade vi våran ödla ute på gräsmattan när han blev kall fick han gå in så enkelt va de som sagt levde 10 år på detta sätt fungerade hur bra som helst. Hade ett terrarium som var två meter lång hade inre veterinären varit så jävla klantig så hade han fortfarande levt idag han dog aVi tandinfektion! Vi fick erbjudande att ta hand om parkenzoo s skäggagam också men tackade nej för våran var en enstöring lite väl bortskämd kanske vi nattade han i en filt på våran mage varje kväll o var vi inte hemma så låg han o väntade på att vi skulle komma o natta honom självklart sov han i sitt terrarium!


    Rekommenderar dig att ta ett snack inne på terrariedjur eller någon reptilbutik i närheten av dig angående att ha djuren ute som du uppenbarligen har. Det lär bli ett stort NEJ från de allra flesta kan jag lova.
  • nygift
    Äldre 1 Jun 17:24
    #9
    -1
    Alex92 skrev 2015-06-01 12:40:11 följande:

    Rekommenderar dig att ta ett snack inne på terrariedjur eller någon reptilbutik i närheten av dig angående att ha djuren ute som du uppenbarligen har. Det lär bli ett stort NEJ från de allra flesta kan jag lova.


    Han brukade få följa med när vi åkte dit om de va varmt ute. Brukade dock ta en värmefilt eller liknande om de va små kallt. Fick väldigt mkt beröm över våran ödla så tror inte riktigt vi misskött honom tom veterinären va impad! Så tror inte de du
  • nygift
    Äldre 1 Jun 17:25
    #10
    -1

    Fast du kanske är rädd för ödlor därför du inte vill göra de tama!?

Svar på tråden Vilken ödla ska man välja?