• lemu

    Laxermedel, använda det över lång tid?

    Om man använder större mängder laxermedel i flera månader, kanske tre gånger i veckan är det farligt? Vad kan hända isåfall? Med större mängder menar jag typ 20 tabletter åt gången istället för 2 som rekommenderas.

  • Svar på tråden Laxermedel, använda det över lång tid?
  • Nyfikna72

    Man ska inte banta med laxermedel iallafall........det gör nog mer skada än nytta i förlängningen med rubbad tarmbalans som följd så du blir sjuk på kuppen.

  • sportpappa

    Enklast så börjar du med att läsa instruktionerna för laxermedlet. Kolla FASS. Där står biverkningar och vad man ska göra vid överdosering. Om det står något om överdosering och att du ska ringa Giftinformationscentralen för bedömning så är det inte helt riskfritt att överdosera. Ring dem på deras icke akuta nummer och fråga: 08-331231.

  • lemu

    Nja inte så sugen på att ringa och fråga. Inser väl egentligen att det inte är nyttigt i längden men har svårt att låta bli att fortsätta ta tabletterna.

    Därför jag frågar här för att få höra om andra har erfarenheter av långvarigt bruk.

  • lemu

    Är det inte flera års användande det gäller då? Försöker att gå ner i vikt och tänkt att försöka sluta använda tabletterna när jag kommit dit jag vill.

  • Långbenopluto
    lemu skrev 2014-11-22 22:55:50 följande:

    Är det inte flera års användande det gäller då? Försöker att gå ner i vikt och tänkt att försöka sluta använda tabletterna när jag kommit dit jag vill.


    Nope, det kan gå rätt så snabbt.....
Svar på tråden Laxermedel, använda det över lång tid?