• Anonym (Vill)

    Hur kompromissar man om var man ska bo?

    Min sambo och jag träffades när vi bodde utomlands. Vi har varit tillsammans i tre år och bott tillsammans under den tiden. Nu har jag blivit gravid. Till våren flyttar vi hem till Sverige igen.

    Men var?

    Han ska plugga på distans när jag är föräldraledig så orten spelar inte så stor roll av den anledningen. Jag är från Gbg, han från Umeå. Han vill att vi flyttar till hans stad med motiveringen att han vill tillbaka hem. Jag i min tur vill att vi flyttar till Gbg. Min mamma är pensionär och ställer upp som barnvakt när som. Hon är tokig i barn! Hans föräldrar driver ett företag som tar varje minut av deras tid. Min mamma har erbjudit oss att ta över hennes villa så flyttat hon till lgh. Dessutom är Gbg en större stad med större utbud av allt.

    Vi har några få vänner i varje stad.

    Hur ska man komma överens?

  • Svar på tråden Hur kompromissar man om var man ska bo?
  • cirkusmusen

    Det går nog inte att kompromissa tyvärr. Ni får helt enkelt väga för- och nackdelar och se vad som blir mest bäst för båda. Väldigt svår sits ni sitter i.

    Själv tycker jag att Gbg verkar bättre för er.

  • Anonym (-)

    Jag skulle också rösta på Göteborg, tycker det låter smidigast. Det som verkar  skilja verkar ju vara upptagna farföräldrar mot konstant barnvakt + hus och då är ju det sista att föredra...så om det inte finns något annat som väger upp för någon av er, utan att förhållandena är ungefär lika så verkar det ju inte vara så mkt att prata om...
    Annars skulle jag ta sthlm..då är det ungefär lika lätt att åka och hälsa på båda ställena...

  • Anonym (Vill)
    cirkusmusen skrev 2014-11-22 19:44:48 följande:

    Det går nog inte att kompromissa tyvärr. Ni får helt enkelt väga för- och nackdelar och se vad som blir mest bäst för båda. Väldigt svår sits ni sitter i.

    Själv tycker jag att Gbg verkar bättre för er.


    Visst är det en svår situation! Vi har försökt sätta oss ner & väga för och nackdelar mot varandra men tyvärr vill ju båda tillbaka hem till "sitt"....

    Tänker att barnvakt borde väga tungt. Hon kan hämta tidigt från förskola och såna saker när vi jobbar. Ta vab osv....

    Svårt, minst sagt...
  • Anonym (Vill)
    Anonym (-) skrev 2014-11-22 19:50:24 följande:

    Jag skulle också rösta på Göteborg, tycker det låter smidigast. Det som verkar  skilja verkar ju vara upptagna farföräldrar mot konstant barnvakt + hus och då är ju det sista att föredra...så om det inte finns något annat som väger upp för någon av er, utan att förhållandena är ungefär lika så verkar det ju inte vara så mkt att prata om...
    Annars skulle jag ta sthlm..då är det ungefär lika lätt att åka och hälsa på båda ställena...


    Han menar att vi kan köpa ett hus även i Umeå. Så småningom. Och han vill inte flytta in i mammas villa, han tycker inte att det blir "hemma" att ta över den...

    Hon säljer den mkt billigt till oss, jag har inga andra syskon. Så det vore toppen. Och tänk att jämt ha barnpassning inom räckhåll. Men han tycker att Umeå är mysigare och lugnare för ett barn... Hm... Så Sthlm skulle han vägra.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Z) skrev 2014-11-22 19:48:50 följande:

    Bo på mitten så har ni lika mellan städerna


    Är bara så sugen på huset också! Vore fantastiskt att få köpa hennes villa billigt och bo så bra i Gbg... Men delar man inte drömmen så går kanske inte det ändå...
  • Anonym (mittemellan)

    Kanske Stockholm? Då är det väl ungefär lika lätt/svårt att ta sig till båda orterna.

  • Anonym (Båda!)

    Umeå medan han pluggar på distans och du är föräldraledig. Då är ni inte i behov av barnvakt och eftersom hans föräldrar jobbar så mycket så kommer de få dålig kontakt med ett så litet barnbarn om ni bor långt borta. Din mamma är pensionär och kan komma och hälsa på längre tid, och ni kan åka till henne och hälsa på längre tid.

    När det är dags för jobb och dagis om 2 år så flyttar ni till huset i Gbg.

    Då får din kille lite tid hemma efter många år utomlands innan ni etablerar er i Göteborg.

  • Anonym (Vill)
    Anonym (Båda!) skrev 2014-11-22 19:56:35 följande:

    Umeå medan han pluggar på distans och du är föräldraledig. Då är ni inte i behov av barnvakt och eftersom hans föräldrar jobbar så mycket så kommer de få dålig kontakt med ett så litet barnbarn om ni bor långt borta. Din mamma är pensionär och kan komma och hälsa på längre tid, och ni kan åka till henne och hälsa på längre tid.

    När det är dags för jobb och dagis om 2 år så flyttar ni till huset i Gbg.

    Då får din kille lite tid hemma efter många år utomlands innan ni etablerar er i Göteborg.


    Det lät väldigt klokt!
  • Anonym (-)
    Anonym (Vill) skrev 2014-11-22 20:02:47 följande:
    Det lät väldigt klokt!
    Tänk bara på att när ni väl etablerat er i umeå så kan det vara svårt att "rycka ifrån" sambon. Har en vän som råkade ut för det. När det väl började bli dags att flytta så kom det 1000 argument till varför det var helt galet. Dom hade ju etablerat sig i staden, hittat vänner, barnet hade vänner, dom hade boende osv osv... Säger inte att det måste bli så för er, men det finns alltid en risk.
Svar på tråden Hur kompromissar man om var man ska bo?