• Anonym (ts)
    Äldre 22 Nov 19:23
    1614 visningar
    12 svar
    12
    1614

    Ge upp att ha ett seriöst förhållande?

    Är det någon som skippat själva grejen med att ha sett seriöst förhållande, bilda familj och allt sådant? Har ni ångrat er?

    Jag har tappat tron totalt på folk och är helt övertygad om att jag inte kommer kunna hitta någon som går att lita på tillräckligt. Som inte är otrogen, som tar ansvar och som sätter familjen först. Jag känner att om jag inte kan få det livet så får det vara helt. Jag vill inte hamna här och skapa trådar om någon sambo som aldrig hjälper till hemma, tar hand om barnen eller som är otrogen till höger och vänster.
    Men det steget känns ganska läskigt att ta eftersom normen är att hitta någon, köpa lägenhet/hus, skaffa barn, gifta sig osv... Det känns som om man skulle bli sedd som ett freak.

    Jag är gift nu men kommit på min man med att vara otrogen och ha kontakt med kvinnor bakom min rygg. Han säger att alla är otrogna med jämna mellanrum, att han inte kan lova att det inte händer igen men att han lovar att vara mer försiktig så jag inte får reda på det. Det här är inte alls så som jag föreställde mig att det skulle bli och det är inte på dom här villkoren jag vill skaffa barn.

    Mina alternativ är väl att stanna kvar och bilda familj på dessa villkor eller dumpa och inte involvera mig djupare i någon än att dejta. Inget av alternativen känns särskilt lockande, men den drömvärld som jag levt i existerar ju inte och jag måste ju förhålla mig till verkligheten.. Det jag är mest rädd för är att jag ska sitta där när jag är 40+ och ångra att jag aldrig skaffade barn..

  • Svar på tråden Ge upp att ha ett seriöst förhållande?
  • Anonym (barn)
    Äldre 22 Nov 19:57
    #1

    Som du har det nu så skulle väl nog de absolut flesta i det läget vara rätt matt och ha samma funderingar som dig. Om du bestämmer dig för att skilja dig och har några år på dig så har du ju faktiskt möjligheten att ta det lugnt och inte rusa in i något nytt igen. Utan du kan känna dig för när du så småningom är på banan igen.

    Om du vill ha barn och börjar närma dig 40 går det också att fundera över alternativet att skaffa barn på egen hand via klinik i Danmark. Eller att hitta någon likasinnad man som också han vill ha barn och familjeliv och som du trivs med och så skaffa det med honom.

    Jag är 42 och har levt ensam i hus på landet senaste 10 åren. Har dejtat "för nöjes skull" och haft förhållanden men ingen som fått flytta in hit. Har ett barn sen mitt tidigare förhållande och har väl behövt den här tiden för mig själv. Och nu stortrivs jag med att bo själv så få se om det lämnar så eller om det ändrar när barnet flyttat hemifrån om en par år.

    Jag skulle inte för nåt i världen byta min nuvarande tillvaro mot ett liv med en man som resonerar som din. Har dejtat sån man och även mottagit frieri från samma man. 

  • FIame
    Äldre 22 Nov 19:59
    #2

    Nja det stämmer ju definitivt inte att alla är otrogna. Jag har exempelvis aldrig varit otrogen (däremot har jag blivit oskyldigt anklagad för det). Finns många män som är lojala, men självfallet gäller det i relationer där attraktion/ett bra sexlivs finns etc. Finns kanske en handfull män som blir otrogna för att de är för lata för att lämna en dålig relation.

  • Äldre 23 Nov 10:00
    #3

    Känner samma som dig TS att det är nog lika bra att lägga ner tankarna på familj.
    Och skulle det mot förmodan hända ändå är det en positiv överraskning.

    Att det ska kunna vara så svårt att hitta en ärlig,trygg och trogen man.
    Min mamma säger att jag ska välja män som anses fula.
    Då stannar dom kvar när ingen annan vill ha dom :/

    Men skulle inte kunna vara tillsammans med någon jag inte finner attraktiv.

    Jaja min backup plan är att skaffa barn med en homosexuell vän inom ett par år.
    Känner mig mindre stressade nu när jag vet att jag har något att falla tillbaka på.

    Men mannen som du har. Ställ honom mot väggen antingen är han dig trogen eller så blir det skilsmässa.
    Han verkar ha npll  respekt för dig och kommer fortsätta sitt beteende så länge du stannar och accepterar läget.


    Bättre att vara ensam själv, än ensam i en relation
  • eslah
    Äldre 23 Nov 10:30
    #4

    Att säga att alla män är otrogna svin är en ren skär blåsning från hans sida, en psykning som ska få dig att tro att "det blir inte bättre än såhär". Ren skär bullshit, dumpa aset. Vill du ha barn så åk till Danmark då i värsta fall, mannen för dig dyker upp förr eller senare. Men man ska aldrig vara ihop med sin egen mobbare!

  • Anonym (betta­n)
    Äldre 23 Nov 12:02
    #5
    Katniss skrev 2014-11-23 10:00:39 följande:

    Känner samma som dig TS att det är nog lika bra att lägga ner tankarna på familj.
    Och skulle det mot förmodan hända ändå är det en positiv överraskning.

    Att det ska kunna vara så svårt att hitta en ärlig,trygg och trogen man.
    Min mamma säger att jag ska välja män som anses fula.
    Då stannar dom kvar när ingen annan vill ha dom :/

    Men skulle inte kunna vara tillsammans med någon jag inte finner attraktiv.

    Jaja min backup plan är att skaffa barn med en homosexuell vän inom ett par år.
    Känner mig mindre stressade nu när jag vet att jag har något att falla tillbaka på.

    Men mannen som du har. Ställ honom mot väggen antingen är han dig trogen eller så blir det skilsmässa.
    Han verkar ha npll  respekt för dig och kommer fortsätta sitt beteende så länge du stannar och accepterar läget.



    Tycker inte att ts skall ställa krav och vädja till sin man att han skall hålla sig trogen. Det skall han göra ändå.
    Nej dumpa honom rakt av och ge honom två timmar på att lämna huset.
    Du kan ju hjälpa honom att packa.
  • Anonym (MM)
    Äldre 23 Nov 12:17
    #6

    Lämna din man idag och låt honom ha sina älskarinnor bäst han vill.

    Så lever du det liv du vill ha, med eller utan man. Det finns bra män men det är inte det lättaste att hitta. Vill du absolut ha barn går det att göra insemination också och du får ditt barn eller så hittar du en man som har barn sedan innan-. Eller så lever du ditt liv ensam. Man behöver inte ha man och barn. Jag vill inte ha barn men gärna en man att dela livet med. Men jag tar inte vilken man som helst utan då ska det vara en man som jag verkligen vill dela livet med. Om han inte ger mig det jag vill ha i en relation är jag hellre ensam.

  • Anonym (DrPil­l)
    Äldre 23 Nov 12:26
    #7

    De flesta är inte otrogna skulle jag säga. Precis som att de flesta inte knarkar eller skattefuskar. Att vara trogen är normen.

    Du har genom din mans sätt nu fått reda på vem han är. Lämna honom. Det han fiskar efter är ju ett "ok" från dig att vara otrogen.

    Nej skaffa en riktig man istället. Hatar människor som skadar andra genom sitt beteende.

  • dirty8­8
    Äldre 23 Nov 13:54
    #8

    I dagens samhälle tror jag inte att man kan ha ett förhållande livet ut. Folk prioriterar att känna fjärilar i magen istället för att acceptera att man valt sin partner för livet. Detta gör att det är problematiskt att skaffa barn eftersom att man vet att man med största sannolikhet kommer separera från sin partner framöver. 

    Jag vet inte vad min åsikt är i frågan, Jag gillar det traditionella med att härda ut ett förhållande för familjens skull samtidigt som jag aldrig skulle orka med att vara i en relation med en människa jag inte älskar.

    Hatar livet.

  • Anonym (betta­n)
    Äldre 23 Nov 15:03
    #9
    dirty88 skrev 2014-11-23 13:54:36 följande:

    I dagens samhälle tror jag inte att man kan ha ett förhållande livet ut. Folk prioriterar att känna fjärilar i magen istället för att acceptera att man valt sin partner för livet. Detta gör att det är problematiskt att skaffa barn eftersom att man vet att man med största sannolikhet kommer separera från sin partner framöver. 

    Jag vet inte vad min åsikt är i frågan, Jag gillar det traditionella med att härda ut ett förhållande för familjens skull samtidigt som jag aldrig skulle orka med att vara i en relation med en människa jag inte älskar.

    Hatar livet.



    Håller med fullständigt!
    Tror inte att folk skaffar barn med dem de älskar i samma utsträckning som förr. Kvinnor tänker nog mera på utseende och bra gener för att skapa de bästa förutsättningarna till sina avkommor.
    Sedan väljer de en mindre attraktiv man som håller dem trogen och tar hand om hennes barn.
  • dennis­02
    Äldre 23 Nov 15:14
    #10
    Anonym (bettan) skrev 2014-11-23 15:03:17 följande:

    Håller med fullständigt!
    Tror inte att folk skaffar barn med dem de älskar i samma utsträckning som förr. Kvinnor tänker nog mera på utseende och bra gener för att skapa de bästa förutsättningarna till sina avkommor.
    Sedan väljer de en mindre attraktiv man som håller dem trogen och tar hand om hennes barn.
    En lite kall beskrivning av verkligheten men så ser det nog ut många gånger. Trohet är helt enkelt inte på modet och samhället idag är översexualiserat. Ytlighet, att stilla sitt begär/ sina behov för stunden och att sexa runt är det som gäller idag. Förhoppningsvis kommer trenden att avta när folk börjar tröttna på all ytlighet och egoism.. vilket redan håller på att hända, då giftermålen bland unga har ökat i antal igen efter att ha varit på fallrepet.


    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (betta­n)
    Äldre 23 Nov 15:40
    #11
    dennis02 skrev 2014-11-23 15:14:13 följande:
    En lite kall beskrivning av verkligheten men så ser det nog ut många gånger. Trohet är helt enkelt inte på modet och samhället idag är översexualiserat. Ytlighet, att stilla sitt begär/ sina behov för stunden och att sexa runt är det som gäller idag. Förhoppningsvis kommer trenden att avta när folk börjar tröttna på all ytlighet och egoism.. vilket redan håller på att hända, då giftermålen bland unga har ökat i antal igen efter att ha varit på fallrepet.

    Ja tyvärr är det sant.
    Hur vet du att giftermålen ökar?
    Undrar om det är invandrare som drar upp den statistiken eftersom de gifter sig unga och har en annan kultur.
    Har svårt att tro att det skulle gälla oss svenskar.

    Tycker att samhället bara blir mer och mer ytligt, utseendefixerat, statusfixerat och sexualiserat. Det värsta är att det gäller inte bara hos unga människor utan det finns i alla åldrar.
  • dennis­02
    Äldre 23 Nov 15:53
    #12
    Anonym (bettan) skrev 2014-11-23 15:40:16 följande:

    Ja tyvärr är det sant.
    Hur vet du att giftermålen ökar?
    Undrar om det är invandrare som drar upp den statistiken eftersom de gifter sig unga och har en annan kultur.
    Har svårt att tro att det skulle gälla oss svenskar.

    Tycker att samhället bara blir mer och mer ytligt, utseendefixerat, statusfixerat och sexualiserat. Det värsta är att det gäller inte bara hos unga människor utan det finns i alla åldrar.
    Läste det någonstans, men minns inte var. Men säkert är det bland annat invandrare som drar upp statistiken.

    Problemet är också att det är en trend som kan komma att bli mycket svår att bryta, eftersom så gott som alla människor vill ha sina behov och begär tillfredsställda för stunden, nu och inte sen. Att försöka bygga upp en karaktär och lära sig vänta på belöningarna tycks inte finnas på kartan idag. Och ju mer liberalt och frisläppt det blir i samhället, desto sämre tålamod får folk..på flera sätt en farlig utveckling.

    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
Svar på tråden Ge upp att ha ett seriöst förhållande?