• Anonym (Mama)

    Trånga kärl, nån som kan!?

    Om man har trånga kärl så det inte kommer tillräckligt med blod till lungorna, sjunker saturationen då? Kan man ha bra saturation men ändå behöva op?

  • Svar på tråden Trånga kärl, nån som kan!?
  • Phalaenopsis

    Det skulle i så fall vara PAH. De kanske inte kräver sänkt saturation i vila för att ställa diagnosen, men åtminstone vid ansträngning. Man får "bara" mediciner för det i alla fall. I de få fall som kräver operation är det transplantation av båda lungorna som gäller.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

  • Anonym (Mama)

    Tack för ditt svar!

    Det läkaren sa är att man antingen kommer gå in via ljumsken med ballong eller så behöver de öppna upp fram och göra det på nåt annat sätt jag inte förstod.

    Hon sa att det inte kommer tillräckligt med syre till lungorna (kollade med ul) men saturationen är hög så det låter ju jättekonstigt.

  • Phalaenopsis

    Det känns inte som om du har dålig kondis då? Kanske långsamt tilltagande? Det är ett tecken på sänkt saturation vid ansträngning. Hade du haft sänkt saturation i vila hade du legat och flämtat efter luft.

    Har aldrig hört talas om någon som fått förträngningar i lungartären i vuxen ålder. Det är inte så att du alltid har varit dålig på konditionsidrotter? I så fall skulle det kunna vara en medfödd men missad pulmonalisstenos (förträngning i lungartären). Sådana brukar ballongdilateras/stentas genom en kateter i ljumsken.

    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

     

  • Anonym (Mama)
    Phalaenopsis skrev 2014-11-24 20:06:04 följande:

    Det känns inte som om du har dålig kondis då? Kanske långsamt tilltagande? Det är ett tecken på sänkt saturation vid ansträngning. Hade du haft sänkt saturation i vila hade du legat och flämtat efter luft.

    Har aldrig hört talas om någon som fått förträngningar i lungartären i vuxen ålder. Det är inte så att du alltid har varit dålig på konditionsidrotter? I så fall skulle det kunna vara en medfödd men missad pulmonalisstenos (förträngning i lungartären). Sådana brukar ballongdilateras/stentas genom en kateter i ljumsken.

    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

     


    Det är min dotter det gäller och hon har ett medfött hjärtfel som ska vara återställt. Hon har jättebra saturation så det är därför det inte går ihop med att det ska vara för trångt.
  • Phalaenopsis

    God saturation i vila är inget problem att få. Men optimala förutsättningar för att kunna röra på sig de 16 timmar man inte sover är en helt annan sak. Har de uppmätt signifikanta förträngningar med ultraljud så fungerar lungorna inte som de ska - det är mycket säkrare än en saturationsmätning. Hjärtat blir också onödigt belastat, vilket kan ge hjärtsvikt på sikt.

    En del opererade hjärtproblem stenoserar (drar ihop sig) med tiden. Det är antagligen vad som har hänt här. Med tanke på att sjukvården inte direkt erbjuder komplicerade och dyra behandlingar för nöjes skull, så skulle jag nog lita på deras bedömning i det här fallet.

  • Anonym (Mama)

    Hon har redan opererats två gånger och de säger själva att det inte är logiskt att hon har full saturation om det skulle vara så trångt.

    Ursäkta, men jag vill helst höra från andra med egen erfarenhet, inte massa fakta, jag har redan overload av det.

  • Anonym (Hjärtebarnsmamma)

    Min väns dotter hade trånga kärl (vi har båda barn med hjärtfel). Enligt hennes kardiolog kompenserade hjärtat för de trånga kärlen vilket skapade högt tryck. Å högt tryck är inte bra så hon fick spränga. Mår bra idag! Hade aldrig dålig syresättning.

  • Anonym (Mama)

    Hade hon några symtom som visade på att nåt var fel?

    Vi kollar min dotters saturation flera gånger om dagen och den är alltid mellan 98-100, förutom natten till idag när hennes andning lät ansträngd så kom den ner till 94, men så fort det gick över så gick den upp till 99 igen.

    Jag undrar om det är nåt annat än hjärtat som är orsaken till det.

Svar på tråden Trånga kärl, nån som kan!?