• Anonym (galenpanna)

    Orolig, men ovetande...

    Vet inte om det här var rätt forum att skriva i men var osäker på vilket som var rätt...

    Ja, var ska jag börja,,, jag har gått ett ganska bra tag och funderat på om jag är sjuk, antingen kroppsligt eller att jag har någon slags funktionsnedsättning, eller om jag är någon slags hypokondriker... 
    Jag börjar bli smått galen av att gå och vara orolig hela tiden, men vet inte var jag ska vända mig, har "symptom" som kan vara både någon kroppslig sjukdom och som kan vara något psykiskt,, och jag går och drar mig för att ringa VC eller någon annan för jag känner mig löjlig, och sedan att jag tycker det är jobbigt att gå till min lokala VC då alla läkare har utländskt påbrå och har svårt med svenskan, de förstår inte mig och jag förstår inte dom och det gör mig obekväm att gå dit speciellt med något sånt här..

    Min son har fått en npf diagnos tidigare i år, och sedan dess har jag läst på och fått mycket mer information kring det och jag känner igen mig i mycket av det, det är väl en av grejerna, men mycket av de som kan höra till en npf diagnos är också sådant som kan tyda på annat, som sjukdomar... 

    Jag är väldigt lättdistraherad.
    Lättirriterad.
    Glömsk, glömmer ofta av vad jag pratar om, bestämmer något men glömmer det lika fort igen, etc..
    Förvirrad, ex: skulle gå på toa och kissa, blankar ur lite och kommer sedan på mig själv ståendes framför handfatet med tandborsten i näven med tandkräm på.
    Jag skulle laga mat, tog fram skärbrädan, tänkte samtidigt att jag senare skulle försöka fixa boxern till TV:n som krånglat, blanka ur och kom sedan på mig själv med skärbrädan i handen på väg in till vardagsrummet. Sedan mycket annat som är liknande händelser.
    Jag har ofta svår huvudvärk.
    Jag har haft mycket problem med magen, förstoppning väldigt länge i somras, som till slut efter mycket olika mediciner och preparat gav med sig, men har fortfarande väldigt ont i mellan åt, får som kramp.
    Jag har haft konstiga mellanblödningar och/eller precis innan och efter mensen har inte varit som det brukar. 
    Jag har en liten bula i ena näsborren, precis på kanten/innanför, som har varit där ett tag, gör inte ont eller något, men den är där och ibland känns det som att det är svårare att andas igenom den. 
    Jag har problem med min hårbotten, har haft länge, rött och ibland sårigt, flagnar, kliar/gör ont, testat olika mjällschampo och andra naturliga schampon utan massa starka medel osv i, ingenting fungerar.
    Mina naglar som just växt ut efter att ha varit nagelbitare länge har varit konstiga, streckiga och som ett lager som ligger på insidan av dom, läkare på VC och sköterskor hade ingen aning om vad det kunde vara utan sa åt mig att klippa av dom o se ifall det försvann, det gjorde det inte, det är fortfarande där. Jag är rökare så tänkte det kunde vara något sådant men det är endast på tummarna och pekfingrarna så det är nog inte pga det. Däremot har jag på pekfingrarna och långfingrarna också fått som svarta streck i nageln och det fick jag höra av en vän att det är pga rökningen.
    Jag dagdrömmer jättemycket, ex:  jag kan riktigt försvinna, att det tar över mycket av min dagliga tid. Hör också till att jag är lättdistraherad, tänker på nya saker hela tiden, är som ett litet barn som hittar något nytt att upptäcka och glömmer genast av det jag höll på med. Har jättesvårt att sitta still och bara lyssna på något, möte eller liknande, rör på mig hela tiden, känner mig rastlös och tänker på hundra olika saker samtidigt, tänker upp historier osv eller scenarion som kan hända, etc.
    Jag har en del tvångstankar, tankar som kan komma upp i tid och otid som jag försöker tvinga bort genom att tänka på annat, men ofta poppar de bara tillbaka igen. Gör alltid en viss ritual eller vad man ska kalla det innan läggdags när det kommer till att låsa dörren. Jag räknar bokstäver, stora bokstäver är värda två, små ett, är det prickar över räknas prickarna som varsitt också, gosedjur kan inte ligga med huvudet  riktat mot golvet/sängen, jag ogillar oerhört starkt när saker ligger över kanten på bord, dukar osv, jag rör ofta fingrarna mot varandra jämnt antal gånger,,, ja det är en del av det, finns massa annat..
    Jag har tics, eller liknande, tror jag, jag gör saker utan att tänka på det men gör det väldigt ofta och har haft många som påpekat det.. Som att jag blinkar väldigt mycket med ögonen, hårt så hela ansiktet rynkar sig typ, jag "grymtar" sådär med näsan.

    Ugh, när jag läser detta så känner jag mig som värsta hypokondrikern som bara letar, och ja kanske blir det att jag upptäcker fler saker när man redan är orolig och/eller undrande över saker som redan finns, men det här är verkligen saker som stämmer på mig.. Borde jag uppsöka en vuxenpsykolog som jag kan prata med och se om det är något npf relaterat eller borde jag uppsöka läkare och be om en hälsokontroll och rutinblodprovet som görs och se om det hittas något?
    Vill bara ha lite tips, råd, för som det är nu så mår jag inte alls bra, att vara orolig att man är sjuk och ovanpå det ha dödsångest sedan man var liten är ingen hit, är livrädd att det ska vara något o jag väntar för länge o det är försent eller något... :S

    Var snäll och ge mig ingen stark kritik och kalla mig knäpp eller något,, jag är bara en helt vanligt människa som skulle vilja ha lite tips och råd från mina medmänniskor :)

  • Svar på tråden Orolig, men ovetande...
  • Anonym (galenpanna)

    Är det allvarligt? Hur går man till väga för att kolla sådant? Gör dom det på vanlig hälsoundersökning när de tar blodprov?

  • Anonym (galenpanna)

    Jag gjorde det men hittade inte om det ingick i blodproven de gör på hälsoundersökning, men antar att jag kan ringa och höra med VC i morgon och hoppas på att jag får en någorlunda bra läkare som förstår mig och som är förståelig..... 

  • Anonym (SSK)
    ssa123 skrev 2014-11-23 20:40:40 följande:

    Tycker du låter utbränd


    Man blir det om sköldkörteln spökar. 
  • Anonym (galenpanna)

    Så har jag ringt VC, dock hade de inte någon tid fören den 17 december,, irriterande o behöva vänta så länge, men man får väl ta vad som finns...

  • Anonym (galenpanna)

    Ska man kunna röra och känna sköldkörteln? Är något i halsen som när jag sträcker på halsen o trycker på nåt hårt där så knäpper de liksom till som att det går emot något, men om ja känner med fingrarna på båda så känner man något stort och hårt..

Svar på tråden Orolig, men ovetande...