• Nimrin

    8 månaders blrjat vakna jätte ofta, Rädd att förstöra bra vanor!!!

    Vår son som snart är 9 månader har i ungefär en månad börjat sova jätte dåligt/oroligt. Det började med att han vaknade vid 4 varje morgon 1 vecka i streck och vägrade somna om förrän han hamnde mellan oss i vår säng. Sedan fortsatte det med att han började vakna flera gånger varje kväll efter ca 1 timme och baknade och grät hysteriskt, sittandes i sin säng, detta händer flera ggr varje kväll innan vi lagt oss. När vi somnat brukar han sova lugnt i sin säng(som står knappt 1m från vår). Och så här håller det på, han vilar fint på dagarna fast lite kortare än vanligt. och somnat bra i sin säng på kvällarna.

    Jag förstår att det troligen är den där fasen vid 8-10 mån men jag är så rädd att förstöra våra fina rutiner vi har där alla sover gott i sina egna sängar men när han vaknar vid 4 är jag verkligen zombie och orkar inte hålla på och bråka om sängar samt att han väcker sambon som ska jobba. Plus att jag inte vill neka honom närhet eller kärlek.

    ahhrr behöver lite stöd xD

  • Svar på tråden 8 månaders blrjat vakna jätte ofta, Rädd att förstöra bra vanor!!!
  • lövet2

    "Den där fasen" är en väldigt svår tid för småttingar. Det är ingen tid då man ska försöka hålla på principer, utan mata på med trygghet och närhet så mycket han vill ha. De vanor ni hade förut var för spädbarn - nu kommer ni att skaffa andra vanor som funkar för småbarn. Få barn kör med samma vanor genom hela barndomen, utan de förändras hela tiden.

  • Nimrin

    Givetvis har vi in get emit at ge närhet/trygghet/kärlek, han får så mycket han vill ha, utan fågade endast eftersom det märks på oss alla 3, inklusive honom, att han är inte lila utvilad när ha legat mellan oss då det bokas och stökas en hel del om plats :) uppskattar verkligen era svar :)

  • Natulcien

     


    Var inte rädd för nya vanor och rutiner. Nya rutiner är ju snarare det som karaktäriserar det första året med små barn. Det som funkade igår kanske inte funkar imorgon. Då får man tänka nytt.
    Det är en jobbig fas, separationsfasen. Det bästa ni kan göra är att ge er son all närhet och trygghet han behöver just nu och släppa på alla principer och idéer om hur det "borde" vara.
  • Nimrin
    Natulcien skrev 2014-11-23 10:56:09 följande:
    Var inte rädd för nya vanor och rutiner. Nya rutiner är ju snarare det som karaktäriserar det första året med små barn. Det som funkade igår kanske inte funkar imorgon. Då får man tänka nytt.
    Det är en jobbig fas, separationsfasen. Det bästa ni kan göra är att ge er son all närhet och trygghet han behöver just nu och släppa på alla principer och idéer om hur det "borde" vara.
    tack :)
  • Anonym (Trullet)

    Hur har det gått? Verkar det som han kommit ur fasen?

    Hur länge håller denna fasen i sig vanligtvis? Jag har en dotter som precis blivit 8 månader och som börjat sova jätteoroligt på nätterna. Hon har aldrig varit en 7sovare, men nu när hon vaknar verkar hon jätteorolig och kan vakna flera gånger i timmen för att se att jag är där (känns det som). Förstår att hon behöver närhet och det får hon såklart, men man börjar ju längta efter lite mer sömn

Svar på tråden 8 månaders blrjat vakna jätte ofta, Rädd att förstöra bra vanor!!!