• Anonym (Skuldsatten)

    500.000 i skulder inkomst 0!

    Jag har i dagens läge ca 500.000 i skulder, 300.000 till KFM och resterande belopp hos inkassobolag. Jag lever med CSN lån, 9500kr i månaden. Det blir 2500kr kvar när hyran & elen är betalt så jag och mitt barn klarar oss precis.

    Just nu väntar jag bara på att alla inkasso skulder ska komma till KFM så att jag kan ansöka om en skuldsanering. Men kan man få skuldsanering när man lever på CSN lån och hur gamla måste skulderna vara när man ansöker om CSN lån? 

    Finns det någonting annat jag kan göra?
    Min exman säger att jag kommer att bli av med vårdnaden om barnen för att mina skulder ser ut som de gör, men kan det verkligen hända? han sitter inne och kan därför inte heller ansvara över barn... Men jag sköter mig, studerar för att kunna arbeta och försöker att ordna upp ekonomin..

  • Svar på tråden 500.000 i skulder inkomst 0!
  • Anonym (...)
    Anonym (Skuldsatten) skrev 2014-11-23 04:26:27 följande:

    Jag har i dagens läge ca 500.000 i skulder, 300.000 till KFM och resterande belopp hos inkassobolag. Jag lever med CSN lån, 9500kr i månaden. Det blir 2500kr kvar när hyran & elen är betalt så jag och mitt barn klarar oss precis.

    Just nu väntar jag bara på att alla inkasso skulder ska komma till KFM så att jag kan ansöka om en skuldsanering. Men kan man få skuldsanering när man lever på CSN lån och hur gamla måste skulderna vara när man ansöker om CSN lån? 

    Finns det någonting annat jag kan göra?
    Min exman säger att jag kommer att bli av med vårdnaden om barnen för att mina skulder ser ut som de gör, men kan det verkligen hända? han sitter inne och kan därför inte heller ansvara över barn... Men jag sköter mig, studerar för att kunna arbeta och försöker att ordna upp ekonomin..


    Det ska vara en viss tid från att man fick sista skulden, har för mig det var 1år. Så ska du ansöka så gör det nu och förklara läget. Söka kan man ju göra och får du avslag så står det varför, då är det bara att ordna det och sedan kan du söka igen. Men det är svårt att bli beviljad skuldsanering, de är väldigt hårda så var beredd på ett avslag så du på det sättet skyddar dina egna känslor och lycka till!
  • KaSaM

    Eftersom du studerar så kommer du förhoppningsvis få ett arbete framöver och kan då betala av på dina skulder. Sök upp fin kommuns budget och skuldrådgivare och få hjälp med en plan som funkar.

  • Acinorev

    Fast, hur ska en person som har behov av skuldsanering kunna betala över 12000 kr för en sådan tjänst som inte ens garanterar dem saneringen?

    TS, ring kronofogden och hör med kommunen om vad de kan hjälpa dig med. Jag har svårt att tro att man inte hjälper en familj med barn?!

  • Anonym (BB)

    1. Har du varken barnbidrag, underhållsstöd eller bostadsbidrag? Låter märkligt att du bara skulle ha 2.500 över när hyra och el är betalt.
    2. Finns ingen anledning att vänta på att inkassoskulderna ska gå till fogden. Alla skulder ingår i skuldsaneringen
    3. Nej, man förlorar inte vårdnad för att man har skulder el skuldsanering
    4. Ja, man kan beviljas trots studier

  • Anonym (Skuldsatten)
    Anonym (BB) skrev 2014-11-23 13:17:12 följande:

    1. Har du varken barnbidrag, underhållsstöd eller bostadsbidrag? Låter märkligt att du bara skulle ha 2.500 över när hyra och el är betalt.
    2. Finns ingen anledning att vänta på att inkassoskulderna ska gå till fogden. Alla skulder ingår i skuldsaneringen
    3. Nej, man förlorar inte vårdnad för att man har skulder el skuldsanering
    4. Ja, man kan beviljas trots studier


    Jag har 1050 i barnbidrag men det är inräknat i de 2500. Har hög hyra och betalar för vatten, uppvärmning och hushålls el så har tur om jag har 2500 kvar..

    Fast jag har pratat med KFM och de sa att det bara var skulderna som fanns hos dom i dagens läge som ingick i skuldsaneringen! 
  • Anonym (Skuldsatten)
    KaSaM skrev 2014-11-23 07:15:43 följande:

    Eftersom du studerar så kommer du förhoppningsvis få ett arbete framöver och kan då betala av på dina skulder. Sök upp fin kommuns budget och skuldrådgivare och få hjälp med en plan som funkar.


    Är klar med studierna om 7år.
  • Anonym (Skuldsatten)
    Anonym (...) skrev 2014-11-23 05:06:23 följande:
    Det ska vara en viss tid från att man fick sista skulden, har för mig det var 1år. Så ska du ansöka så gör det nu och förklara läget. Söka kan man ju göra och får du avslag så står det varför, då är det bara att ordna det och sedan kan du söka igen. Men det är svårt att bli beviljad skuldsanering, de är väldigt hårda så var beredd på ett avslag så du på det sättet skyddar dina egna känslor och lycka till!
    Är det 1år så blir det svårt eftersom att det fortfarande trillar in skulder till KFM och kommer att göra ett tag fram över =( 
  • Anonym (BB)
    Anonym (Skuldsatten) skrev 2014-11-23 13:47:06 följande:
    Jag har 1050 i barnbidrag men det är inräknat i de 2500. Har hög hyra och betalar för vatten, uppvärmning och hushålls el så har tur om jag har 2500 kvar..

    Fast jag har pratat med KFM och de sa att det bara var skulderna som fanns hos dom i dagens läge som ingick i skuldsaneringen! 
    Om du studerar så borde du ha flera tusen i bostadsbidrag också, minst 4.000 om inte mer. Och så underhållsstöd på 1.273 kr.

    Då har KF sagt fel eller så har du uppfattat fel för det stämmer inte.
  • Anonym (Skuldsatten)
    Anonym (BB) skrev 2014-11-23 14:44:41 följande:
    Om du studerar så borde du ha flera tusen i bostadsbidrag också, minst 4.000 om inte mer. Och så underhållsstöd på 1.273 kr.

    Då har KF sagt fel eller så har du uppfattat fel för det stämmer inte.
    En del av mina skulder är till försäkrings kassan så de drar av mina inkomster från dom på skulderna..
  • Anonym (jobb)

    Men om du inte har råd att studera i sju år måste du ju ändra dina planer så de funkar med ditt liv och din livssituation. Gäller ju oss alla, inte bara dig specifikt. Så om du inte har råd att studera i sju år så kan du ju välja en annan utbildning som är kortare eller ger möjlighet att jobba vid sidan av eller helt enkelt jobba mera och plugga mindre fram tills du har råd att igen plugga det du vill. Om du inte har råd med nuvarande situation så har du ju inte och måste ju då ändra på hur du lever livet.

  • Anonym (BB)
    Anonym (Skuldsatten) skrev 2014-11-23 17:27:23 följande:
    En del av mina skulder är till försäkrings kassan så de drar av mina inkomster från dom på skulderna..
    De drar knappast några 5.000 kr/mån i alla fall....

    Känns som att du inte riktigt har koll på saker och ting och inte på din ekonomi heller. Kanske du skulle boka tid hos kommunens budgetrådgivning? Dels för att få hjälp att styra upp din ekonomi och dels för att få korrekt information om vad som gäller? De hjälper t ex till med just skuldsanering.
  • KaSaM

    Om du inte har råd att studera just nu så kanske det får vänta tills du har en mer stabil ekonomi som klarar av studier och inkomstbortfallet som studier medför, alternativt söka deltidsarbete vid sidan av dina studier för att lösa din situation.

  • Anonym (Skuldsatten)

    Jag har vart till kommunens skuldrådgivare som sa att jag skulle låta skulderna gå till KFM och sedan återkomma till denne. 

    Först måste jag göra klart min gymnasieutbildning läser den över nätet så jag söker ju alla jobb som kommer ut på arbetsförmedlingen även som läkare osv fast jag inte har kompetensen.
    Sen så ska jag gå högskola kommer knappast få arbete innan dt är klart...skulle jag få jobb så avbryter jag studierna och arbetar.


    Anonym (BB) skrev 2014-11-23 17:57:28 följande:
    De drar knappast några 5.000 kr/mån i alla fall....

    Känns som att du inte riktigt har koll på saker och ting och inte på din ekonomi heller. Kanske du skulle boka tid hos kommunens budgetrådgivning? Dels för att få hjälp att styra upp din ekonomi och dels för att få korrekt information om vad som gäller? De hjälper t ex till med just skuldsanering.
    De drar det jag blivit beviljad i bostads bidrag...
  • Anonym (kanske)

    Varför söker du jobb som läkare när du inte är läkare? Låter onekligen som bortkastad tid.

    Sök bara de jobb det finns en möjlighet att du kan få, fokusera då på en ordentlig ansökan så att du blir kallad till intervju istället för att skicka samma cv och brev till höger och vänster. Ingen vits.

    Du kan visst få jobb med endast gymnasiekompetens. Finns ingen människa som är för fin för tex mcdonalds, tidningsbud eller brevbärare, diskare, städare osv även om många tror att de är det. Tjäna lite pengar, betala tillbaka delar av skulderna, lägg undan lite till ett särskilt konto till ditt barn och ta sedan en högskoleutbildning när du har råd med det.

  • Anonym (Skuldsatten)
    Anonym (kanske) skrev 2014-11-24 00:48:08 följande:

    Varför söker du jobb som läkare när du inte är läkare? Låter onekligen som bortkastad tid.

    Sök bara de jobb det finns en möjlighet att du kan få, fokusera då på en ordentlig ansökan så att du blir kallad till intervju istället för att skicka samma cv och brev till höger och vänster. Ingen vits.

    Du kan visst få jobb med endast gymnasiekompetens. Finns ingen människa som är för fin för tex mcdonalds, tidningsbud eller brevbärare, diskare, städare osv även om många tror att de är det. Tjäna lite pengar, betala tillbaka delar av skulderna, lägg undan lite till ett särskilt konto till ditt barn och ta sedan en högskoleutbildning när du har råd med det.


    Söker precis allt som går att söka, har ju ingenting att skriva i mitt cv, ingen utbildning och bara ett arbete där min arbetsgivare gick bort så att jag inte har referens.
  • Anonym (kanske)

    Sök inte "allt som går att söka", kräver ju bara massa tid. Välj ut ett fåtal jobb som du KAN få, skriv ihop ett brev om vad du kan tillföra och vad du är duktig på och gå till arbetsplatsen med brevet och presentera dig, säg att du vill jobba där. Eller skicka brevet. Spontansökningar går också bra, gå runt i olika butiker osv och säg att du vill jobba där, de flesta jobb annonseras inte ut och klickar du med chefen kan du få jobb direkt.

    Men de flesta jobb kräver gymnasiekompetens kan jag tänka mig så kanske bättre att fokusera på studier tills dess.

  • Anonym (Det går)

    Jag var en slarver på gymnasiet och har inte fullständiga betyg. Visst kan du få jobb. Jag har idag en mellanchefs position. Har iofs jobbat sen 08 i denna branschen.

    Börja söka typ personligassistent jobb. Hur lätt det är med jobb beror massor på vart i landet man bor. Jag bor i Sthlm och har aldrig varit arbetslös. In en dag sen 02 då jag slutade gymnasiet.

    Tycker du ska ta de många bra råd du fått om att prata med kommunen.

Svar på tråden 500.000 i skulder inkomst 0!