• Äldre 23 Nov 07:52
    802 visningar
    8 svar
    8
    802

    Varför tar det så lång tid för värktabletter att få effekt???

    Hej!

    Jag har bara en liten fråga jag funderat på då och då och inte lyckats googla fram något svar på.

    På alla förpackningar till värktabletter (iaf många) så står det att de ska börja ge effekt redan efter 15-30 minuter.

    När jag frågar vänner så säger de att de får effekt efter ungefär 30 minuter. Själv har jag aldrig fått effekt innan en timme passerat från det att jag svalt tabletterna. Jag får nästan alltid riktigt bra smärtlindring men VARFÖR tar det så lång tid att få effekt för mig????

  • Svar på tråden Varför tar det så lång tid för värktabletter att få effekt???
  • Äldre 23 Nov 08:09
    #1

    När man tar dem "för sent" tar det längre tid. Hade man tagit dem direkt så blir det inte så jobbigt. Jag tar också dem försent. Vill ju inte äta värktabletter för att man har lite ont fast man vet ju inte hur ont man får. Jobbigt det där :/ jag undviker alla tabletter så mycket jag kan. Vet ju inte vad man stoppar i sig å vad konsekvensen blir om tjugo år. :/

  • Steven­Diese
    Äldre 23 Nov 08:15
    #2

    Tar en timma för mig med. Kör på brustabletter istället, det går fortare.

  • Äldre 23 Nov 08:17
    #3
    Eleonor01 skrev 2014-11-23 08:09:50 följande:

    När man tar dem "för sent" tar det längre tid. Hade man tagit dem direkt så blir det inte så jobbigt. Jag tar också dem försent. Vill ju inte äta värktabletter för att man har lite ont fast man vet ju inte hur ont man får. Jobbigt det där :/ jag undviker alla tabletter så mycket jag kan. Vet ju inte vad man stoppar i sig å vad konsekvensen blir om tjugo år. :/


    Tack för svar! Jag har också hört set där. Därför har jag tagit dem så fort jag känt de "röda dagarna" vara på väg. Svårare när det handlar om huvudvärk så klart men de där dagarna har man ju lärt sig hur de brukar bli. Det tar tyvärr ändå över en timme för pillerna att få effekt.
  • Äldre 23 Nov 08:19
    #4
    StevenDiese skrev 2014-11-23 08:15:17 följande:

    Tar en timma för mig med. Kör på brustabletter istället, det går fortare.


    Jaha! Ja dem har jag faktiskt inte testat! Paracetamol finns som brus?? Tål inte ibumetin nämligen. :)
  • Presen­s
    Äldre 23 Nov 14:54
    #5

    Ja paracetamol finns som brus. Stolpiller är ett annat alteranativ som jag tycker går snabbare än via magen.

  • Äldre 23 Nov 18:17
    #6
    Presens skrev 2014-11-23 14:54:34 följande:

    Ja paracetamol finns som brus. Stolpiller är ett annat alteranativ som jag tycker går snabbare än via magen.


    Vad bra!!

    Men man kan ju inte låta bli att undra varför det tar så lång stund att få effekt när det uppenbarligen tar halva den tiden för de flesta andra!?
  • Presen­s
    Äldre 23 Nov 19:38
    #7
    Gojtan skrev 2014-11-23 18:17:36 följande:
    Vad bra!!

    Men man kan ju inte låta bli att undra varför det tar så lång stund att få effekt när det uppenbarligen tar halva den tiden för de flesta andra!?
    För mig tar det uppåt en timme -vet inte varför!
  • Äldre 23 Nov 21:29
    #8
    Presens skrev 2014-11-23 19:38:44 följande:

    För mig tar det uppåt en timme -vet inte varför!


    Konstigt att det är så för vissa! Har hört folk som får effekt redan efter en kvart, precis som det står på förpackningen.
Svar på tråden Varför tar det så lång tid för värktabletter att få effekt???