• Anonym (A)

    Att känna sig tom inombords. Vad betyder det?

    Stundtals känner jag mig helt tom, som med ett stort svart hål inombords. Att jag är ett skal. Bara tom.
    Det kommer bara över mig helt plötsligt och jag vill bara lägga mig i sängen och dra täcket över huvudet.
    När jag hamnar här kan jag inte ens gråta. Jag bara är. Existerar men inte mer än så. Jag tittar runt omkring mig och ingenting verkar spela till. Det är en jätteobehaglig känsla och det enda jag kan tänka på är hur jag vill känna något.
    Sist var det i slutet av oktober, precis innan vi skulle i väg på en resa hela familjen. Jag hade nästan ångest över att åka i väg och ville verkligen inte.
    Och nu är jag här igen. Känner ett så stort motstånd för precis allt.

    Det enda som hänt på sista tiden är att jag haft en hel del stress på jobbet, även om det exakt nu är lugnare. Och att det svajat lite i mina känslor inför min man.

  • Svar på tråden Att känna sig tom inombords. Vad betyder det?
  • kasovi

    Depression!

    Jag är tydligen deprimerad trots att jag inte känner mig sån.

    Boka en tid hos doktorn och berätta om hur du mår!

  • Anonym (A)
    kasovi skrev 2014-11-23 09:59:56 följande:

    Depression!

    Jag är tydligen deprimerad trots att jag inte känner mig sån.

    Boka en tid hos doktorn och berätta om hur du mår!


    Jag har läst om det men kändes inte att det passade in, mest för att jag inte känner mig ledsen. Det är ju snarare så att jag inte känner något alls. Ett dugg.

    Trodde inte man kunde vara deprimerad utan att känna det själv. Men det kan man alltså.

    Vad fick du för hjälp? Är det medicinering som gäller eller har du fått samtalshjälp?
  • Thotis90

    Jag känner likadant som dig i perioder och jag har depression i släkten. Jag har inte fått diagnosen själv, men det behöver jag inte då jag vet att jag är drabbad. Jag har valt att inte medicinera då jag är övertygad om att jag kan bekämpa det här med andra verktyg. Efter 4 års uppehåll har jag börjat träna innebandy igen och nu ska jag lägga om kosten.


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (A)
    Thotis90 skrev 2014-11-23 11:25:19 följande:

    Jag känner likadant som dig i perioder och jag har depression i släkten. Jag har inte fått diagnosen själv, men det behöver jag inte då jag vet att jag är drabbad. Jag har valt att inte medicinera då jag är övertygad om att jag kan bekämpa det här med andra verktyg. Efter 4 års uppehåll har jag börjat träna innebandy igen och nu ska jag lägga om kosten.


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
    Detta är något nytt för mig, har aldrig haft dessa bekymmer innan. Som det är nu rider jag bara ut stormen, men känslan av meningslöshet är stor. Känns som om jag behöver ladda för att gå till jobbet imorgon redan nu.

    Det är lite som att befinna sig i en bubbla och jag ser att saker händer men inte hur jag ska medverka själv.
  • kasovi
    Anonym (A) skrev 2014-11-23 10:30:59 följande:
    Jag har läst om det men kändes inte att det passade in, mest för att jag inte känner mig ledsen. Det är ju snarare så att jag inte känner något alls. Ett dugg.

    Trodde inte man kunde vara deprimerad utan att känna det själv. Men det kan man alltså.

    Vad fick du för hjälp? Är det medicinering som gäller eller har du fått samtalshjälp?
    Du... Jag är inte ett dugg ledsen. Tvärtom så är jag en väldigt glad och pigg person vanligtvis. Sen har jag de dagar då jag inte känner ett skit. Kommer inte upp ur sängen. Blir inte hungrig. Är väldigt uttråkad, men orkar/vill inte göra någonting. Man blir som apatisk. Vill/orkar inte prata, eller träffa någon. Trött och yr är jag varje dag. Kroppen säger ifrån när man hållt igång för länge. En depression behöver inte yttra sig i att man är ledsen och gråter samt är suicidal.

    Detta är jag sjukskriven för och kämpar mig igenom varje dag. Utvecklade sig från stressorsakad panikångest.. Jag tycker att du ska prata med en riktig läkare istället för att söka svar här!
  • kasovi

    Glömde såklart svara på frågorna... Haha..

    Väldigt vimsig på morgnarna.

    Jag har fått både medicinering och kbt, samt deltagit i en stresshanteringskurs på 12 veckor. Känner mig inte alls färdig i skallen och ska vid nästa läkarbesök få remiss till psykoterapeut på vuxenpsyk. Är sjukskriven nu 50% på prov, men det funkar inte alls.

  • Anonym (A)
    kasovi skrev 2014-11-24 05:39:13 följande:
    Du... Jag är inte ett dugg ledsen. Tvärtom så är jag en väldigt glad och pigg person vanligtvis. Sen har jag de dagar då jag inte känner ett skit. Kommer inte upp ur sängen. Blir inte hungrig. Är väldigt uttråkad, men orkar/vill inte göra någonting. Man blir som apatisk. Vill/orkar inte prata, eller träffa någon. Trött och yr är jag varje dag. Kroppen säger ifrån när man hållt igång för länge. En depression behöver inte yttra sig i att man är ledsen och gråter samt är suicidal.

    Detta är jag sjukskriven för och kämpar mig igenom varje dag. Utvecklade sig från stressorsakad panikångest.. Jag tycker att du ska prata med en riktig läkare istället för att söka svar här!
    Jo, jag måste nog göra det. Har haft en stressig höst generellt. Inget jag inte kunnat hantera i och för dig men nu när det är över så är allt bara tomt. Det är en märklig känsla för jag är normalt en känslosam person.

    Nu är det som att jag är ett skal och autopiloten är inkopplad hela tiden.
  • Anonym (A)
    kasovi skrev 2014-11-24 05:43:04 följande:

    Glömde såklart svara på frågorna... Haha..

    Väldigt vimsig på morgnarna.

    Jag har fått både medicinering och kbt, samt deltagit i en stresshanteringskurs på 12 veckor. Känner mig inte alls färdig i skallen och ska vid nästa läkarbesök få remiss till psykoterapeut på vuxenpsyk. Är sjukskriven nu 50% på prov, men det funkar inte alls.


    Ok, tack. Detta via att du sökte via VC?
  • kasovi
    Anonym (A) skrev 2014-11-24 06:15:14 följande:
    Jo, jag måste nog göra det. Har haft en stressig höst generellt. Inget jag inte kunnat hantera i och för dig men nu när det är över så är allt bara tomt. Det är en märklig känsla för jag är normalt en känslosam person.

    Nu är det som att jag är ett skal och autopiloten är inkopplad hela tiden.
    Det låter som en bra idé! Ibland kan det vara så att man själv inte alls förstår vad som är fel, men det är en helt naturlig reaktion för kroppen att bara "stänga av" när det blir för mycket. Då är det bäst att varva ner ordentligt och försöka lära sig att hantera det. Det kan ta tid. Jag har försökt få bukt med all min skit sedan i maj.

    Jag fick en tid på vårdcentralen, ja. Var högprioriterad iom att jag fick svåra panikattacker som resulterade i ambulans o sånt mindre skojigt. (Då har man lite försprång på psyk osv, annars kan det vara flera månaders väntetid). Läkaren på vårdcentralen kan iallafall ge dig remiss till kbt. Det var genom min terapeut på kbt som jag fick en plats på hennes stresshanteringskurs. Så gå genom vårdcentralen så får du se hur dom kan hjälpa dig!
  • Anonym (A)

    Jag har en tid på VC nästa tisdag, vi får se hur det går. Tack för hjälpen.

  • Anonym (bpd)

    Tomhetskänslor är ett vanligt symptom vid depression, men även vid borderline.

  • kasovi
    Anonym (A) skrev 2014-11-24 08:54:23 följande:

    Jag har en tid på VC nästa tisdag, vi får se hur det går. Tack för hjälpen.


    Lycka till!
  • Anonym (A)
    Anonym (bpd) skrev 2014-11-24 12:10:08 följande:

    Tomhetskänslor är ett vanligt symptom vid depression, men även vid borderline.


    Mmmm, jag har precis läst lite om borderline och det känns inte riktigt som om det stämmer in. Jag är förvisso rätt impulsiv och hamnar ibland kanske i olyckliga situationer...men i övrigt känner jag inte igen de övriga kriterierna.
Svar på tråden Att känna sig tom inombords. Vad betyder det?