• Anonym (Nyfiken)

    Varför firar ni jul??

    Varför firar du jul? Är du religös? För barnens skull? Julklappar?  Något annat?

    gjorde en annan tråd men gick inte svara anonymt i!

  • Svar på tråden Varför firar ni jul??
  • Anonym (Juligt)

    För att det förväntas av mig. Ibland väljer jag att jobba istället eftersom det blir så mkt ångest och press över vem man ska fira julen tillsammans med.

  • Orkide

    För att jag älskar jul! Älskar julmusik, julgran, julpynt, julmat, julmat, julklappar, julstämning, röda och gröna färger mm...

  • sextiotalist

    Tradition, vi tar det ganska enkelt på julafton, lägger det på en nivå som känns bra. 
    Julklappar på en ganska modest nivå, inga överdrifter, men med tanke bakom varje julklapp.
    Jag ser julen som ett tillfälle att äta god mat och ha det trevligt, julklappar ett bra tillfälle att ge tonåringen det han behöver

  • Anonym (fenomenet)

    Jag firar inte jul längre. Har pausat detta, rätt skönt faktiskt.

  • Anonym (ateist)

    För att det är en mysig tradition. En ljuspunkt när det är som mörkast utanför fönstren och ett tillfälle att träffa människor man tycker om och ge dem presenter och äta gott.

  • Majsan70

    Jag firar för att jag har barn och familj. Julafton är ganska mysigt när man väl landar där och träffas alla och äter gott och öppnar julklappar. 
    Hade jag inte haft familj hade jag gärna skippat julen. 

  • dirty88

    För att jag måste. Försöker varje jul hitta på en ursäkt att inte kunna fira. Hittills förgäves. Jul är enbart ångest.

  • Anonym (tomt-gräns)
    Anonym (Stina) skrev 2014-11-23 10:53:17 följande:

    För att jag/familjen är kristen.


    Av samma skäl firar jag INTE jul. För mig är inte Jesus ett gulligt barn i en krubba utan Kungars Kung och Herrars Herre.
  • Harmagedon

    Vi firar jul av gammal vana. Trevlig grej. Vi har en enkel familjekonstellation och inga måsten så det är bara skoj. Ungarna älskar det. Är inte troende kristen men är ju uppvuxen i den kristna traditionen så jag brukar passa på att köra lite kristen allmänbildning med barnen. Funkar så där med sonen som verkar ha fötts till orubblig ateist och dottern tror mer på Tingeling än Jesus mirakel.

  • JoBa

    Jag önskar jag finge slippa juleländet, men jag vill inte vara släktens partypooper.

    Jag älskar att familjen samlas för att umgås. Jag älskar julmat, glögg, pepparkakor, knäck och allt annat gott, men jag avskyr hetsen kring jul. Jag avskyr julklappshysterin. Jag tycker genuint illa om alla käcka julsånger som spys ut genom högtalare överallt man går. Jag ogillar de religiösa inslagen man matas med hela tiden.

    Men - ungarna älskar julen och släkten samlas egentligen bara då - så jag får ta det onda med det goda och sikta in mig på korvarna och kolorna så går det mig bra i år också.

  • Lilje

    Jag firar att solen kommer tillbaks. :) dels för att man behöver lite extra ljus och glädje mittvinters, och för att jag har barn.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (tomt-gräns) skrev 2014-11-23 14:18:15 följande:

    Av samma skäl firar jag INTE jul. För mig är inte Jesus ett gulligt barn i en krubba utan Kungars Kung och Herrars Herre.


    För min del har jag svårt att se motsättningen i detta att det nyfödda barnet växte upp och blev den som dog för vår skull på korset.

    Att Gud blev människa för att visa sin kärlek till oss är för mig dock mer värt att fira än en Gud definierad som en avlägsen onåbar kung.
Svar på tråden Varför firar ni jul??