• apburen

    Singel vs sambo eller gift

    Tack alla ni som delar era bekymmer angående samboliv, andras ungar i förhållanden (sk bonusbarn vilket jag inte fattar att man kallar för bonus när de mest verkar vara en belastning för den nya partnern) ekonomiska fördelningar osv.

    Ni gör mig verkligen en tjänst och styrker mig i mitt beslut att säga nej till min kille som vill att vi ska flytta ihop!
    Det får nu vänta tills hans ungar flyttat hemifrån, dvs minst 7-8 år till.

    Jag kommer aldrig låta mig bli utnyttjad och tänker spara mina slantar i fred från gamar som vill utnyttja mig.
    Kommer heller aldrig att gifta mig och riskera mitt kapital vid en ev skilsmässa.

    Så fortsätt dela med er, ni kanske räddar fler från gamfällan!

    Tack!

  • Svar på tråden Singel vs sambo eller gift
  • lilly

    Det är inte alla som har problem med sina bonusbarn, de som uttrycker sig om det här är toppen av ett isberg av alla som har bonusbarn. Personligen är jag ett själv och har superbra kontakt med min bonuspappa. Gällande att spara sina pengar vid skilsmässa så finns det papper att skriva om allt. Men alla är olika-själv väntar jag på den dagen jag och min pojkvän flyttar ihop- tycker att ett sammanboende underlättar mycket (i vart fall om man har barn). Men det kanske bara är jag. Så länge du är lycklig med din tillvaro så :)

  • Miss P

    Hejsan TS... Låter inte riktigt roligt att du ser det på det sättet... För det låter som om att om 7-8 år ska du få njuta av att vara lycklig och bara få ha din kille för dig själv... Kanske bättre att du går vidare då och träffar dig en kille/man som inte har barn som kan komma emellan er. Själv skaffa dig en familj och få njuta av det. Men kom ihåg att du kan aldrig veta om det är du och han för alltid... För man kan aldrig lova någon evig kärlek.

  • sextiotalist

    Att vara särbo tror jag är ett bra förslag. En del är inte så bekväma att kasta sig in i ett färdig familj.
    Min sambo var väl medveten om detta, han har själv separerade föräldrar (inga problem med sina föräldrars nya)
    Så hans inställning inför vi flyttade ihop var "hans barn, hans ansvar både ekonomiskt och det andra som hör till"
    Gifta mig kommer jag inte göra, just av de orsaker som du anger, ekonomi, det hade varit för mycket papper att skriva. 

  • Miss P
    sextiotalist skrev 2014-11-23 13:52:52 följande:

    Att vara särbo tror jag är ett bra förslag. En del är inte så bekväma att kasta sig in i ett färdig familj.
    Min sambo var väl medveten om detta, han har själv separerade föräldrar (inga problem med sina föräldrars nya)
    Så hans inställning inför vi flyttade ihop var "hans barn, hans ansvar både ekonomiskt och det andra som hör till"
    Gifta mig kommer jag inte göra, just av de orsaker som du anger, ekonomi, det hade varit för mycket papper att skriva. 


    Bara att skriva ett äktenskapsförord... Inte så jobbigt :)...
  • sextiotalist
    Miss P skrev 2014-11-23 14:02:10 följande:
    Bara att skriva ett äktenskapsförord... Inte så jobbigt :)...
    Men varför skriva en massa papper när vi istället kan leva som nu, utan ett enda papper. Nej, jag är inte intresserad av att gifta mig, finns ingen anledning till detta. Jag behöver inte det dokumentet, vi har klarat av att leva ihop i 20 år utan att behöva gifta oss, så varför ändra ett vinnande koncept ;)
  • sextiotalist
    Miss P skrev 2014-11-23 14:02:10 följande:
    Bara att skriva ett äktenskapsförord... Inte så jobbigt :)...
    Och i och med att det finns särkullebarn, så försvann den enda fördelen, att jag skulle få sitta kvar i orubbat bo om han skulle gå bort, eftersom de barnen alltid har rätt att få ut sin laglott hur gifta vi än skulle vara.
    Har man bara gemensamma barn så finns det absolut många juridiska fördelar, men de finns inte i mitt fall
  • apburen
    Miss P skrev 2014-11-23 13:44:05 följande:

    Hejsan TS... Låter inte riktigt roligt att du ser det på det sättet... För det låter som om att om 7-8 år ska du få njuta av att vara lycklig och bara få ha din kille för dig själv... Kanske bättre att du går vidare då och träffar dig en kille/man som inte har barn som kan komma emellan er. Själv skaffa dig en familj och få njuta av det. Men kom ihåg att du kan aldrig veta om det är du och han för alltid... För man kan aldrig lova någon evig kärlek.


    Nej mest troligt är att vi inte är ihop om 7-8 år. Men oavsett blir det inget samboskap innan hans barn är utflugna.
    Det visar sig.
    Har inget mot singellivet heller, jag gillar att rå mig själv.
  • apburen
    lilly skrev 2014-11-23 12:22:02 följande:

    Det är inte alla som har problem med sina bonusbarn, de som uttrycker sig om det här är toppen av ett isberg av alla som har bonusbarn. Personligen är jag ett själv och har superbra kontakt med min bonuspappa. Gällande att spara sina pengar vid skilsmässa så finns det papper att skriva om allt. Men alla är olika-själv väntar jag på den dagen jag och min pojkvän flyttar ihop- tycker att ett sammanboende underlättar mycket (i vart fall om man har barn). Men det kanske bara är jag. Så länge du är lycklig med din tillvaro så :)


    De flesta tycker att det är jobbigt med bonusbarn, de vill bara inte erkänna det.
    Så är det i alla fall hos dem jag känner.
  • apburen
    lilly skrev 2014-11-23 13:48:27 följande:

    Vad har du emot killens barn? Hur gamla är dem?


    Har inget emot dem egentligen men vill inte riskera bli indragen i någon ekonomisk problematik angående deras försörjning.
    De är i tonåren.
  • apburen
    sextiotalist skrev 2014-11-23 13:52:52 följande:

    Att vara särbo tror jag är ett bra förslag. En del är inte så bekväma att kasta sig in i ett färdig familj.
    Min sambo var väl medveten om detta, han har själv separerade föräldrar (inga problem med sina föräldrars nya)
    Så hans inställning inför vi flyttade ihop var "hans barn, hans ansvar både ekonomiskt och det andra som hör till"
    Gifta mig kommer jag inte göra, just av de orsaker som du anger, ekonomi, det hade varit för mycket papper att skriva. 


    Vi tänker rätt lika märker jag!
    Särbo passar mig utmärkt, det är min kille som vill flytta ihop.
  • apburen
    Miss P skrev 2014-11-23 14:02:10 följande:
    Bara att skriva ett äktenskapsförord... Inte så jobbigt :)...
    Fast de kan göra sitt bästa att utnyttja mig under äktensapets gång, inget jag är intresserad av.
    Mina pengar har jag jobbat ihop med mitt eget svett och kommer inte gå till något bidrag till någon annans ungar. Aldrig.
  • lilly

    Fast du är ändå inte försörjningsskyldig mot hans barn. I alla fall inte så länge ni inte gifter er och den riktiga föräldern betalar underhållsbidrag.


    apburen skrev 2014-11-23 16:35:45 följande:

    Har inget emot dem egentligen men vill inte riskera bli indragen i någon ekonomisk problematik angående deras försörjning.

    De är i tonåren.


  • apburen
    lilly skrev 2014-11-23 17:16:44 följande:

    Fast du är ändå inte försörjningsskyldig mot hans barn. I alla fall inte så länge ni inte gifter er och den riktiga föräldern betalar underhållsbidrag.


    Nej det må så vara men det blir nog lätt så ändå.
    Jag har kapital, jag tjänar bra och jobbar hårt för pengarna.
    Vill inte bidra till barn som inte är mina, inte på något sätt.

    Kommer inte riskera något och bor kvar hos mig själv.
Svar på tråden Singel vs sambo eller gift