• winnethepooh

    Vill du äta GMO?

    Vill du äta genetiskt modifierade grödor som GMO-majs och GMO-soja?

    Vissa väljer bort dessa, ofta pâ grund av de relativt starkare pesticider som används vid odlandet av GMO-grödor. Dessa pesticider har generellt en negativ effekt pâ miljön runt omkring där grödorna odlas och har även därför visats orsaka hälsoproblem för de människor som bor i området. Anomalier och hälsoproblem har även rapporterats hos djur som äter GMO-soja.

    Vad tycker du om detta? Vill du köpa dessa produkter att själv servera hemma ât dig och din familj? Motivera gärna din röst och skriv i trâden varför du vill eller inte vill äta GMO-grödor.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du äta GMO?
  • Iarwain

    Från vad du skriver här och i tråden om vaccin, verkar det som om det snarare är pesticiderna du vänder dig mot.

    Vi har i årtusenden påverkat grödors och boskaps gener. Det har gjorts genom det som kallas förädling.
    Förädling är, som jag ser det, det som kallas, GMO i grövre form.

    Är det inte bättre om vi förändrar de gener vi vill, istället för att få en väldig massa andra "på köpet".
    Men vi har tidigare modifierat på ett, mycket grövre, sätt än vad GMO gör, utan att få denna uppståndelse som råder nu.

    Nu menar jag inte att detta med GMO är oproblematiskt.
    Man måste ansvarsfullt se till kortsiktiga och långsiktiga sidoeffekter av det som modifieras, med detta gäller även det som kallas förädling.
    Vi måste väga förmågan att rädda folk från svält mot att kanske slå ut vissa arter. Vi måste väga förmågan att få fram effektiv odling mot att kortsiktigt bli tvungna att tillföra pesticider.

    Kort sagt är detta långt från en svart/vit fråga och ta avstånd från GMO som helhet är rent ut sagt korkat.

  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-23 13:47:44 följande:

    Från vad du skriver här och i tråden om vaccin, verkar det som om det snarare är pesticiderna du vänder dig mot.

    Vi har i årtusenden påverkat grödors och boskaps gener. Det har gjorts genom det som kallas förädling.
    Förädling är, som jag ser det, det som kallas, GMO i grövre form.

    Är det inte bättre om vi förändrar de gener vi vill, istället för att få en väldig massa andra "på köpet".
    Men vi har tidigare modifierat på ett, mycket grövre, sätt än vad GMO gör, utan att få denna uppståndelse som råder nu.

    Nu menar jag inte att detta med GMO är oproblematiskt.
    Man måste ansvarsfullt se till kortsiktiga och långsiktiga sidoeffekter av det som modifieras, med detta gäller även det som kallas förädling.
    Vi måste väga förmågan att rädda folk från svält mot att kanske slå ut vissa arter. Vi måste väga förmågan att få fram effektiv odling mot att kortsiktigt bli tvungna att tillföra pesticider.

    Kort sagt är detta långt från en svart/vit fråga och ta avstånd från GMO som helhet är rent ut sagt korkat.


    Personligen anser jag absolut att det problematiska med GMO-grödor i dagsläget är de starka pesticider som används och inte det faktum att grödorna är genetiskt modifierade i sig. Utan de starka pesticiderna verkar GMO-grödor inte vara sâ intressanta för bönderna. Enligt all information jag har kunnat hitta sâ inträder den stora ekonomiska lönsamheten dâ man kan använda mycket starkare pesticider än med de icke-modifierade grödorna (som inte skulle klara av dessa starka pesticider). Därför odlas och säljs GMO-soja billigare och ges i högre grad som mat till t ex slaktdjur i EU än icke-modifierad soja.
  • Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-23 13:57:32 följande:
    Personligen anser jag absolut att det problematiska med GMO-grödor i dagsläget är de starka pesticider som används och inte det faktum att grödorna är genetiskt modifierade i sig. Utan de starka pesticiderna verkar GMO-grödor inte vara sâ intressanta för bönderna. Enligt all information jag har kunnat hitta sâ inträder den stora ekonomiska lönsamheten dâ man kan använda mycket starkare pesticider än med de icke-modifierade grödorna (som inte skulle klara av dessa starka pesticider). Därför odlas och säljs GMO-soja billigare och ges i högre grad som mat till t ex slaktdjur i EU än icke-modifierad soja.
    De modifierade grödorna som man drar nytta av genom starkare pesticider anser jag också vara ett problem.
    Förhoppningsvis är detta ett mellansteg till något som är mer hållbart på längre sikt.

    Att för denna saks skull dra all GMO över samma kam blir tokigt och riskerar att förstöra framtiden för många svältande runt om jorden.
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-23 14:04:37 följande:
    De modifierade grödorna som man drar nytta av genom starkare pesticider anser jag också vara ett problem.
    Förhoppningsvis är detta ett mellansteg till något som är mer hållbart på längre sikt.

    Att för denna saks skull dra all GMO över samma kam blir tokigt och riskerar att förstöra framtiden för många svältande runt om jorden.
    Men finns exempel pâ genetiskt modifierade grödor som inte är modifierade bland annat just för att bli mer resistenta mot pesticider? Detta är ju presenterat som den stora fördelen med GMO-grödor. Utan dessa starka pesticider har jordbruket inget intresse av GMO vad jag förstått. 
  • Aniiee
    winnethepooh skrev 2014-11-23 14:13:38 följande:
    Men finns exempel pâ genetiskt modifierade grödor som inte är modifierade bland annat just för att bli mer resistenta mot pesticider? Detta är ju presenterat som den stora fördelen med GMO-grödor. Utan dessa starka pesticider har jordbruket inget intresse av GMO vad jag förstått. 
    Du tittar förmodligen för snävt. På rak arm kan jag ju nämna gmo-rissorten som togs fram för att minska vattenåtgången. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Jag anser mig vara väl insatt i det och jag konsumerar gärna GMO. Men jag vet också att majoriteten av GMO inte används till mänsklig konsumtion.


    winnethepooh skrev 2014-11-23 14:13:38 följande:
    Men finns exempel pâ genetiskt modifierade grödor som inte är modifierade bland annat just för att bli mer resistenta mot pesticider? Detta är ju presenterat som den stora fördelen med GMO-grödor. Utan dessa starka pesticider har jordbruket inget intresse av GMO vad jag förstått. 

    Det finns åtskilliga exempel där resistens mot bekämpningsmedel inte är den primära funktionen:


    BT-corn är ett exempel där man gör majs resistent mot en viss bakteriesort. Vilket alltså kan minska användandet av insekticider.
    Golden Rice, som är a-vitaminberikad.
    Tomater som håller längre.
    Soja som är modifierad för att ge en större produktion av oljesyra.
    Virusresistent squash.

    Listan fortsätter.
    Att det primära syftet skulle vara att uppnå resistens mot pesticider och insekticider är inte sant. Det är ett av syftena för att genmanipulera diverse grödor, inte det enda.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 14:45:27 följande:

    Jag anser mig vara väl insatt i det och jag konsumerar gärna GMO. Men jag vet också att majoriteten av GMO inte används till mänsklig konsumtion.


    Det finns åtskilliga exempel där resistens mot bekämpningsmedel inte är den primära funktionen:


    BT-corn är ett exempel där man gör majs resistent mot en viss bakteriesort. Vilket alltså kan minska användandet av insekticider.
    Golden Rice, som är a-vitaminberikad.
    Tomater som håller längre.
    Soja som är modifierad för att ge en större produktion av oljesyra.
    Virusresistent squash.

    Listan fortsätter.
    Att det primära syftet skulle vara att uppnå resistens mot pesticider och insekticider är inte sant. Det är ett av syftena för att genmanipulera diverse grödor, inte det enda.


    Pesticider ska det stå där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Jag borde sluta citera från minnet när jag är förkyld, det blir bara fel. BT-corn är inte, som jag skrev ovan, resistent mot en bakterie utan använder protein som bakterien producerar för att avdöda fjärilslarver. Detta har man använt i BT-corn för att få ha majsen ifred från nämnda larver.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • winnethepooh
    Aniiee skrev 2014-11-23 14:25:19 följande:
    Du tittar förmodligen för snävt. På rak arm kan jag ju nämna gmo-rissorten som togs fram för att minska vattenåtgången. 
    Antar att du talar om "Golden Rice"? Den verkar ju kräva färre pesticider än modifierad majs och soja i allmänhet gör men samtidigt verkar det som om det inte gjorts sâ mânga tester av den ännu och det râder dessutom en hel del kontrovers om den i Asien (och pâ andra ställen). Mânga protesterar sâ det är inte bara "golden".

    Jag tror hursomhelst att det i dagsläget finns fâ GMO-grödor som inte är riktiga miljöförstörare och dessutom väldigt tvivelaktiga ur hälsosynpunkt. Men det kanske förhoppningsvis kan ändras i framtiden. Tyvärr är en annan fara att biodiversiteten påverkas negativt.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 14:45:27 följande:

    Jag anser mig vara väl insatt i det och jag konsumerar gärna GMO. Men jag vet också att majoriteten av GMO inte används till mänsklig konsumtion.


    Det finns åtskilliga exempel där resistens mot bekämpningsmedel inte är den primära funktionen:


    BT-corn är ett exempel där man gör majs resistent mot en viss bakteriesort. Vilket alltså kan minska användandet av insekticider.
    Golden Rice, som är a-vitaminberikad.
    Tomater som håller längre.
    Soja som är modifierad för att ge en större produktion av oljesyra.
    Virusresistent squash.

    Listan fortsätter.
    Att det primära syftet skulle vara att uppnå resistens mot pesticider och insekticider är inte sant. Det är ett av syftena för att genmanipulera diverse grödor, inte det enda.


    Även om det finns andra syften sâ verkar GMO-jordbruket sällan vara villiga att ge upp denna höga pesticidanvänding dâ grödan ju dâ skulle bli mindre lönsam. Sâ miljö- och hälsoproblemen kvarstår sâ vitt jag kan se.

    Angående BT corn, det verkar inte vara sâ enkelt. Hittade en artikel om hur även med denna typ av "inbyggda" pesticid sâ blir grödan mer och mer resistent och till slut behövs ändâ andra starka pesticider läggas till. 

    With Bt corn, the use of such insecticides was supposed to be curbed, but now, just 10 years later, the pests are already developing resistance to the GM corn and other serious consequences are also being uncovered.

    I denna artikel talar de även om riskerna med att äta denna majs. I USA finns ju ingen GMO-märkning av produkter, trots att det var ett av Obamas vallöften att all genmodifierad mat skulle märkas sâ att konsumenterna kan veta vad det äter och fâ chansen att välja:


    This failure of Bt corn could be the most serious threat ever to a genetically modified crop in the US, with billions of dollars at stake, because not only is Bt corn producing resistant "super-pests," researchers have also found that the Bt toxin can indeed wreak havoc on human health. 


    Monsanto and the EPA swore that the GM corn would only harm insects. The Bt toxin produced inside the plant would be completely destroyed in the human digestive system and would not have any impact at all on consumers, they claimed. But, once again, Monsanto?s claims turned out to be false. In 2011, doctors at Sherbrooke University Hospital in Quebec found Bt-toxin in the blood of:8


    93 percent of pregnant women tested 
    80 percent of umbilical blood in their babies 
    67 percent of non-pregnant women 

    The study authors speculated that the Bt toxin was likely consumed in the normal diet of the Canadian middle class?which makes sense when you consider that GM corn is present in the vast majority of all processed foods and drinks in the form of high fructose corn syrup, corn oil and other corn products. They also suggested that the toxin may have come from eating meat from animals fed Bt corn, which most livestock raised in confined animal feeding operations (CAFOs) are. 


    These shocking results also raise the frightening possibility that eating Bt corn might actually turn your intestinal flora into a sort of "living pesticide factory", essentially manufacturing Bt toxin from within your digestive system on a continuing basis through the transference of the Bt-producing gene to your gut bacteria.



    Här är länken:

    articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/09/10/monsanto-bt-corn.aspx

    Visst, jag kan inte svära pâ att denna artikel är perfekt men jag skulle inte tvivla pâ att det åtminstone ligger en del sanning bakom den dâ detta är ett typiskt scenario för genmodifierade grödor, "ogräset" anpassar sig alltid och därför behövs starkare och starkare pesticider. Det är ungefär som med människor som tar antibiotika för ofta, bakterierna anpassar sig och blir resistenta.
Svar på tråden Vill du äta GMO?