• Maddi

    Vad är det för skillnad mellan overall och höstkläder lager på lager?

    Lika svårt varje år med vinterkläder. Jag har en billig extraoverall köpt på ullared för 70 kr i somras. 

    Vi bor i hälsingland och det kan bli runt 20-25 minusgrader som kallast. Nu är det 0 grader hela dagen och jag väljer då extraoverallen, under den en t-shirt och tunna leggings, vilket kan göra barnet mer rörligt. 

    Om jag istället hade valt tjockare kläder, fleece, skalbyxor och höstjacka. Alternativt fodrat galonställ istället för höstjacka o skalbyxor, blir det ju mer orörligt och klumpigt.

    Sen pratar många om "vad ska dom ha på sig när det är 15-20 minus?". Då blir det istället ullkläder, fleece och overallen (isbjörn of sweden). Dessutom vänjer man sig vid kyla ju längre in i vintern man kommer. Det känns ju inte lika kallt med -2 i början av vintern som det gör mot slutet.  

    Hur resonerar ni och varför? 

  • Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan overall och höstkläder lager på lager?
  • Harmagedon

    Mina barn är varma av sig så de blir inte kalla så länge de inte är blöta. Kör ull närmast kroppen så fort det blir kallt o slaskig. Utanpå har de skalkläder med en ullkofta som mellanlager. Vi har fleecefodrad galon för de riktigt leriga dagarna. Dagisgården förvandlas till ett lerhaltig i perioder. Men det brukar vara värst på våren. De är stora och starka mina ungar och väldigt aktiva så de verkar inte ha något problem med rörligheten. Overallen vill jag spara på till den riktiga vintern med minusgrader och snö.

  • whitestar

    Jag brukade också köra en billig overall från ÖB på höstkanten när det började bli kyligare men ingen snö än. Sen den bättre o dyrare då snön o kylan kom. Nu använder han täckisar o jacka, haft ett par täckisar från ÖB åt han, men blev tvungen köpa nytt i veckan då dom vart sönderslitna fort. Det negativa med att ha bart på backen men ändå kallt:( köpte nya från intersport o hoppas på att snön kommer s nart!

Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan overall och höstkläder lager på lager?