• Anonym (F)
    Äldre 23 Nov 14:05
    5002 visningar
    14 svar
    14
    5002

    Finns det någon sport där kvinnor är bättre än män?

    I en diskussion med ett par feminister kom jag på att jag inte kunde nämna en enda vettig sport där kvinnor är bättre än män.

    Existerar det överhuvudtaget?

  • Svar på tråden Finns det någon sport där kvinnor är bättre än män?
  • Anonym (RUN)
    Äldre 23 Nov 14:08
    #1

    Hmm du får googla på det här för verifiering men har inte kvinnor lite bättre förutsättningar inom ultralöpning?

  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:10
    #2
    Anonym (RUN) skrev 2014-11-23 14:08:11 följande:

    Hmm du får googla på det här för verifiering men har inte kvinnor lite bättre förutsättningar inom ultralöpning?


    Det skiljer sig nästan 30 sekunder mellan manligt och kvinnligt banrekord.
  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:13
    #3

    Kan tänka mig någon koncentrationssport möjligen. Typ curling eller skytte. Men det är fortfarande ytterst tveksamt.

  • Anonym (***)
    Äldre 23 Nov 14:13
    #4

    Menar du generellt eller på individnivå?

  • sextio­talist
    Äldre 23 Nov 14:17
    #5

    Ridsport är ju idag en tävling där män och kvinnor tävlar tillsammans.
    Jag kan även tänka mig att simhopp är en sport där man kan tävla på samma villkor, i viss mån gymnastik (men då kanske man får ändra lite i programmen eftersom de ser lite olika ut skulle jag tro)
    Alla former av skytte är nog också något som inte är könsbundet, curling, eftersom det är mer teknik än styrka.

  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:17
    #6
    Anonym (***) skrev 2014-11-23 14:13:46 följande:

    Menar du generellt eller på individnivå?


    En sport där kvinnor är bättre, tänk själv!
  • Äldre 23 Nov 14:19
    #7

    carsar.wordpress.com/2010/01/28/skytte-en-jamlik-sport/


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:20
    #8

    Rymisk gymnastik kan jag tänka mig eftersom det i stort sett bara finns tjejer där. Hade killar börjat utöva sporterna skulle de vara överlägsna där med.

  • Äldre 23 Nov 14:21
    #9

    Ju längre löptävling desto mindre skillnad mellan könen. Om skillnaden per 100 m är 0,7 s så kommr skillnaden i tänkt i 100m på ett maratonlopp bli betydligt mindre. Dock kommer nte kvinnor ikapp än oavsett längd eftersom kvinnor har en annan kroppskonstruktion.

    Jag gissar att rena koncentrationssporter har väldigt liten skillnad men det förutsätter ju också att både män och kvinnorutövar sporten för att underlaget till undersökningen ska bli rättvist.

    Tycker det är en jäkligt larvig diskussion överlag. Om man inte kan tänka och kritisera feminsim i andra banor är man rätt omedveten om nutiden och historien.


    Anonym (RUN) skrev 2014-11-23 14:08:11 följande:

    Hmm du får googla på det här för verifiering men har inte kvinnor lite bättre förutsättningar inom ultralöpning?


  • Äldre 23 Nov 14:25
    #10
    sextiotalist skrev 2014-11-23 14:17:25 följande:

    Ridsport är ju idag en tävling där män och kvinnor tävlar tillsammans.
    Jag kan även tänka mig att simhopp är en sport där man kan tävla på samma villkor, i viss mån gymnastik (men då kanske man får ändra lite i programmen eftersom de ser lite olika ut skulle jag tro)
    Alla former av skytte är nog också något som inte är könsbundet, curling, eftersom det är mer teknik än styrka.


    Det är en vanlig missuppfattning att styrkan inte har någon betydelse i curling. Flera av de bästa kvinnorna inom svensk curling har ju sagt i samband med att har vart expertkommentatorer i t.ex. OS att de inte skulle ha en chans mot herrlagen pga skillnaden i styrka.
    Mer styrka gör att herrarna kan sopa hårdare och göra hårdare utslagningar, vilket ger större frihet och möjlighet i taktiken.
    Come with me if you want to be awsome!
  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:27
    #11
    Ann Cistrus skrev 2014-11-23 14:19:30 följande:

    carsar.wordpress.com/2010/01/28/skytte-en-jamlik-sport/


    I skytte är kvinnor inte bättre, män är generellt bättre, även om det är jämn potential. Beror även på vilken skyttegren. I pistol och stående skytte är män överlägsna. I liggande skytte med stöd (barn och ungdomsskytte) både villkoren vara rätt lika.
  • Anonym (RUN)
    Äldre 23 Nov 14:29
    #12
  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:32
    #13
    Anonym (RUN) skrev 2014-11-23 14:29:37 följande:

    m.runnersworld.com/trail-running-training/why-women-rule


    Det är fortfarande män som är bättre och håller rekord i sporten. Det är bra stor skillnad mellan tiderna.
  • Anonym (F) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 14:35
    #14

    Damlandslaget som förlorade mot AIK:s pojklag visar ju lite hur stor skillnad det är.

    www.fotbollskanalen.se/dam/tv-damlandslaget-forlorade-mot-aiks-pojklag/

Svar på tråden Finns det någon sport där kvinnor är bättre än män?