• Anonym (Eggstra)

    Äggdonation, varför ställer man upp på det?

    Läser rätt ofta om äggdonationer här på fl och det är ju bra att det finns som alternativ om man inte själv kan producera ägg.

    Frågan är bara VARFÖR i himmelens namn någon vill donera!
    Det är sprutor som ska tas, utredningar, plågsamma äggplock... till en fjuttig ersättning på ett par tusenlappar. Varför utsätter man sig för det?

    Någon här som gjort det som kan förklara?
    Jag skulle då aldrig göra det.

    Att män ställer upp som spermadonatorer är bra mycket lättare att förstå, de får dra en höger och sedan är det klart.

  • Svar på tråden Äggdonation, varför ställer man upp på det?
  • Anonym (Ger gärna)

    Jag hade gärna gjort det, men anses för gammal i dessa sammanhang. Jag har en närstående som går igenom helvete just nu och jag hade gjort allt för att hjälpa dem. Att donera ägg är det lilla minsta.

  • Anonym (H)

    För att man vill ge någon möjligheten att få bli förälder förstås

  • Anonym (L)

    Jag har faktiskt funderat på att göra det, men jag tycker ersättningen är lite väl låg för besväret, precis som du säger. Å andra sidan gillar jag tanken på att föra mina gener vidare trots att jag inte vill ha barn själv och samtidigt hjälpa någon som är ofrivilligt barnlös.

  • PrinsessanLeia

    Jo jag har funderat på det eftersom jag insett att det är väldigt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös. Nu fyller jag snart 36 och anses för gammal i mitt landsting trots att jag är långt ifrån gammal. Smärta är jag inte rädd för.

  • Jag är bara jag

    Ersättningen är så pass låg för att det inte ska bli affärer av det. De ska donera mer av empatiska skäl än av pengabegär.

  • Anonym (Eggstra)

    Tack för era svar!
    Det verkar som att ni är beredda att offra mer än jag är, att plåga mig själv för någon okänd människa skulle jag inte göra.
    Tycker inte att det är egoistiskt, tycker ni det?

    Är också för gammal för att bli donator men hade som sagt inte blivit det oavsett.
    Det förvånar mig mycket att någon ställer upp för så liten ersättning.

    Det verkar finnas hopp för mänskligheten trots allt!

  • Anonym (H)
    Anonym (Eggstra) skrev 2014-11-23 16:24:26 följande:

    Tack för era svar!
    Det verkar som att ni är beredda att offra mer än jag är, att plåga mig själv för någon okänd människa skulle jag inte göra.
    Tycker inte att det är egoistiskt, tycker ni det?

    Är också för gammal för att bli donator men hade som sagt inte blivit det oavsett.
    Det förvånar mig mycket att någon ställer upp för så liten ersättning.

    Det verkar finnas hopp för mänskligheten trots allt!


    Nej, varför skulle det vara egoistiskt? Man får ju välja själv, vill man inte så slipper man. 
  • Nyfiken gul

    tja... om det ska bli några ägg att FÅ måste det finnas folk som vill GE också... 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Houdini

    I Skåne får man väl tiotusen har jag för mig.

    Om jag inte var för gammal skulle jag lätt kunna tänka mig att göra det.

    Förutom att mina ägg inte var något att ha, jag har för många sjukdomar.

    Feel good faktorn är för mig tillräcklig att veta att jag hjälpt någon att få ett efterlängtat barn.

  • Anonym (Eggstra)
    Anonym (H) skrev 2014-11-23 16:27:52 följande:
    Nej, varför skulle det vara egoistiskt? Man får ju välja själv, vill man inte så slipper man. 
    Undrade bara hur ni som skulle kunna tänka er att göra det tycker om oss som är tvärtom. Glad
    Nyfiken gul skrev 2014-11-23 16:31:32 följande:

    tja... om det ska bli några ägg att FÅ måste det finnas folk som vill GE också... 


    Givetvis, det fattar jag också.
    Houdini skrev 2014-11-23 16:33:32 följande:

    I Skåne får man väl tiotusen har jag för mig.

    Om jag inte var för gammal skulle jag lätt kunna tänka mig att göra det.

    Förutom att mina ägg inte var något att ha, jag har för många sjukdomar.

    Feel good faktorn är för mig tillräcklig att veta att jag hjälpt någon att få ett efterlängtat barn.


    Ok, läste siffror runt 4000 men det är kanske olika var man befinner sig i landet.
    Du skulle tycka det var värt all smärta och allt obehag?

    Dessutom kanske det står en främling vid din dörr 18 år senare... inget jag heller skulle vilja uppleva.

Svar på tråden Äggdonation, varför ställer man upp på det?