• maratonic

    Löpning med barn i bärsele?

    Hej!
    Vi är ett par inbitna löpare som ska ha barn och vi vill fortsätta som vi gör i den mån det är möjligt. Hemma kommer vi så klart att använda en joggingvagn men när vi reser gillar vi att upptäcka stan genom att jogga. Det är ju opraktiskt att jogga med vagn inne i stan så vi undrar om någon har erfarenhet av att jogga med barnet i bärselse? 

  • Svar på tråden Löpning med barn i bärsele?
  • Aniiee

    Låter upplagt för Shaken Baby Syndrome. Och det vill ni inte utsätta barnet för, det är jag säker på.

  • sportpappa

    När barnet är väldigt litet så kommer det inte på fråga. Barnet kan inte hålla upp huvudet och när det sen kan bara stödja huvudet själv så orkar det ändå inte hålla det uppe för en löptur. Huvudet kommer åka omkring åt alla håll vilket kan leda till shaken baby syndrome.

    Jag har haft vår son i bärsjal, bärsele och ett par olika bärryggsäckar. Löpning är inte att tänka på med någon av dem. Bärryggsäckarna är däremot perfekta för vandring och raska promenader. Sonen somnar gott i dem.

    Så skaffa en vagn när ni utforskar städer. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt att springa med löpvagn även i stadsmiljö. Stora hjul gör att den sväljer trottoarkanter och ojämnheter.

    Att skaffa barn är inte helt praktiskt och det är en hel del ändringar som man måste göra för att allt ska fungera.

  • sportpappa

    Av nyfikenhet så har jag sökt efter produkter för att springa med barn på ryggen, men har gått helt bet.
    Den mest passande produkten är ERGObaby Performance, men den är ändå inte gjord för löpning.

    Jag har för mig att jag såg någon multisportare för några år sedan som tränade löpning med barn på ryggen, men kan inte hitta det igen. Det var inte ett helt uppskattat påhitt av läsarna på grund av att barnets huvud åkte åt alla håll och kanter.

  • maratonic

    Ok, tack för era kloka synpunkter!
    Vi skippar nog att jogga med sele då, det verkar inte vara en hit... En variant vi nog kommer testa är att hyra en cykel, en av oss cyklar med barnet medan den andra springer och så byts vi av emellanåt.  

Svar på tråden Löpning med barn i bärsele?