• Anonym (Kaktus)

    "Vi får se om jag kommer tillbaka!"

    För två veckor sen flyttade min sambo till en kompis efter 15+ års samboskap. Det var egentligen inget speciellt som hände innan och absolut inget som borde ha blivit så stort som han gjorde det. Hur som helst så drog han med orden att han vill ha skilsmässa och med ett "Vi får se om jag kommer tillbaka!" Sen dess har jag inte hört av honom trots att han lämnade mig med hus, sjuka djur och annat. Jag har kontaktat honom några gånger, främst om sjuka djuren, men det blir för det mesta bråk för att han börjar skrika och gapa om minsta lilla.

    Han säger att bortsett från att jag är en så hemsk människa så behöver han tid att tänka och han vet inte hur lång tid det kommer att ta. Det kan vara en vecka eller ett halvår och medans tycker han att jag ska vänta i limbo. Jag blir mer och mer förbannad över det och snart är det jag som säger att han inte behöver komma tillbaka nånsin mer. För är det inte hemskt fult att bara dra och säga att han behöver obestämd tid på sig att bestämma om vi ska fortsätta tillsammans?

    Jag antar att min fråga är om det är fult och egocentriskt av honom att bara dra och säga att han ska ha obestämd tid på sig att bestämma sig eller om det är fullt normalt att göra så?

  • Svar på tråden "Vi får se om jag kommer tillbaka!"
  • Anonym (Kaktus)

    Vad är era åsikter? Var inte blyga!

  • Kriya

    Vad är det för kompis han flyttat till? Någon ni brukar umgås med tillsammans?

  • kanalltidblibättre

    Vad tycker du? Det är väl bara att meddela att det är slut. Som du skriver låter det ju som det och dessutom inte ok beteende.

  • Anonym (village wisdom)

    Jag hade krävt familjerådgivning på stubben, så får en neutral part avgöra om du är så hemsk så man inte ens kan stanna kvar och gräla med dig, eller vem det är som inte kan lyssna på vem här.

    Han har uppenbarligen upplevt er relation annorlunda än du eftersom han flyr fältet på detta vis, men det kanske ändå är bätte så här än om han t ex hade fått nog så pass att han annars hade börjat slå dig.

    Oavsett hur det slutar så tror jag att ni hade varit hjälpta av att en tredje person hör er, så att ni kan bryta när någon spårar ur, och båda får lägga fram sin tanke om vad det är som har gått fel.

    Sen fattar jag inte hur han kan hota med skilsmässa när ni inte är gifta, men jag antar att du kanske menade separation?

  • Anonym (Kaktus)
    Kriya skrev 2014-11-23 18:40:36 följande:
    Vad är det för kompis han flyttat till? Någon ni brukar umgås med tillsammans?
    Det är hans bästa kompis men som vi umgås med tillsammans i 99% av fallen. Han har även berättat allt för denna kompis, biktat allt till honom, så om vi skulle fortsätta tillsammans så blir det ju väldigt jobbigt för mig att umgås med kompisen sen.

    Vad jag tycker är att det inte är okej att göra så men jag ville se om jag är ensam om det. Han säger alltid att jag är så konstig och tänker fel om allt så jag vet inte om jag har rätt i att tycka att man inte bara drar på obestämd tid med hotet om att man tänker skilja sig. Därför vill jag veta om ni andra tycker att det han gör är normalt eller oacceptabelt beteende. Jag litar inte på mina egna tankar och känslor runt det hela.
  • Ganyca
    Anonym (village wisdom) skrev 2014-11-23 18:45:55 följande:

    Jag hade krävt familjerådgivning på stubben, så får en neutral part avgöra om du är så hemsk så man inte ens kan stanna kvar och gräla med dig, eller vem det är som inte kan lyssna på vem här.

    Han har uppenbarligen upplevt er relation annorlunda än du eftersom han flyr fältet på detta vis, men det kanske ändå är bätte så här än om han t ex hade fått nog så pass att han annars hade börjat slå dig.

    Oavsett hur det slutar så tror jag att ni hade varit hjälpta av att en tredje person hör er, så att ni kan bryta när någon spårar ur, och båda får lägga fram sin tanke om vad det är som har gått fel.

    Sen fattar jag inte hur han kan hota med skilsmässa när ni inte är gifta, men jag antar att du kanske menade separation?


    Haha, herregud, vad är det för fel på dig?
  • Anonym (Kaktus)
    Anonym (village wisdom) skrev 2014-11-23 18:45:55 följande:
    Jag hade krävt familjerådgivning på stubben, så får en neutral part avgöra om du är så hemsk så man inte ens kan stanna kvar och gräla med dig, eller vem det är som inte kan lyssna på vem här.

    Han har uppenbarligen upplevt er relation annorlunda än du eftersom han flyr fältet på detta vis, men det kanske ändå är bätte så här än om han t ex hade fått nog så pass att han annars hade börjat slå dig.

    Oavsett hur det slutar så tror jag att ni hade varit hjälpta av att en tredje person hör er, så att ni kan bryta när någon spårar ur, och båda får lägga fram sin tanke om vad det är som har gått fel.

    Sen fattar jag inte hur han kan hota med skilsmässa när ni inte är gifta, men jag antar att du kanske menade separation?
    Det är inte första gången han flyr fältet och flyttar ut. Han har gjort det många gånger förut men alltid kommit tillbaka till slut. Den här gången är jag så förbannad över sättet att jag kanske inte låter honom komma tillbaka.

    Jag är faktiskt bra på att diskutera men han kan inte det för fem öre. Han blir galen så fort jag "säger emot honom" och börjar skrika. Ett av hans stora klagomål är att jag aldrig håller med honom tycker han. När jag försöker säga att det kanske är han som aldrig håller med mig så blir han vansinnig men vad då? Kan man inte vända på steken och anse att han aldrig håller med mig?

    Jag är en sån som försöker diskutera fram en lösning och kompromiss om saker vi inte är ense om men det går verkligen inte att göra det med honom för han börjar skrika och komma med personangrepp direkt så fort jag inte håller med honom. Det går verkligen inte att föra en diskussion med honom om man inte håller med honom om allt.
  • Ganyca
    Anonym (Kaktus) skrev 2014-11-23 18:48:17 följande:
    Det är hans bästa kompis men som vi umgås med tillsammans i 99% av fallen. Han har även berättat allt för denna kompis, biktat allt till honom, så om vi skulle fortsätta tillsammans så blir det ju väldigt jobbigt för mig att umgås med kompisen sen.

    Vad jag tycker är att det inte är okej att göra så men jag ville se om jag är ensam om det. Han säger alltid att jag är så konstig och tänker fel om allt så jag vet inte om jag har rätt i att tycka att man inte bara drar på obestämd tid med hotet om att man tänker skilja sig. Därför vill jag veta om ni andra tycker att det han gör är normalt eller oacceptabelt beteende. Jag litar inte på mina egna tankar och känslor runt det hela.
    Nej, jag tycker inte att det är acceptabelt att bete sig på det viset. Man kan ju inte bara dra och låta någon vänta på obestämd tid och/eller "vi får se om jag kommer tillbaka".

    Omoget.
  • Anonym (Evelina)

    Jobbigt TS, men du har ju faktiskt en talan här. Visst kan man ta en paus och fundera, men då ska ju båda vara med på det. Det han gjort är egoistiskt och inget du behöver acceptera. Kräv rådgivning eller berätta att det är slut är mitt råd. Ta saken i egna händer. Det är inte bra att låta någon annan styra ditt liv.

Svar på tråden "Vi får se om jag kommer tillbaka!"