• Anonym (JL)

    Kan inte betala av lån på 250.000 kr

    Hej! jag har lånat 250.000 kr för ett antal år sedan (för min mans dåvarande firma). Lånekostnad är ca 3500 kr varje månad inkl. amortering. Jag har inte haft några problem med att betala månadskostnad tidigare men nu är det svårt pga att jag är arbetslös och ensamstående mamma. Min man hjälper inte till att betala. HAr pratat med banken (Nordea) om att få anstånd att betala några månader men de säger att det inte är möjligt. Dvs om jag inte har råd att betala 3500 varje månad så går skulden till kronofogden. Finns det någon lösning på detta? JAg har kollat med andra banker om att få samma lånebelopp med lägre ränta men det är inte aktuellt då jag har redan en låg ränta (4, 75%. medlemslån). JAg har inte några andra tillgångar, bor i hyresrätt. Mycket tacksam för era svar!

  • Svar på tråden Kan inte betala av lån på 250.000 kr
  • Anonym (K)

    Men det måste ju finnas kvitton och papper på vart pengarna gick - dra gubbjäveln inför rätta så att han får betala som folk!

  • Anonym (JL)

    DEt skulle varit det bästa, men vi är skilda nu sedan ett halvår tillbaka. Han har ingen inkomst, firman gick i konkurs så man kan inte göra någonting åt där.. Det finns bara två alternativ - fortsätta betala 3500 kr/mån eller låta skulden gå till kronofogden om man inte har råd längre.

  • Lord Hans

    Om du fört in kapital i din mans företag borde du rimligtvis ha papper på det. Vilket slags bolag var firman? Som fordringsägare borde du kunna kräva pengar av konkursboet.

  • Anonym (JL)

    Detta är tyvärr inte aktuellt. Det finns inga skriftliga bevis på att min medlemslån användes i firman. Det var mycket dumt av mig att inte skriva på ett avtal eller ngt liknande. Jag var för godtrogen helt enkelt och nu straffas jag för det. Mitt ex sa att han kommer att hjälpa till så fort han kommer på fötterna igen men det kan jag inte längre hoppas på. Han har som sagt problem både med ekonomi och hälsan och det kan ta flera år innan han börjar tjäna pengar.

  • Anonym (barbar)

    Att det är ganska kört för dig kan man nog konstatera.

    Tycker dock inte att du ska ge dig själv skuld i att vara godtrogen eller naiv.
    Att du hjälpte till med din mans firma är nog sånt man gör när man är par och lever under samma tak. Framför allt om man delar barn också. Då går man inte runt och planerar för skilsmässa eller liknande.. Så lägg inte den skulden på dig själv.
    Lätt att vara efterklok. Facit kunde faktiskt varigt annorlunda. Nu är facit som det är och lätt att förbanna sig själv.

    Går det att förhandla med banken om att du endast betalar ränta?
    Annan bank och högre ränta. Men längre betalningstid och därmed lägre månadskostnad.?
    Nuvarande lån: Finns det betalningsskydd?

    Även om ditt EX är både sjuk och arbetslös. Så har han säkert någon form av pengar.. kan han bidra med 100,200,300,400 osv osv..

    Har du barn på heltid... betalar han underhåll.. Om det är aktuellt.. ?
    Betalar han inget för att han inte kan... Ta det med FK..!
    Har ni barnet/barnet VV.. Är barnen skrivna hos dig... Bostadsbidrag och särskilt tillägg för barnen från FK. Fast att det är VV(prova och sök)

    Men som jag skrev... ge dig inte själv skuld i detta.

  • Anonym (JL)
    Anonym (barbar) skrev 2014-11-23 19:12:01 följande:

    Att det är ganska kört för dig kan man nog konstatera.

    Tycker dock inte att du ska ge dig själv skuld i att vara godtrogen eller naiv.
    Att du hjälpte till med din mans firma är nog sånt man gör när man är par och lever under samma tak. Framför allt om man delar barn också. Då går man inte runt och planerar för skilsmässa eller liknande.. Så lägg inte den skulden på dig själv.
    Lätt att vara efterklok. Facit kunde faktiskt varigt annorlunda. Nu är facit som det är och lätt att förbanna sig själv.

    Går det att förhandla med banken om att du endast betalar ränta?
    Annan bank och högre ränta. Men längre betalningstid och därmed lägre månadskostnad.?
    Nuvarande lån: Finns det betalningsskydd?

    Även om ditt EX är både sjuk och arbetslös. Så har han säkert någon form av pengar.. kan han bidra med 100,200,300,400 osv osv..

    Har du barn på heltid... betalar han underhåll.. Om det är aktuellt.. ?
    Betalar han inget för att han inte kan... Ta det med FK..!
    Har ni barnet/barnet VV.. Är barnen skrivna hos dig... Bostadsbidrag och särskilt tillägg för barnen från FK. Fast att det är VV(prova och sök)

    Men som jag skrev... ge dig inte själv skuld i detta.


    Tusen tusen tack för ditt stöd och bra tips!!! Ja, det är exakt vad det handlar om. Man tänker sällan på att man kanske någon gång kommer att skiljas och tänker inte på sådana saker som att skriva ett avtal, försäkra sig på något sätt. Jag måste nu försöka lösa problemet så att det inte går vidare till KF. Har kontaktat Lendo, de kanske kan komma med förslag från ngn bank med högre ränta men längre återbetalningstid, som du säger. Nordea kan tyvärr inte gå med på att jag betalar bara ränta, det har jag redan kollat. De är strikta. Jag har bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag. Visste ingenting om särskild tillägg för barn, men ska kolla upp det. Det blir ca 2000 kr över varje månad när jag betalat av alla räkningar. Så det är lite tufft just nu. Än en gång tack för alla tips!
Svar på tråden Kan inte betala av lån på 250.000 kr