• Regnbågsdröm

    Cellprovtagning?

    Jag och min sambo väntar på att de ska ringa upp från landstinget för att vi ska kunna påbörja processen för att bli tre. Det skulle ta cirka fyra månader från det att vi ringde första gången (räknar med att de ringer i februari)

    Nu har jag dock fått ett brev från landstinget om cellprovskontroll. Bara funderar på om detta kan ha något med det här att göra. Vad tror ni? Jag vet ju att man gör cellprov när man är typ 23. Men det är inte så ofta därefter va? Jag är 28 idag. Har fått kallelse en gång efter den där 23-årskontrollen (den sket jag dock i) Eftersom min sambo inte fått hem någon kallelse så blev jag lite fundersam och tänkte att det kanske har med "skaffa barn"-processen att göra? Tror ni andra det?
  • Svar på tråden Cellprovtagning?
  • Kira2

    Ja är det du som ska vara gravid? Isf är det säkert därför! Annars kanske det är för du skippade det sist!

  • Regnbågsdröm
    Kira2 skrev 2014-11-23 18:08:56 följande:

    Ja är det du som ska vara gravid? Isf är det säkert därför! Annars kanske det är för du skippade det sist!


    Ja, det är jag som ska vara gravid.

    Vi skippade både två vid förra kallelsen, så i så fall borde ju min sambo fått den här gången också? Och är det som nästa kommentar här, att det är var tredje år, så stämmer det ju inte heller - då skulle vi blivit kallade nästa år. Så kanske är det så att det här har med processen att göra
  • carolinheiner
    Regnbågsdröm skrev 2014-11-23 18:16:42 följande:
    Ja, det är jag som ska vara gravid.

    Vi skippade både två vid förra kallelsen, så i så fall borde ju min sambo fått den här gången också? Och är det som nästa kommentar här, att det är var tredje år, så stämmer det ju inte heller - då skulle vi blivit kallade nästa år. Så kanske är det så att det här har med processen att göra smile1.gif
    Spelar de någon roll för dig om de har med grav att göra eller inte? Du måste ju gå å kolla dig i vilket fall som.. Med tanke på att du hoppade över sist?
  • MyRoundabout

    Jag skippade också sist (var utomlands) och blev kallad i år (28 år). Så jag skulle gissa att det inte har med barnavlandet att göra.

  • Regnbågsdröm
    carolinheiner skrev 2014-11-23 18:28:13 följande:
    Spelar de någon roll för dig om de har med grav att göra eller inte? Du måste ju gå å kolla dig i vilket fall som.. Med tanke på att du hoppade över sist?
    Ja, för oss som går och väntar, undrar och hoppas på att de ska ta tag i vårt ärende så spelar det väldigt stor roll. Detta kan ju vara ett steg på vägen, även om jag givetsvis för göra det ändå...
  • Themis

    Det sköts helt oberoende. Däremot kan de inte göra cellprovskontroll medan man är gravid, så därför är det väl extra bra att få det gjort nu?


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • carolinheiner
    Regnbågsdröm skrev 2014-11-23 18:33:45 följande:
    Ja, för oss som går och väntar, undrar och hoppas på att de ska ta tag i vårt ärende så spelar det väldigt stor roll. Detta kan ju vara ett steg på vägen, även om jag givetsvis för göra det ändå...
    Nu tänkte ja mer att de e bäst att gå på cellprovet ;) ändå fast att de kanske inge har något med de att göra.. Men du kan kanske ringa till mottagningen å fråga? :)
  • carolinheiner
    Themis skrev 2014-11-23 18:36:10 följande:

    Det sköts helt oberoende. Däremot kan de inte göra cellprovskontroll medan man är gravid, så därför är det väl extra bra att få det gjort nu?


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Dom gör visst cellprov under graviditet.. Dock bara under tidig graviditet,
  • Ellie

    Det brukar inte ha med varandra att göra, så tyvärr tror jag inte du kan dra några slutsatser från kallelsen att de håller på med ert ärende.
    Vi har gjort ivf, och under processen ställde de frågan när jag senast gjort cellprovtagning. Jag hade då redan fått en kallelse för några månader sedan, men inte gått dit eftersom tiderna inte passade mig. När jag sedan blivit gravid ett par månader senare så gjorde vi provtagningen i samband med inskrivning på MVC.
    Helt separata processer.

  • Regnbågsdröm
    carolinheiner skrev 2014-11-23 18:39:23 följande:
    Nu tänkte ja mer att de e bäst att gå på cellprovet ;) ändå fast att de kanske inge har något med de att göra.. Men du kan kanske ringa till mottagningen å fråga? :)
    Ja, att det är bäst att gå har jag också förstått. Det var mest bara en funderan och undran såhär på söndagskvällen
  • Regnbågsdröm
    Ellie skrev 2014-11-23 18:46:07 följande:

    Det brukar inte ha med varandra att göra, så tyvärr tror jag inte du kan dra några slutsatser från kallelsen att de håller på med ert ärende.
    Vi har gjort ivf, och under processen ställde de frågan när jag senast gjort cellprovtagning. Jag hade då redan fått en kallelse för några månader sedan, men inte gått dit eftersom tiderna inte passade mig. När jag sedan blivit gravid ett par månader senare så gjorde vi provtagningen i samband med inskrivning på MVC.
    Helt separata processer.


    Ah, typiskt. Men man kunde hoppas i alla fall Men oavsett vad är det ju smart att jag gör den nu i alla fall. Så kan jag ju ge ett bra svar på det sen när vi är igång. Och slipper säga att det var typ 5 år sen

    Lycka till med er graviditet! Eller med bebisen om den redan har kommit
  • Ellie
    Regnbågsdröm skrev 2014-11-23 18:50:12 följande:
    Ah, typiskt. Men man kunde hoppas i alla fall smile1.gif Men oavsett vad är det ju smart att jag gör den nu i alla fall. Så kan jag ju ge ett bra svar på det sen när vi är igång. Och slipper säga att det var typ 5 år sen smile5.gif

    Lycka till med er graviditet! Eller med bebisen om den redan har kommit smile1.gif
    Tack! Vi har en 2-åring och nästa på gång Glad
    Lycka till för er med, och hoppas att väntan inte blir så lång (december brukar ju gå snabbt, och sedan är det nästan februari... Solig)
  • carolinheiner
    Regnbågsdröm skrev 2014-11-23 18:47:05 följande:
    Ja, att det är bäst att gå har jag också förstått. Det var mest bara en funderan och undran såhär på söndagskvällen smile1.gif
  • Regnbågsdröm
    Ellie skrev 2014-11-23 18:54:01 följande:
    Tack! Vi har en 2-åring och nästa på gång Glad
    Lycka till för er med, och hoppas att väntan inte blir så lång (december brukar ju gå snabbt, och sedan är det nästan februari... Solig)
    Åh grattis, vad härligt!

    Och tack så mycket! Jag hoppas du har rätt
Svar på tråden Cellprovtagning?